چگونه ماشین خود را برای سفر آماده کنیم؟


 

چگونه ماشین خود را برای سفر آماده کنیم؟
اکثر ما برای مسافرت های جاده ای دغدغه هایی داریم به خصوص اگر خودرو مان نیز دست دوم و نسبتا کارکرده باشد. حقیقت این هست که سفرهای طولانی در جاده بسیار ساده تر و راحت از سفرهای روزانه درون شهر است اما نکته اینجاست که یک مشکل کوچک در خودروی شما اگر منجر به خرابی آن شود، به طور کلی تعطیلات شما را که ده ها و یا صدها کیلومتربا خانه خود فاصله دارید به هم خواهد ریخت و خاطره بدی برای خود و خانواده تان به جا خواهد گذاشت.

انجام برخی اقدامات ساده و پیشگیرانه تاثیر بسیار زیادی در حل اکثر مشکلات این چنین خواهند داشت و اگر به زمان تعطیلات و مسافرت های آن نزدیک می شوید، پیشنهاد می کنیم که بعد از خواندن این مطالب از همین امروز انجام آنها را شروع کنید.

دو الی 4 هفته قبل از سفر

تعمیرات اساسی و لازم خودرو را انجام دهید. اگر ماشین شما به تعمیر و یا سرویس ویژه ای نیاز دارد، آنرا پشت گوش نیندازید و هر چه سریعتر نسبت به انجام و اتمام آن اقدام کنید. انجام سریعتر به شما این فرصت را خواهد داد که در صورت بروز مشکلات بعدی زمان کافی برای بررسی و رفع آنها نیز داشته باشید.

سیستم سرمایشی و گرمایشی اتومبیل تان را حتما چک کنید.
اگر مقصدی که برای سفر انتخاب کرده اید به میزان قابل توجهی سردتر یا گرمتر از موقعیت فعلی شماست حتما مایع ضدیخ، ضدجوش و نیز سیستم تهویه مطبوع، بخاری و کولر خودرو را چک کنید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید.

تایرها را چک کنید. از میزان فشار باد لاستیک ها مطمئن شوید. فشار کم تایرها در سرعت های بالای داخل جاده می تواند باعث تولید حرارت اضافه ای برای چرخ ها شود. با توجه به شرایط آب و هوایی مسیر و نیز نوع خودرو ، مناسب ترین فشار باد را مشخص کنید. برای اینکار می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و یا از مکانیک های متخصص کمک بگیرید. از کیفیت آج لاستیک ها نیز اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که لاستیک هنوز قادر به ارائه کارایی لازم در جاده خواهد بود. با توجه به جلو یا عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز می توانید نسبت به جابجا کردن لاستیک ها اقدام کنید. به طور کلی همواره بهتر است لاستیک ها در سمت محوری که دیفرانسیل قرار دارد، از کیفیت و کارایی بالاتری برخوردار باشند.

چک کردن لاستیک زاپاس فراموش نشود. لاستیک زاپاس را بررسی کنید و از سالم بودن و پر باد بودن آن مطمئن شوید. ملزومات پنچرگیری مانند آچار چرخ، جک بالابر، دستگیره جک، دستکش، مثلث خطر، ... قاعدتا باید داخل جعبه ای در صندوق عقب شما وجود داشته باشند، حتما از وجود همگی و سالم بودن شان اطمینان حاصل کنید. اگر برای لاستیک زاپاس خود از قفل خاصی استفاده نموده اید، دقت کنید که کلید قفل را به همراه داشته باشید و در صورت امکان یک بار به صورت آزمایشی نسبت به باز و بسته کردن قفل با آن کلید اقدام کنید.

یک هفته قبل از سفر

سرویس های دوره ای را انجام دهید. اگر فکر می کنید که تاریخ سر رسید برخی از سرویس های دوره ای خودروی شما مانند تعویض روغن، لنت های ترمز، ... نزدیک است آنها را انجام دهید.

مجددا تایرها را چک کنید. فشار باد تایرها باید دقیقا همان چیزی باشد که یک هفته یا دو هفته پیش بررسی کرده بودید و اگر اینطور نبود حتما برای بازدید چرخ ها به یک مکانیک مراجعه کنید.

اتومبیل را خلوت کنید. اگر اسباب و اثاثیه اضافه ای در خودرو دارید که احساس می کنید در طول سفر به کارتان نخواهد آمد آنها را از داخل خودرو خارج کنید. هر چه ماشین شما سنگین تر باشد قاعدتا هم سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد و هم فضای کمتری برای وسایل و ملزومات سفر خواهید داشت. مثلا اگر هنوز زنجیر چرخ و متعلقاتش در صندوق عقب شما قرار دارد وضعیت جاده را از پلیس راه مربوطه جویا شوید و در صورت عدم نیاز بی جهت باری را با خود حمل نکنید.

فیلتر هوا  را عوض کنید. تعویض به موقع فیلتر هوا هزینه آنچنانی نخواهد داشت ولیکن برای بالا بردن راندمان موتور بسیار مفید است و تا حدی هم می تواند مصرف سوخت خودرو را کاهش دهد.

یک نقشه راهنما تهیه کنید. اگر هنوز اینکار را نکرده اید، تهیه این نقشه را فراموش نکنید. برخی مواقع سفرهای طولانی در جاده ها ممکن است خسته کننده شود. اگر با محل های دیدنی اطراف خود آشنا باشید می توانید چند ساعتی از جاده اصلی منحرف شوید و به گشت وگذاری ماجراجویانه بپردازید.

امداد خودرو ها را فراموش نکنید. اگر مشترک سرویس دهنده خاصی نیستید، به شما پیشنهاد می کنیم که با یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات جاده ای قرار داد ببندید و یا در غیر اینصورت لیستی از شماره تلفن های شرکت های ارائه دهنده خدمات امداد خودرو را داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید با آنها تماس برقرار کنید.

یک روز قبل از سفر

ماشین خود را بشوئید. اصلا به این موضوع فکر نکنید که ماشین در جاده کثیف خواهد شد. حتما ماشین خود را بشویید و تمیز و مرتب کنید. از نظر روانی همواره این تاثیر مثبت وجود دارد که ماشین تمیزتر بهتر راه خواهد رفت! علاوه بر آن چه کسی حاضر است با یک اتومبیل کثیف و نامرتب به سفر برود؟

مجددا تایرها را چک کنید. بله درست شنیدید. دوباره فشار باد لاستیک ها را چک کنید چون بسته به اینکه چه تعداد افراد سوار خودرو خواهند شد، چقدر بار و وسیله حمل خواهید نمود و در چه اتوبانی با چه سرعتی حرکت خواهید کرد باید دوباره فشار باد چرخ ها را تنظیم کنید. به طور کلی اگر وزن زیادی قرار است توسط خودرو تحمل شود، بهتر است فشار باد بیشتر باشد.
نکته: فشار باد را در زمانی که تایرها نسبتا خنک هستند تنظیم کنید.

باک بنزین را پر کنید. اصلا به امید اینکه در جاده بنزین خواهید زد نباشید و حتما قبل از سفر باک بنزین خود را پر کنید. سعی کنید یک کپسول کوچک آتش نشانی جهت اطفاء حریق نیز به همراه داشته باشید.

روز سفر
 
به اسباب و اثاثیه سفرتان یک نگاهی بیاندازید. قبل از قراردادن ساک ها و چمدان ها در ماشین، یک بار دیگر آنها را از نظر بگذرانید. واقعا اگر چیزی هست که بدون آن هم می توانید به سفر بروید، از برداشتن آن صرف نظر کنید.

به اضافه بار خود توجه داشته باشید. اگر به هر دلیل مجبور هستید که بار زیادی را با خود حمل کنید حتما آنرا تقسیم بندی کرده و به گونه ای متعادل در صندوق عقب خودرو بچینید. حتما به ظرفیت مجاز باربری خودرو توجه داشته باشید و بیش از حد مجاز چیزی را داخل خودرو قرار ندهید. ضمنا می توانید از باربندهای سقفی نیز (به شرط حفظ و رعایت اصول ایمنی) استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید. کارت شناسایی، گواهینامه معتبر، کارت ماشین، کارت بیمه ، بیمه نامه بدنه و یا هر نوع مدرک دیگری که ممکن است در طول سفر به آنها نیاز پیدا کنید را به همراه داشته باشید.

آرامش خود را حفظ کنید. اتفاقات غیرقابل پیش بینی همواره ممکن است رخ بدهند ولی اگر شما این نکات ساده را رعایت کرده باشید، تا حد زیادی خیالتان از بابت اتفاقات احتمالی راحت خواهد بود. پس آرامش خود را حفظ کنید و از سفر خود لذت ببرید.


ما هم سفر خوب و خوشی را برای شما آرزو می کنیم.

 

منبع: تخت گاز

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه