ماشین صفر کیلومتر غیر لوکس بخریم یا ماشین کارکرده لوکس؟


ماشین صفر کیلومتر غیرلوکس بخریم یا یک ماشین کارکرده لوکس؟
 

خودروهای لوکس جز مواردی هستند که همیشه بسیاری از مردم تلاش می کنند روزی آن را بخرند. یک ماشین لوکس صفر کیلومتر ممکن است برای بسیاری از افراد دست یافتنی نباشد. در حالیکه در مورد یک ماشین لوکس کارکرده ممکن است داستان متفاوت باشد.

سوال بزرگ این است: آیا خودروی لوکس کارکرده یک انتخاب هوشمندانه است؟

 

این سناریو را در نظر بگیرید: شما تصمیم گرفته اید که برای خرید ماشین آینده تان حدود 100 میلیون تومان هزینه کنید. با این هزینه به راحتی می توانید از پس خرید یک ماشین غیرلوکس صفرکیلومتر مانند تویوتا یاریس صندوقدار با آپشن هایی نظیر صندلی های چرم، صندلی برقی راننده، سنسور پارک و تهویه هوای اتوماتیک بربیایید.

 

حالا چیکار خواهید کرد اگر با هفت هشت میلیون تومان بیشتر بتوانید یک بی ام و 320 مدل 2008  با 100.000 کیلومتر کارکرد بخرید؟ یا اگر بی ام و سری 3 خیلی کوچک است و دنبال یک شاسی بلند هستید نیسان مورانو 2008با 90.000 کیلومتر کارکرد چطور؟ به نظر پیشنهاد وسوسه انگیزی می رسد. اما آیا این انتخاب درستی نیز هست؟

 

به خاطر داشته باشید که قیمتهای ذکر شده در بالا صرفا مثال هستند. قیمت واقعی بستگی به شرایط ماشین، محل فروش ماشین و اینکه آیا توسط نمایشگاه یا دلال و یا فروشنده شخصی فروخته می شود، دارد.

 

برای هدف این مقاله، ما یک BMW 320مدل 2008 و یک تویوتا یاریس صندوقدار مدل 2014 را به عنوان ماشین های مرجع در نظر خواهیم گرفت.

حالا لیستی از خوبی ها و بدی های یک خودروی غیرلوکس صفرکیلومتر و خرید یک خودروی لوکس کارکرده برای شما عنوان خواهیم کرد.

 

یک خودروی غیرلوکس صفرکیلومتر

 

خوبی ها:

 

شرایط عالی: خودرو صفر کیلومتر است و شما اولین مالک آن هستید. این با یک خودروی کارکرده خیلی فرق دارد.

 

گارانتی طولانی تر: خودروهای صفرکیلومتر حداقل دارای 3 سال گارانتی هستند. بعضی خودروهای لوکس دارای گارانتی طولانی تری هم هستند اما بسته به سن خودرویی که قصد خریدش را دارید ممکن است تنها یک یا دو سال از گارانتی آن باقی مانده باشد.

 

انتخاب راحت تر: شما می توانید به دفتر فروش شرکت و یا یکی از نمایندگیهای فروش مراجعه کنید و خودروی صفرکیلومتر خود را پیدا نمایید. خودروهای کارکرده همه جا فروخته می شوند اما به لحاظ مقدار کارکرد و وضعیت ماشین، دارای تنوع بسیار بیشتری می باشند که این خود انتخاب را سخت تر می کند.

 

مشوق های بهتر: معمولا خودروهای صفرکیلومتر با مشوق های بهتری از جمله سود مشارکت، اقساط بدون بهره و ... عرضه می شوند که ممکن است قیمت تمام شده را برای شما کاهش دهند.

 

تکنولوژی جدیدتر: هرچه ماشین جدیدتر باشد معمولا دارای ویژگیهای مدرن تری هم می باشد. این موضوع می تواند شامل آپشن های ایمنی (تعداد ایربگ بیشتر، استحکام بیشتر در مقابل تصادف) تکنولوژی های صوتی جدیدتر مثل اتصال به آیفون و غیره باشد.

 

نگهداری کمتر: یک ماشین صفرکیلومتر شاید تنها نیاز به تعویض روغن و جابجایی چرخ ها داشته باشد. حتی بعضی از کمپانی ها خدمات نگهداری رایگان به همراه ماشین صفرکیلومتر عرضه می کنند. اگر مشکلی برای خودروی شما پیش بیاید به احتمال قوی شامل گارانتی خواهد شد. خودروی لوکس کارکرده هم ممکن است دارای گارانتی نگهداری رایگان باشد اما احتمالا تنها یک یا دو سال از آن باقی مانده و یا تمام شده است.

 

بدی ها

 

افت قیمت بیشتر: بیشترین افت قیمت یک خودرو در همان چند سال اولیه عمر آن است. معمولا افت قیمت یک خودرو در سال اول حدود 20 درصد می باشد.

 

رانندگی معمولی: ماشین شما کاملا نو و جدید است و هرجایی بخواهید شما را می برد اما متاسفانه یک ماشین لوکس نیست. البته این تنها زمانی یک مشکل واقعی است که چیزی که شما از ماشین انتظار دارید توانایی جذب و به حیرت واداشتن دوستان و خانواده باشد. یا اینکه شما از قبل قصد خرید یک خودروی لوکس را داشته اید اما حالا داخل یک خودروی غیر لوکس هستید. در این حالت ممکن است احساس سرخوردگی کنید از اینکه پشت یک ماشین معمولی نشسته اید.

 

یک خودروی لوکس کارکرده

 

خوبی ها:

 

ماشین بهتر و جذاب تر: این مساله احتمالا اصلی ترین نکته ای است که شما خودروی لوکس کارکرده را در اولویت اول قرار می دهید. خودروهای لوکس پر از مواد جذابتر و با کیفیت تر نظیر تریم چوب گردو، پلاستیک های مرغوب و تزریق های آلومینیوم می باشد. این خودروها معمولا دارای موتورهای حجیم تر و در نتیجه قدرت بیشتر و همچنین طراحی زیباتری نیز  می باشد.

 

افت قیمت کمتر: افت قیمت ماشین شما بر روی دوش مالک اولیه آن بوده است و شما دیگر احتمالا افت قیمت محسوسی را در مورد ماشین تان تجربه نخواهید کرد. افت قیمت خودروها معمولا در سالهای سوم و چهارم بسیار کمتر از سال اول است.

 

بدی ها:

گارانتی کمتر و یا بدون گارانتی: همانطور که اشاره شد با خرید ماشین کارکرده شما بخشی از گارانتی را از دست داده اید و احتمالا مدت کمی تا پایان گارانتی باقی مانده است و یا شاید کلا گارانتی آن به اتمام رسیده است.

 

هزینه نگهداری بیشتر: از آنجاییکه خودروی لوکس شما در مقایسه با خودروی غیر لوکس هزینه تولید و در نتیجه قیمت بالاتری دارد و همچنین قطعات یدکی آن نیز گرانتر است لذا هزینه نگهداری آن بیشتر از خودروی غیرلوکس می باشد. همچنین فراموش نکنید که دستمزد مکانیک و سایر خدمات خودرو نیز در مورد خودروهای لوکس بیشتر از یک خودروی غیرلوکس می باشد.

 

ممکن است تمامی آپشن ها را نداشته باشد: تنها به واسطه اینکه شما دارید یک ماشین لوکس خریداری می کنید، به این معنی نیست که هر خودروی لوکسی همه آپشن ها را داراست. برای مثال می توانید بسیاری از  BMW 320را ببینید که دارای نویگیشن و یا دوربین دنده عقب نمی باشند.

 

تکنولوژی قدیمی: با فرض اینکه خودروی لوکس کارکرده دارای نویگیشن و یا سیستم صوتی پیشرفته باشد، اما ممکن است این سیستم ها به خوبی به کار نیایند. ممکن است اطلاعات نقشه ها قدیمی بوده و یا سیستم صوتی به خوبی با گوشی هوشمند شما کار نکند. اگر آخرین تکنولوژی برای شما حائز اهمیت است باید به همان خودروی صفر کیلومتر بچسبید.

 

غیر اقتصادی تر: از آنجاییکه خودروها لوکس با موتورهای حجیم تر و قدرتمندتر می آیند، اغلب در مصرف سوخت غیراقتصادی تر از خودروهای غیرلوکس می باشند. علاوه بر این، بسیاری از موتورهای خودروهای لوکس نیاز به بنزین سوپر و مکمل دارند که این خود هزینه نگهداری را افزایش می دهد.

  

خودرویی را که احساس می کنید برای شما مناسب است، بخرید

 

واضح است که بدی های خودروی لوکس کارکرده بیشتر از خودروی غیرلوکس صفرکیلومتر است. اما یک تصمیم اینچنینی تنها بر اساس اعداد و ارقام و قیمت و هزینه ها نیست. اگر اینطور نبود اصولا شما کاری با خودروهای لوکس نداشتید و حتی نگاهشان هم نمی کردید. ما اینجا تنها هزینه های خرید و نگهداری خودروهای صفر و کارکرده را مقایسه کردیم و دریافتیم که یک خودروی غیرلوکس صفرکیلومتر بهتر است.

 

کمی وقت بذارید و ببینید اولویتهای شما در خرید ماشین چیست و به خوبی ها و بدی ها وزن بدهید. فراموش نکنید سرانجام این شمایید که پول ماشین را می دهید و با آن رانندگی می کنید. ماشین ها هم جز خریدهای احساسی هستند، بنابراین اگر ماشین لوکس کارکرده باعث می شود شما احساس بهتری داشته باشید، خب همان را بخرید.

 

با چشمان کاملا باز همان ماشینی را بخرید که شما را خوشحال تر می کند؛ حتی اگر آن ماشین گزینه مناسبی برای شخص دیگری نباشد. 

 

منبع: تخت گاز

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه