راهنمای خرید خودروی دست دوم - قسمت اول


اکنون که به انتهای سال نزدیک می شویم ، بازار خرید و فروش خودرو هم دارد بر خلاف سردی هوا ، رو به گرمی می رود ، زیرا فرصت مناسبی برای خرید و یا فروش خودرو در این ماه از سال برای تمامی دارندگان و خریداران پیش می آید .

در ابتدای امر و قبل از آنکه وارد هر گونه بحثی بشویم باید به نکات و تعاریفی اشاره داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی یک خودروی دست دوم را بشناسیم و بدانیم اصلا خودروی کار کرده و یا دست دوم چیست ؟

اصولا در بازار خودرو و نمایشگاه داران خودرو ، به خودرویی که کارکرد 80 کیلومتر و یا کمتر را داشته باشد ، خودروی صفر می گویند ، حال اگر خودرویی بیش از این میزان کارکرد داشته از نظر ایشان خودروی دست دوم بوده و قیمت گذاری را بر روی این خودرو بر اساس اینکه خودروی کار کرده است ، انجام می دهند .

در خرید هر خودروی ، ملاک اول و دوم را باید میان سلیقه و هزینه ، بر اساس انتخاب افراد قرار داد و این مورد کاملا شخصی می باشد .


ملاک های بعدی برای خرید خودروی دست دوم می تواند شامل :

کارکرد خودرو ، کارایی و سالم بودن خودرو ، ظاهر خودرو ، قیمت قطعات دست دوم در بازار ، دسترسی به تعمیرکاران حرفه ای و مناسب ( خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده ) ، میزان سال کارکرد خودرو ، تجهیزات و آپشن های خودرو ، قابلیت فروش مناسب خریداری شده و موارد دیگر که این موارد شاید در دسته مهم ترین ها قرار بگیرند اشاره داشت .

همیشه در خرید خودروی دست دوم باید دقت ، ریز بینی ، نکته سنجی و موارد دیگر را در معامله داشته باشیم ، زیرا این موارد هر کدام در کنار یکدیگر توانایی و قابلیت های بیشماری دارند .

در هنگام خرید خودروی دست دوم ، با صاحب خودرو صحبتی داشته ، بدانید که به چه دلیل خودروی خویش را می فروشد ، و بدانید فرد مذکور که از خودرو استفاده داشته است ، چگونه فردی می باشد ، زیرا اصولا هر فردی با خودروی خویش چنان رفتار می کند که با خویش رفتار دارد ( قبل از خرید صاحب خودرو را خوب بشناسید زیرا صاحب خودرو است که نشان دهنده سالم بودن و یا نا سالم بودن خودرو می باشد ) .


اصالت خودرو

در بررسی هر خودرویی اولین نکته ی را که مد نظر قرار می دهید ، اصالت خودرو است .

اصالت خودرو یعنی آنکه این خودرو از کجا و به نحوی خریداری گشته است ، در مورد خودروهای وارداتی به این مهم باید بیشتر توجه و دقت گردد اما در مورد خودروهای تولید داخل ، بیشتر به کامل بودن مدارک شناسایی و اعتبار مدارک شناسایی خودرو باید دقت گردد .

مدارکی که باید در هنگام خرید به آنها بیشتر از همه دقت گردد شامل :

داشتن برگ فنی معتبر ، سند و مشخصاتی که کارخانه می دهد ، داشتن معاینه فنی معتبر و مدت دار ، کارت خودروی مناسب و سالم و قانونی و معتبر ، برگه خرید خودرو از شرکت و یا قولنامه خرید خودرو ، برگ سبز خودرو ( همان سند سبز و یا راهنمایی خودرو همان شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه بوده و این مهم را نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران - راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صادر نموده و در اختیار مالک خودرو قرار می دهد ) ، سند قانونی و سند مالکیت قانونی خودرو که دارای اعتباری مناسب و قانونی بوده و بواسطه دفاتر اسناد رسمی معتبر و قانونی دارای اعتباری مناسب می باشد ، کارت گارانتی و یا گواهی که اثبات نماید این خودرو دارای گارانتی معتبری بوده ، کارت سوخت خودرو و پاکت کارت سوخت که باید حتما از اعتبار و صحت آن اطمینان لازم را به عمل آورید ، داشتن برگ خلافی خودرو به تاریخ معتبر و حتما بررسی نمایید که گواهی خلافی خودرو صفر باشد ، بیمه نامه معتبر شخص ثالث ( در نظر داشته باشید که مدتی از زمان بیمه نامه مانده باشد ) ، برگ مشخصات فنی خودرو که از طرف شرکت تولید کننده صادر گردیده است و در نهایت دفترچه کارخانه ( البته این مورد در صورت نبود زیاد دچار ابهام نخواهد شد ولی در صورت وجود ، اطمینان بیشتری از اصالت خودرو می توان داشت ) . تمام موارد فوق باید به نحوی قانونی و مناسب وجود داشته باشند که در این صورت می توان به اصالت خودرو فوق اطمینان پیدا نمود و در غیر این صورت باید کمی دچار تردید در اصالت خودرو گردید .

پس از صحت موارد فوق ، باید به بررسی شماره شاسی و شماره موتور فوق از روی برگه های اطلاعات خودرو نمایید که این مورد در دفترچه راهمنمایی هر خودرویی موجود می باشد .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

اطمینان نمایید که تمام موارد و اطلاعاتی که در برگه های خودرو موجود می باشد ، همگی دارای یک اصالت بوده و هیچ ابهامی در اعداد و کدهای مربوط به هر برگه ای که دارای مشخصات فنی است ، وجود نداشته باشد که این مورد بسیار مهم بوده و در تعیین اصالت خودرو کمک شایانی می نماید .


بدنه و ظاهر خودرو

شاید در ایران بدنه مهمترین بخش در تعیین قیمت یک خودرو باشد به نحوی که اگر خودرویی هیچ زدگی و یا رنگی در بدنه نداشته باشد ، قیمت آن به مراتب فزونی پیدا خواهد نمود نسبت به خودرویی که فنی سالم داشته باشد ولی دارای بدنه نامناسب باشد .

در بدنه خودرو باید به این نکات توجه داشت و از نظر مواردی همچون فرورفتگی ، پوسیدگی ، رنگ پریدگی ، ترک خوردگی ، آسیب دیدگی جدی را در جای جای خودرو باید مورد بررسی قرار داد .

البته تصادف را به انواع مختلف می توان تقسیم نمود که شامل موارد زیر است .

تصادف سنگین به نحوی که به شاسی ماشین ، ستون ها آسیب جدی رسیده باشد . تصادف به نحوی بوده باشد که به قطعات فنی خودرو آسیب جدی وارد گردیده مانند موتور و جعبه دنده خودرو و حتی چپ شدن خودرو را نیز در این مرحله می توان قرار داد که در صورت بروز چنین مواردی باید خرید چنین خودروی را با احتیاط بیشتر انجام داد .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

تصادف سبک مانند تصادف بدنه و یا درب ها ، فرو رفتگی در بدنه ، گلگیرها ، فرو رفتگی در دربها ، و امثالهم که آسیب جدی به قطعات فنی و حتی بدنه خودرو وارد نگردیده باشد ، و شاسی این خودرو نیز سالم مانده باشد .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

در مورد تصادف باید این را بدانید که اگر رنگ بدنه ای از حالت استاندارد و کارخانه خارج گردد ، آن بخش از خودرو که دارای رنگ دیگری نیز می باشد و حتی با بهترین حالت رنگ آمیزی بدنه باشد ، دیگر به کیفیت و حالت اول خود باز نمی گردد و این یعنی وجود نقص ، البته این سخن به معنی نخریدن خودروی دارای لک گیری یا رنگ شدگی نیست ، بلکه این گفته توجه شما را به این مهم داشته که خودرویی را انتخاب نمایید که دارای تصادفات سبک ، فروفتگی های کوچک و کلا کمترین حالت خسارت وارده به بدنه بوده ، زیرا تصادفات سنگین به معنی ایرادات فنی و همینطور معیوب بودن خودرو می باشد .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

در رابطه با بررسی بدنه خودرو ، بهترین تست در بدنه ، در زیر نور مستقیم خودرشید قرار دادن خودرو بوده و از زوایای 30 الی 50 درجه باید بدنه را به دقت مشاهده نمود ، دقت در کنترل رنگ و بدنه خودرو باید از نزدیک و با فاصله با خودرو انجام گیرد ، دقت داشته باشید هرچه در زمان بررسی خودرو بیشتر وقت بگذارید ، خودرویی خریداری شده را بهتر خواهید شناخت البته از وسواس بیش از حد نیز پرهیز داشته باشید . در مورد تست رنگ بدنه خودرو ، از نور لامپ فلورسنت نیز میتوان کمک گرفت و همچنین قلم های مخصوص این مورد که به تست آهنربا نیز شهره می باشند .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

در رابطه با قلم های مذکور ، بیشتر در مواردی کاربرد داشته و عمل می نمایند که رنگ بدنه خودرو از بین رفته باشد و بجای آن از زیر کاری ( همان استفاده از بتونه در زیر رنگ ) استفاده شده باشد ، می توان به نتیجه آزمایش با این قلم اطمینان پیدا نمود و در صورتی که صافکاری بدون رنگ باشد و یا مواردی که رنگ بدنه خودرو را مشابه رنگ کارخانه نماید و یا تعویض قطعات مخدوش ( مانند تعویض گلگیر ، درب ها ، کاپوت و موارد مشابه که نیاز به رنگ کوره ای داشته ) ، نمی توان به عملکرد این قلم اطمینان کامل داشت . طرز کار این قلم اینگونه است که هنگامی که آنرا به بدنه خودرو نزدیک می کنید ، اگر بدنه خودرو دارای رنگ با زیر سازی بتونه باشد و یا رنگ شدگی بیش از استاندارد کارخانه باشد ( البته مواردی که در قبل گفته شده است را حتما به خاطر داشته باشید ) به محض جدا سازی ، آهنربا فوق ( یا همان قلم و موارد مشابه ) به سرعت از بدنه خودرو جدا می شود ، اما اگر این جدا شدگی کمی با مقاوت قلم فوق همراه باشد ، می توان ( البته شاید ) به سالم بودن رنگ بدنه خودرو اطمینان پیدا نمود .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

در بررسی بدنه خودرو ، یکی از مواردی که حتما باید به دقت و وسواس زیاد آنرا در نظر داشته باشید ، بررسی ستون ها و سقف خودرو می باشد ، زیرا چه تصادف سبک و چه تصادف سنگین باعث آسیب در این بخش ها گردد ، باید حتما در خرید خودرو تجدید نظر اساسی نمایید و با کارشناسان فن حتما مشاوره نمایید . اما در همین مورد ، وجود فرو رفتگی های جزئی که با ستون و یا سقف خودرو ( مانند ضربه سنگ های ریز که در مسیر حرکت خودرو در جاده این برخورد وجود دارد و یا از این دست موارد که خودرو در جایی نزدیک به کارگاه ساختمانی پارک شده باشد و چنین موارد مشابه ای اتفاق بیافتد ) ، وجود داشته باشد ، می توان به سلامت این خودرو کمی اطمینان پیدا نمود ، در هر صورت اگر بر روی سقف و یا ستون ها موردی غیر عادی مشاهده داشتید حتما از مالک خودرو در این مورد پرسش نمایید و با کارشناسان مورد اطمینان نیز مشاوره داشته باشید .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

در بررسی بدنه حتما درب ها را نیز بررسی نمایید و اطمینان حاصل نمایید که رکاب های خودرو ، بدنه ، ستون ها ( چه از داخل و چه از خارج ) هیچ ایرادی نداشته باشند ، حتما بررسی نمایید که هیچ درز غیر اصولی میان بدنه و درب خودرو نباشد ، چند بار به آرامی و نرمی درب خودرو را ببندید تا از سالم بودن زبانه قفل درب اطمینان حاصل نمایید ، حتما واشر آب بدنی داخل درب ها را بررسی و از سالم بودن و نداشت ایراد اطمینان پیدا نمایید ، حتما باید دقت نمایید که صدای نرمی در هنگام بسته شدن درب بشنوید و هرگز نباید صدای تقه و یا برخورد نا مناسب دو فلز با یکدیگر را بشنوید ، مسیر حرکت باز و بسته شدن درب خودرو را بررسی نمایید تا از نداشتن تاب و سالم بودن لولاهای درب بدنه خودرو اطمینان پیدا نمایید . تمام موارد فوق را باید با دقت بررسی نمایید تا از سالم بودن این موارد نیز اطمینان حاصل نمایید و نیز تمام تست های مربوط به رنگ و بدنه خودرو را بر روی بدنه نیز به انجام رسانید .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

کاپوت خودرو را نیز حتما باید بررسی نمود . ابتدای امر از صحت قفل آن اطمینان حاصل نمایید ، تست رنگ و فرو رفتکی را حتما بررسی نمایید ، داخل کاپوت نیز باید رنگ صاف و یکدستی داشته باشد ، نباید هیچگونه جای ضرب دیدگی و سوختگی داخل کاپوت مشاهده گردد زیرا این مورد نشان از ایراد داشتن موتور خودرو دارد و در نهایت هنگام بسته بودن درزها چک گردد که نشان از هیچگونه تاب برداشتن و ایراد داشتن در این مورد دیده نشود .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

همین تست ها را برای درب صندق عقب و گلگیرها نیز به انجام برسانید تا از صحت و سلامت آن نیز اطمینان حاص نمایید ، البته در برخی موارد این قطعات تعویض می شوند و تنها را حل فهمیدن آن از درجه و کیفیت رنگ بوده زیرا در برخی موارد ، قطعاتی که رنگ شده و یا تعویض می شوند دارای رنگ متفاوتی با دیگر قطعات استاندارد بدنه دارد ، این مطلب در رابطه با قطعات پلاستیکی رنگی بدنه به وضوح دیده می شود .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

بررسی نمودن سپرها ، در برخی از خودروها سپرها جزئی از طراحی بدنه نیز محسوب می شوند و آسیب دیدن آنها در برخی موارد یعنی آسیب دیدگی شدید در بدنه و شاسی خودرو که این مهم در خرید خودرو حتما باید مورد نظر قرار گرفته بشود ، البته بیشتر موارد سپر خودروها از مواد پلاستیکی و یا فایبر گلاس و مواد مشابه که هم سبک و هم ارزان باشند تهیه می شود ، و برای همین به کنتراست رنگ در سپرها ، نداشتن ایراد در سپرها به نحوی که جای جوش پلاستیک در آن دیده نشود ( البته باز هم باید دید چگونه و در کجای سپر جوش داده شده است تا به میزان خسارت احتمالی وارد شده بتوان نظر قطعی داد ) کنترل کامل گردد و در برخی موارد باید سپر را از داخل بررسی نمود و دید آیا این موارد مشاهده می شود یا خیر ( منظور از داخل بررسی نمودن و دیدن سپر خودرو از زیر خودرو و داخل سپر مربوطه می باشد ) . در نهایت نیز باید ریخته شدن رنگ بدنه سپرها ، دو رنگ بودن رنگ سپر ، ترک داشتن در رنگ سپرها و همه مواردی که در مورد رنگ و بدنه خودرو گفته شده ، کنترل گردد تا از سلامت این قطعات نیز اطمینان حاصل گردد .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم


در این قسمت می پردازیم به راه هایی که از طریق توجه به آن ها درکابین خودرو می توان به کارکرده درست یک خودرو پی برد . از این رو ابتدا قسمت هایی تفکیک شده را در اتاق خودرو نام برده و در مورد هر کدام به صورت جداگانه توضیحاتی ارائه خواهیم داد . لازم به ذکر است تمام موارد زیر در صورت وجود مشکل در قسمت راننده به دلیل استفاده بیشتر واضح تر می باشند و احتمال دارد این موارد در قسمت سرنشینان خودرو وجود نداشته باشد در حالی که در قسمت راننده وجود دارد .

درب خودرو از نظر تزئینات داخلی و وجود شیشه ها باید به درستی کنترل گردد . اگر خودرو مجهز به شیشه بالابر برقی بود چند بار شیشه را باز و بسته نمایید و از سرعت و کیفیت این قطعه اطمینان پیدا نمایید ، حتما شیشه را در میانه را نگاه داشته و به بررسی لقی شیشه اقدام نمایید به نحوی که شیشه را از طرفین با هر دو دست گرفته و آنرا کمی جابجا نمایید که در این مورد نباید شیشه بیش از حد لقی داشته باشد . باید نوار آب بندی درب و شیشه ها حتما بررسی گردد ، در نهایت نیز هیچ جای فرو رفتگی و خرابی و یا پوسیدگی ، چند تکه شدگی و ساییدگی در تزئینات داخلی دیده نشود .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

برای بررسی فرمان خودرو باید دقت داشت که در صورت وجود دکمه های کنترل سیستم صوتی ، باید توجه داشته باشیم که دکمه ها در سر جای خود محکم باشند و از عملکرد درست آن ها مطمئن شویم . در صورت مجهز بودن خودرو به کیسه ی هوای راننده ، باید از وجود ایربگ اطمینان حاصل نماییم و از کیفیت روکش ایربگ در صورت تعویض نیز اطمینان کافی به عمل آورید . درز ها باید به خوبی روی هم چفت شده باشند و هیچ گونه برآمدگی غیر عادی روی سطح فرمان وجود نداشته باشد . در صورت برقی بودن فرمان از عملکرد درست آن مطمئن شویم و در صورتی که خودرو مجهز به مموری فرمان یا گرمکن بود ، باید از صحت عملکرد آن اطمینان کافی را پیدا نمایید .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

وقتی بر روی صندلی راننده ی خودرو نشسته ایم ، نباید نقطه یا نقاط نا متعارفی را احساس نمود و سختی را پشت خود احساس نمایید ، صندلی خودرو باید کاملا روی فرم باشد ( در اصطلاح قری نداشته باشد و اسکلت آن سالم باشد ) ، در صورت چرم بودن روکش صندلی باید توجه داشته باشیم که صندلی خالی از هرگونه پارگی , پوسیدگی , ساییدگی و یا چروک خوردگی و سوراخ شدگی باشد ، همچنین دقت کنیم که کناره های صندلی چروک نباشد و تا خوردگی نداشته باشد ، صندلی به هیچ عنوان نباید لقی داشته باشد و در صورت برقی بودن صندلی ، در هنگام تنظیم ، تغییر حالت آن باید یکنواخت باشد و سرعت آن کم و زیاد نشود ، در صورتی که خودرو مجهز به مموری صندلی , گرمکن و سرد کن بود باید این قابلیت را در حالات مختلف تست کنیم و همچنین در صورت وجود مانیتور های سرنشینان عقب از سلامت آنها مطمئن شویم .

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

  راهنمای خرید خودروی دست دوم

 جهت مطالعه قسمت دوم اینجا کلیک کنید

 

منبع: بانک اطلاعات خودرو

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه