چگونه یک ماشین دست دوم بخریم؟



در زمان خرید یک خودروی دست دوم، به خصوص خودروهایی که به قول معروف رند بازار نیستند،
یک حقیقت ساده و در عین حال خیلی بزرگ وجود دارد:
شما همه حقیقت را در مورد آن خودرو نمی‌دانید!



دست کم الان و تا قبل از خواندن این مطلب و عمل کردن به توصیه هاش، از این حقیقت بی‌خبرید.
وقتی به دنبال کشف حقایق بیشتری از خودروی مورد علاقه تان هستید، قطعا یک مکانیک با تجربه، بهترین دوستی هست که می‌تواند به شما کمک کند. برای اکثریت خریداران پیدا کردن یک مکانیک مجرب و قابل اعتماد مهم ترین نقش را در خرید یک خودروی دست دوم ایفا می‌کند. در این مطلب قصد داریم شما را با موضوع مهمی به عنوان شناخت خودرو دست دوم آشنا کنیم. لطفا یک ماشین دست دوم را به صورت پیش فرض خراب، غیرقابل اعتماد و به عبارت خودمانی تر گناهکار در نظر بگیرید مگر اینکه بتواند با تست ها و بازرسی های شما، بی گناهی خودش را اثبات کند! اگر فروشنده به شما اجازه تست و بررسی به شکل و شیوه ای که مد نظر خودتان هست را نداد، شما آزمایش تان را با موفقیت سپری کرده اید، آن ماشین مناسب خرید نیست!
 

به طور کلی شما بر اساس بودجه خودتان و ارزندگی خودرو، می‌توانید از افراد مختلف با سطح دانش های مختلفی بهره بگیرید،
ما این افراد را به سه گروه تقسیم کرده ایم:

 

الف) گروه اول حاضر هستند با بودجه کمی که شما در اختیار آنها قرار خواهید داد، عملیات تست و بررسی را انجام دهند. به خاطر ضعف دانش فنی و یا در اختیار نداشتن ابزار و وسایل مورد نیاز، قادر به بررسی دقیق و عمیق خودرو نیستند و حتی ممکن است به دلیل حوزه اطلاعات عمومی شان، در مورد ماشین خاصی که شما قصد خرید آن را دارید، اطلاعات کافی نداشته باشند. این گروه از مکانیک ها فقط می توانند در خصوص وضعیت عمومی ماشین توصیه هایی را به شما بدهند و یک تست رانندگی کوتاه هم با خودرو انجام بدهند و در نهایت با یک پاسخ خوب یا بد نتیجه ارزیابی را به شما اعلام کنند.

ب) این گروه از مکانیک ها عموما دارای تعمیرگاه های کوچک و یا حتی نسبتا بزرگ هستند و با توجه به سطح دانش بالاترشان و دسترسی داشتن به ابزارها و تجهیزات بیشتر، تقریبا تمام چک لیست های روتین بازرسی خودرو را انجام می دهند ولی اگر خودشان هم خودروهایی برای فروش داشته باشند ممکن است سعی کنند شما را از عواقب و دردسرهایی که ممکن است بعد از خرید خودروی دست دوم مورد علاقه تان، پیش بیاید بترسانند.

ج) این گروه انتخاب و توصیه ما به شماست. همواره پیشنهاد می‌کنیم مکانیک های مستقل و مجربی را انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن تخصص و دانش کافی، موافق یا مخالف قصد شما، عمل نکنند و صرفا حقیقت را بیان کنند. صرف نظر از اینکه قصد خرید چه ماشینی با چه بودجه ای دارید، این دسته از مکانیک ها بهترین گزینه برای شما هستند. آنها تمامی چک لیست های خودروی مورد نظر شما را به صورت استاندارد ارزیابی خواهند کرد و در شرایط عملکردی مختلف نیز از ماشین تست رانندگی خواهند گرفت.
 

امروزه اکثر نمایندگی های مجاز خودروهای داخلی و وارداتی خدماتی را تحت عنوان بازرسی پیش از خرید، به مشتریان ارائه می کنند و شما برای حصول اطمینان بیشتر از سلامت خودرویی که قصد خرید آنرا دارید، می توانید به این افراد مراجعه کنید هر چند که ممکن است هزینه بیشتری بپردازید و شاید در مواردی همان مکانیک آشنا و مجرب قدیمی بتواند سریعتر، دقیق تر و ارزان تر به شما کمک کند.
 

چند نکته کلیدی:
در کنار استفاده از یک مکانیک مجرب، توصیه کسانی که قبل از شما این مدل ماشین را خریداری کرده اند بسیار می تواند مفید باشد. حتما آنها را بشنوید، در موردشان تحقیق کنید و مصادیق متناظرشان را در خودرویی که قصد خرید آنرا دارید پیدا کنید و مورد ارزیابی قرارش دهید.
 

وقتی که خودتان به عنوان مصرف کننده آینده این خودرو، پشت فرمان نشستید و یک تست کوتاه رانندگی انجام دادید، تمام مواردی که در حین تست به صورت یک دغدغه یا نگرانی برایتان رخ داده را بر روی یک کاغذ بنویسید و در زمانی که خودرو را جهت تست و ارزیابی به مکانیک تحویل می‌دهید حتما این برگه را نیز به وی نشان بدهید. به هر حال مصرف کننده نهایی ماشین خود شما هستید و باید خیالتان از بابت مواردی که به عنوان عیب و ایراد توسط خودتان کشف شده است راحت باشد.
 

به عنوان یک توصیه سعی کنید خیلی در کار مکانیک تان دخالت نکنید. شما تمامی مواردی که از نظرتان مهم بوده است را به او گفته اید پس اجازه بدهید که او در آرامش و سکوت وظیفه ای که به وی سپرده شده است را به خوبی انجام دهد.
 

پس از اتمام تست فنی خودرو، منتظر بمانید تا مکانیک نظر کارشناسی خودش را اعلام کند. می توانید سوالاتی از این قبیل را نیز از مکانیک بپرسید که آیا صاحب قبلی خودرو در شرایط مناسبی از خودرو محافظت کرده است؟ آیا قطعات مصرفی و تعویض شده خودرو با قطعات اصلی و مرغوب جایگزین شده اند یا خیر؟
 

در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که چون برای خرید خودرو، این روش را انتخاب کرده اید پس به توصیه مکانیک تان اعتماد کنید و اگر وی شما را از خرید آن خودرو منصرف کرد، نظر کارشناسی وی را بپذیرید و یا برای اطمینان بیشتر به مکانیک دیگری مراجعه کنید. ولی اگر نظر کارشناسی مکانیک مثبت بود، حال وقت آن رسیده که با فروشنده خودرو وارد مذاکره و معامله شوید.

 

منبع: تخت گاز

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه