تشریفات مهم! بازگشت به اصول اولیه رانندگی


تشریفات مهم! بازگشت به اصول اولیه رانندگی
 

زمانیکه برای اولین بار پشت فرمان یک ماشین جدید می نشینید، چه کار میکنید؟ مطمئن می شوید که راحت هستید،

درسته؟ نه غلطه!

 

کارهایی هست که لازم است انجام دهید تا مطمئن شوید که در بهترین موقعیت برای کنترل ماشین قرار گرفته اید، و در زمان تصادف در امن ترین حالت ممکن هستید.

 

افراد اورژانس، دکترها، پرستارها و بازرسان صحنه تصادفات، همواره آسیبهای وحشتناکی را در تصادفات جاده ای گزارش می‌کنند.

 

از اینکه چگونه بر روی صندلی پشت فرمان می نشینید تا اینکه چگونه فرمان را در دست می گیرید و یا آینه ها را تنظیم می کنید، همگی مهم هستند.

 

نحوه نشستن

صندلی خود را به حدی جلو ببرید و به گونه ای تنظیم کنید تا ضمن حفظ خمیدگی زانو بتوانید پدال را تا انتها فشار دهید.

 

 

چرا: اگر به گونه ای بنشینید که بتوانید پاهایتان را کاملا صاف کنید، مقاومت پاهای شما در هنگام تصادف - با سفت کردن پاها – می تواند باعث شود که استخوان ران شما مستقیما به سمت عقب و کفل برود.

 

پشتی صندلی حود را به گونه ای تنظیم کنید که کمر شما در موقعیت عمودی و راست قرار گیرد. نه تنها این وضعیت، برای کمر شما در رانندگی های طولانی مناسب خواهد بود بلکه شما دید بهتری هم خواهید داشت.

 

چرا: اگر شما بیش از حد به سمت جلو متمایل باشید احتمال دارد پیش از آنکه ایربگ فرصت باز شدن یابد، صورت شما با فرمان برخورد کند. اگر هم خیلی به سمت عقب متمایل باشید در هنگام تصادفات از عقب، احتمال آسیبهای جدی بیشتر خواهد شد. در حالت ایده آل فاصله سینه شما تا مرکز فرمان در حدود 30 سانتی متر می باشد.

 

ارتفاع پشت سری صندلی، باید یک جایی بین خط دید چشم و بالای سر شما باشد.

 

چرا: ارتفاع پشت سری باید به درستی قرار گرفته باشد تا گردن شما از روی صندلی به سمت عقب پرتاب نشود.

 

 

 

حالا نوبت ارتفاع صندلی است. ارتفاع صندلی را به گونه ای تنظیم کنید که به راحتی به فرمان دسترسی داشته باشید و از طریق فضای بین فرمان بتوانید کیلومتر شمار و پانل را ببینید (بیشتر فرمان اتومبیل های جدید قابل تنظیم هستند و این موضوع به راحتی میسر است). همچنین شما باید بتوانید به راحتی از شیشه جلو، شیشه راننده و شیشه شاگرد محیط بیرون را ببینید.

 

چرا: مطمئنم که نیازی به توضیح این مورد وجود ندارد، اما اگر دید شما بهینه نباشد نه تنها امنیت خودتان بلکه امنیت سرنشینان را نیز به خطر خواهید انداخت.

 

فرمان

این روزها بسیاری از خودروها دارای فرمان قابل تنظیم هستند، و می توانند به سمت داخل و خارج و همچنین بالا و پایین حرکت کنند.

 

 

فرمان را به گونه ای تنظیم کنید که به راحتی بتوانید فرمان را بگیرید و مچ شما در حالت استراحت باشد و همزمان بتوانید به راحتی پانل کیلومتر شمار را از فضای خالی فرمان ببینید. فرمان را در اعداد 3 و 9 ساعت بگیرید. لازم است کمی خمیدگی در آرنج شما باشد.

 

چرا: به همان دلیلی که باید پاهای شما کمی خم باشد. تحت فشار قرار دادن دستها به علت صاف و مستقیم نگه داشتن آنها می تواند در هنگام تصادف، استخوان بازو را به سمت شانه ها هدایت کند.

 

 

پیش تر ها به ما آموزش دادند که فرمان را در حالت اعداد 10 و 2 ساعت به دست بگیریم و  رانندگی کنیم  به دلیل اینکه در این حالت کنترل بیشتری بر روی فرمان داریم. اما تحقیقات و اطلاعات مربوط به تصادفات به ما نشان داده است که این بهترین راه نیست.

 

چرا: محل قرارگیری ایربگ. در حالت 10 و 2 دستهای شما دقیقا بر روی محل باز شدن ایربگ قرار گرفته است. اگر ایربگ باز شود ممکن است با پرتاب دستهایتان بر روی جمجمه، خرد شوند.

 

 

زمانهایی لازم است که شما دستتان را از فرمان جدا کنید، زمانهایی مثل دنده عوض کردن، موزیک، تنظیم دما و غیره. البته همه می دانیم که در زمانهای دیگر لازم است با هر دو دست فرمان را محکم ولی آرام بگیریم. هرگز در حالت رانندگی دستان خود را به بالای فرمان قلاب نکنید (مانند تصویر بالا).

 

چرا: همانطور که پیش از این گفته شد ممکن است با این کار صورت خودتان را پرس کنید.

 

البته این مساله برای بسیاری از خانمها لازم به گفتن نیست اما هرگز و تحت هیچ شرایطی در هنگام رانندگی اقدام به آرایش نکنید ( و یا احیانا مدادی را برای این کار در دهانتان نگذارید).

 

چرا: برای اینکه مداد چشمی که در چشم فرو رفته دیگه در نمیاد! همینطور اگر در گلو فرو رود!

 

آینه ها

آینه ها باید به گونه ای تنظیم شوند تا نقاط کور پشت سر را کاهش داده و یا حذف کنند.

 

از آینه دید عقب شروع کنید و به گونه ای آن را تنظیم کنید که بتوانید بصورت مستقیم شیشه عقب اتومبیل را ببینید. حداکثر ممکن است نیم نگاهی به گوشه بالای سرتان در آینه داشته باشید.

 

 

آینه های کناری را باید تنها به اندازه ای به بیرون بچرخانید تا بدنه خودرو از خط دیدتان پنهان شود. برای بعضی ها ممکن است ندیدن بدنه اتومبیلشان خوشایند نباشد اما این نوع تنظیم باعث می شود دید پانورامیک بهتری از خیابان پشت سرتان داشته باشید.

 

دید شیشه سمت شاگرد باید با دید آینه وسط همپوشانی داشته باشد و همچنین آینه سمت راننده نیز باید با دید آینه وسط همپوشانی داشته باشد. آینه های جانبی خودرو باید به گونه ای تنظیم شوند تا نقاط کور پشت سر را به حداقل رسانده و یا حذف کنند به گونه ای که اگر ماشینی از کنارتان قصد عبور داشت بتوانید به راحتی آن را رصد کنید.

 

نکته ای که در خصوص این نوع تنظیم لازم است مد نظر قرار گیرد این است که با این تنظیم ممکن است عابرین پیاده و موتور سوارهایی که بسیار نزدیک شما هستند دیده نشوند. عقل سلیم می گوید سرتان را بچرخانید و سپس در را باز کنید. اگر هم خیلی تنبل هستید و یا مشکلی در گردنتان دارید آینه جانبی را کمی بچرخانید.

 

انجام این مراحل ساده هر زمانیکه در یک خودروی جدید سوار شده اید زمان بسیار کوتاهی را از شما خواهد گرفت اما می تواند صدمات ناشی حوادث و سوانح رانندگی را کاهش داده و یا می تواند خود منجر به کاهش تصادفات شود.

 

عجیب اینکه بسیاری از افراد اهمیت همین تشریفات بسیار ابتدایی و ساده را درک نمی کنند. 

 

منبع: تخت گاز

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه