آیا می‌دانید با لاستیک پنجر هم می‌توان رانندگی کرد؟

 

آیا می‌دانید با لاستیک پنجر هم می‌توان رانندگی کرد؟

 

خوبی ها و بدی های لاستیک های Run-Flat(پنچر رو)

معمولا پنچر شدن لاستیک در بدترین زمان و مکان ممکن روی می دهد. در بسیاری از اوقات خود شما اقدام به تعویض لاستیک می کنید که اصولا کار بسیار کثیفی است و خیلی هم احتمال دارد که لباس مناسبی برای این کار به تن نداشته باشید. بدتر از همه اینها اینکه ماشین شما لاستیک زاپاس نداشته باشد.

 

اینجاست که لاستیکهای Run-Flatوارد می شوند. این لاستیک ها می توانند وزن ماشین را برای مدت کوتاهی تحمل کنند، تا حدود 150 کیلومتر که راننده بتواند خودش را به یک آپاراتی برساند. با وجود اینکه این لاستیک ها به نظر یک راه حل کامل و بی نظیر می رسند اما مالکان و خریداران خودروها باید در مورد معایب آن هم بدانند.

 

در حال حاضر لاستیک های Run-Flatبر روی 12 درصد خودروهای جدید بصورت استاندارد وجود دارد. پیش تر از این مرسوم بود که سازندگان ماشین اینگونه لاستیک ها را بر روی خودروهای اسپرت به کار می بردند. اما در سالهای اخیر سازندگان خودرو شروع به استفاده از این لاستیک ها در سایر خودروها نیز نموده اند. برای مثال در حال حاضر کادیلاک و بی ام و اینگونه لاستیک ها را در برخی از مدل های سدان بصورت استاندارد استفاده می کنند.

 

 

لاستیک های Self-Supporting

معمول ترین نوع لاستیک های Run-Flatاین روزها لاستیک های Self-Supportingمی باشند. در این نوع لاستیک ها، دیواره لاستیک بسیار تقویت شده می باشد به گونه ای که بتواند هنگامیکه فشار هوای داخل لاستیک کاهش می یابد و یا کاملا صفر می شود، وزن اتومبیل را تحمل کند.

 

خوبی ها:

 

شما می توانید با لاستیک پنچر رانندگی کنید. مزیت اولیه یک لاستیک Run-Flatاین است که به شما اجازه می دهد پس از خالی شدن همه هوای داخل لاستیک، تا حدود 150 کلیومتر با آن رانندگی کنید. این به آن معناست که نیازی نیست راننده در سرما و گرما، در بزرگراه شلوغ، در باران یا در یک محل کاملا ناشناخته از ماشین خود خارج شود. معمولا رانندگان در این حالت بایستی سرعت اتومبیل خود را به حدود 80 کیلومتر بر ساعت برسانند تا بتوانند بیشترین مسافت را با لاستیک پنچر رانندگی کنند. دفترچه راهنمای خودروی شما اعداد دقیق را برای هر لاستیک و خودرو بیان می کند.

 

پایداری بهتر بعد از ترکیدن. از آنجاییکه این لاستیک می تواند بدون هوا وزن اتومبیل را تحمل کند، بنابراین خالی شدن باد لاستیک بصورت ناگهانی، منجر به انتقال وزن کمتر و در نتیجه مهار شدن ناپایداری می شود. فرمان پذیری خودرو در این حالت تقریبا نزدیک به حالت نرمال می ماند.

 

کاهش وزن خودرو. با حذف زاپاس و لوازم پنچرگیری، به لحاظ تئوری وزن خودرو بایستی کاهش یابد. اما این کاهش تا حدی که انتظارش را دارید نخواهد بود، چراکه با توجه به تقویت شدن جداره های لاستیک های Run-Flatاین لاستیک ها عموما سنگین تر از لاستیک های معمولی هستند.

 

بدی ها:

 

بدون زاپاس. خودروهای مجهز به لاستیک Run-Flatزاپاس، آچار و جک ندارند. در حقیقت حذف زاپاس و استفاده از فضای موجود جهت اهداف دیگر (طراحی متفاوت، صندلی ردیف سوم، فضای داخلی بیشتر و ...) دلیل اصلی این مطلب است که سازندگان خودرو از این لاستیک ها استفاده می کنند.

 

فرسایش سریعتر عاج لاستیک. مطالعات اخیر نشان می دهد که افراد معمولا 10.000 کلیومتر زودتر لاستیک های Run-Flatرا نسبت به دارندگان لاستیک های استاندارد تعویض می کنند. در مورد علت این موضوع نظرات متفاوتی وجود دارد، اما یک نظریه این است که سازندگان لاستیک برای مقابله با رانندگی سخت و خشن، از ترکیب عاج های نرم تری در لاستیک های Run-Flatاستفاده می کنند.  یکی از تاثیرات جانبی این عاج های نرم تر، طول عمر کمتر این لاستیک ها می باشد.

 

همچنان احتمال ترکیدن وجود دارد. در صورتیکه راننده به هشدار پنچری ماشین توجه نکند و همچنان به رانندگی در مسافت طولانی و یا با سرعت بالا ادامه دهد، ممکن است لاستیک با همان اثر ناپایداری متلاشی شود. علاوه بر این، در صورتیکه پنچری در قسمت کناره های لاستیک رخ دهد، و یا لاستیک به یک مانع بزرگ برخورد کند، ممکن است ماشین دیگر قادر به حرکت نباشد و راننده مجبور شود با یک چرثقیل تماس بگیرد. مطالعات اخیر نشان می دهد " رانندگانی که اتومبیل شان مجهز به لاستیک Run-Flatمی باشد در هنگام پنچری و یا ترکیدگی لاستیک، تقریبا دو برابر سایر رانندگان با لاستیک های استاندارد احتمال تعویض لاستیک وجود دارد."

 

تشخیص کم باد بودن لاستیک مشکل است. یکی از اثرات جانبی ساختار سفت و محکم این لاستیک ها این است که در صورت کم فشار بودن باد لاستیک ها، بیرون زدگی در دیواره ها مشاهده نمی شود. این مساله به این معنی است که داشتن یک فشارسنج و چک کردن مداوم فشار باد لاستیک ها تقریبا حیاتی است.

 

رانندگی خشک و خشن تر. دیواره های محکم لاستیک Run-Flatعلاوه بر اینکه باعث می شود لاستیک کارش را به خوبی انجام دهد همچنین منجر به سواری سفت تر و خشن تر می شود. در صورتیکه خودرو از کارخانه با لاستیکهای Run-Flatبیاید، معمولا سازنده خودرو برای جلوگیری از رانندگی خشن، سیستم تعلیق را تنظیم می کند.

 

هزینه. لاستیک های Run-Flatبرای تعویض گرانتر هستند. بطور متوسط قیمت لاستیک های Run-Flatتقریبا دو برابر لاستیک های معمولی هستند. علاوه بر این بسیاری از این لاستیک ها قابل تعمیر نبوده و بنابراین باید بصورت جفت تعویض شوند.

 

کمتر در دسترس بودن. از آنجاییکه این لاستیک ها فروش خیلی بالایی ندارند، رانندگان نباید انتظار داشته باشند که با سر زدن به هر لاستیک فروشی بتوانند آن را پیدا کنند. در شهرهای بزرگ ممکن است این کار ساده تر باشد، اما اگر در حال سفر باشید و نزدیک یک شهر کوچک لاستیک اتومبیل شما پنچر شود شاید مجبور شوید یک شب بمانید تا لاستیک Run-Flatبرای شما برسد!

 

  

لاستیک خود پنچرگیر (Self-Sealing Tire)

لاستیک خود پنچرگیر لاستیک Run-Flatنیست به این معنی که بتواند بدون هوا کار کند. در عوض، دارای یک لایه محافظ در داخل لاستیک است که می تواند در حالت سوراخ شدن و پنچری فشار هوای داخل لاستیک را نگهدارد. اگر یک میخ داخل لاستیک فرو کنید و سپس آن را بیرون بکشید، مادامیکه سوراخ کمتر از 5 میلیمتر و نزدیک به مرکز عاج باشد لایه محافظ، محل سوراخ را پر می کند.

بزرگترین مزیت لاستیک های خود پنچرگیر شباهت آن به لاستیک های عادی می باشد. می توانید آنها را با لاستیک های استاندارد ترکیب کنید و همچنین عمر عاج آنها مشابه هم می باشد. اما تفاوت آنها با لاستیک های استاندارد در قیمت بالاتر و کمتر در دسترس بودن آنها است.

این نوع لاستیک ها در خودروهای جدید بصورت استاندارد قرار ندارند. اما ارزش یادآوری را داشتند چرا که می توانند به عنوان لاستیک جایگرین استفاده شوند. دو کارخانه سازنده لاستیک به نام های Continentalو Pirelliلاستیک های خود پنچرگیر تولید می کنند.

 

خرید آگاهانه داشته باشید.

لاستیک های Run-Flatدارای معایب بیشتری نسبت به فوایدشان می باشند، اما بسیاری از افراد خیلی آنها را قبول دارند. کمی وقت بگذارید و نظرات و بررسی های استفاده کنندگان را مطالعه کنید قبل از آنکه تصمیم بگیرید.

 

منبع: تخت گاز

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه