شرکت‌های غربی آماده از سر گیری معاملات تجاری با ایران می‌شوند

 

در پی توافق هسته‌ای روز یکشنبه بین ایران و شش قدرت جهانی در ژنو، شرکت های غربی در حال آماده کردن خود برای بازگشت به بازار ایران هستند.

تحلیل‌گران بر این باورند در پی مبادلات تجاری شرکت های غربی با ایران پول زیادی نصیب این شرکت‌ها - و نه فقط شرکت‌های آلمانی - می‌شود.

وولکر تریر رئیس مبادلات تجاری خارجی در اتاق بازرگانی و صنعت DIHK آلمان اعلام کرد:« در حال حاضر، مبادلات تجاری سالانه با ایران در مجموع حدود سه میلیارد یورو است. اگر تحریم ها علیه ایران به صورت قابل توجهی کاهش یابند ، ما بار دیگر می توانیم انتظار داشته باشیم مبادلات تجاری با ایران ظرف دو یا سه سال به ده میلیارد یورو برسد.»
این در حالی است که تاکنون، مبادلات تجاری شرکت های غربی با ایران به شدت تحت کنترل قرار داشت.
بانک های اتحادیه اروپا تقریبا به طور کامل تعاملات مالی را با ایران متوقف کرده اند.

تریر همچنین گفت:« طی سال های اخیر، مبادلات تجاری اساسا به صورت نقدی انجام می‌شد و این موضوع نمی‌توانست از سطح خاصی فراتر برود.»
این در حالی است که قبل از آغاز اعمال تحریم‌های بین المللی علیه ایران، شرکت های خودروسازی آلمانی، شرکت الکتریکی زیمنس ، شرکت تولید کننده مواد شیمیایی باسف BASF  و همچنین شرکت داروسازی بایر معاملات قابل توجهی با ایران داشتند. اما طی سال‌های اخیر این معاملات تجاری تقریبا متوقف شده بودند.

تغییر رویکردها در قبال برنامه هسته‌ای ایران و توافق با تهران در ژنو،  به مثابه بیدارباشی برای شرکت های آلمانی محسوب می شود.
میشل توکاس از اتاق بازرگانی ایران و آلمان می گوید:« طی چند روز گذشته، علاقه و تمایل زیادی از سوی شرکت هایی مشاهده شده است که قصد دارند تعاملات تجاری خود را بار دیگر با ایران افزایش دهند.»

او همچنین گفت:«آلمان بار دیگر به شریک تجاری شماره یک با ایران تبدیل می‌شود.»
اما تنها شرکت های المانی نیستند که منتظر کاهش تحریم ها علیه ایران و از سر گیری روابط تجاری با این کشور هستند.
شرکت های خودروسازی فرانسوی  به سبب اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به شدت آسیب دیدند.
در سال 2011،  شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه  تقریبا 458 هزار خودرو در ایران فروخت اما روابط تجاری این شرکت با ایران - در زمینه مونتاژ خودرو در ایران - در ماه فوریه سال 2012 به حالت تعلیق در آمد، زمانی که تحریم ها علیه ایران تشدید شد.

سخنگوی شرکت پژو اعلام کرد:« اگر تحریمها علیه ایران برداشته شوند ، ما قادر خواهیم بود فعالیت‌های تجاری خود را بار دیگر از سر بگیریم.»
این در حالی است که خودروهای رنو همچنان در ایران مونتاژ می‌شوند.
به گفته منابع لو فیگارو، مدت ها قبل از توافق هسته ای ایران و قدت های جهان در ژنو ، شرکت های آمریکایی نمایندگان خود را به ایران اعزام کرده بودند تا زمینه را برای از سر گیری روابط تجاری با تهران آماده کنند.

بر اساس گزارش لوفیگارو، شرکت جنرال موتورز - شریک تجاری پژوی فرانسه - از جمله شرکت‌هایی بوده است که نمایندگان خود را به تهران فرستاده بود.
اما آلمان‌ها مطمئن هستند می‌توانندبرای از سر گیری روابط تجاری با ایران در چرخه رقابت با کشورهای غربی باقی بمانند.
تریر گفت:«  با نگاهی به پیشینه صادراتمان درمی یابیم که شریک تجاری همانند ایران به واقع برای ما ساخته شده است.»
تریر افزود:« ما مدت ها منتظر بودیم . اما خبر کاهش تحریم ها علیه ایران واقعا خبر خوبی برای صنعت خودروسازی محسوب می شود.»

منبع :
باشگاه خبرنگاران


1392-9-6
مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه