هفت نکته تا اتومبیل شما بتواند 300 هزار کیلومتر طی کند

 

راه های بالا بردن عمر مفید خودرو

 

اگر وسیله نقلیه شما کمتر از 80 هزار کیلومتر کار کرده است، به این معناست که احتمالا 75% از عمر خودروی شما باقی مانده است و اگر شما هم مثل اکثریت مردم هستید و می خواهید خودروی خود را به مدت طولانی نگاه دارید، این خبر خوبی برای شماست.

به راحتی می توانید کاری کنید که خودروی شما هزاران  کیلومتر حرکت کند.

تا همین چند وقت پیش رسیدن به  160 هزار کیلومتر با خودرو مسافت بسیار زیادی محسوب میشد اما امروزه وسیله های نقلیه به گونه ای ساخته می شوند که عمر بیشتری داشته باشند.

با نگهداری و توجه مناسب، هیچ دلیلی وجود ندارد که روزی آن 80 هزار کیلومتر که روی کیلومترشمار شما نوشته شده است به بیشتر از 300 هزار کیلومتر نرسد.

تازه بعد از 300 هزار کیلومتر هم خودروی شما می تواند هنوز سرحال باشد.

در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که در این زمینه به شما کمک می کند.

 

1) از سفرهای کوتاه اجتناب کنید.

یکی از دلایلی که سفر در مسافت های کوتاه میتواند به ماشین آسیب برساند این است که در این سفرها موتور نمی تواند به دمای بهینه عملکرد خود برسد دلیل این مساله به آنجا برمی گردد که آب یکی از عوامل کمکی در عمل احتراق در موتور است، وقتی که موتور گرم و آماده است و در بهترین دمای عملکرد خود قرار دارد آب گردش پیدا میکند و تبدیل به بخار شده و تصفیه شده و از موتور خارج می شود.

اما در مسافت های کوتاه، موتور هیچ وقت به دمای بهینه نمی رسد و در نتیجه آب در موتور باقی مانده و با جمع شدن در روغن موتور در اگزوز باقی میماند که باعث تر بودن اضافی محیط میشود در نتیجه استهلاک خودرو را بالا میبرد.

 همچنین سفرهای کوتاه به معنای بالا رفتن تعداد دفعاتی است که از موتور در حالت سرد بودن استفاده می کنید که باعث بالا رفتن استهلاک موتور می شود، چرا که روغن موتور تا زمانی که موتور خوب گرم نشده باشد نمی تواند آزادانه به همه جای موتور برسد.

 

2) مکانیک مورد علاقه و اطمینان خود را بیابید.

 

 

 

- آیا ترجیح میدهید با کسی کار کنید که در طول کار قلباً به او اطمینان داشته باشید؟

اگر این طور است سعی کنید یک مکانیک خوب پیدا کنید که به شما در راه رسیدن به کیلومتر جادویی (300 هزارکیلومتر ) کمک کند.

نباید مکانیکی انتخاب کنید که به دنبال این باشد که فقط هزینه های بالای تعمیرات را برای شما ایجاد کند و اجناس گران را به شما بفروشد و در نهایت هم شما برای بار بعد به او مراجعه  نکنید.

اگر مکانیک با تجربه ای یافتید که با نوع وسیله نقلیه  شما آشنا باشد و نزدیک محل کار یا منزل شما باشد این می تواند شروع  یک ارتباط موثر باشد.

 

3) کتابچه راهنمای ماشین را مطالعه کنید.

برای یادآوری شما میتوانیم بگوییم کتابچه راهنمای ماشین حاوی مواردی است که مالک خودرو باید در مورد قسمت های مختلف خودرو، علائم و اتفاقات احتمالی که نیاز به چک کردن دارد، بداند.

 مطالعه کتابچه راهنما و اطلاعات آن که شامل اطلاعاتی از قبیل این که چه نوع روغنی برای خودرو شما بهترین است و غیره باعث بالا بردن عمر خودروی شما میشود، کارایی آن را بالا برده و از آسیبها جلوگیری میکند.

 

4) از زمان بندی توصیه شده برای رسیدگی به خودرو خود پیروی کنید.

اگر از ماشین خود متنفرید و دوست ندارید زیاد عمر کند ، این بخش را نادیده بگیرید.

هیچ چیزی عمر ماشین را بیشتر از اینکه از آن نگهداری نکنید، کوتاه نمی کند.

به یاد داشته باشید مکانیک خوش برخوردتان و توضیحات لابه لای کتابچه راهنما هر دوی اینها این نکته را به شما متذکر میشوند که در چه فواصل زمانی باید به بخشهای مختلف ماشین خود رسیدگی کنید.

این زمان بندی معمولا به صورت یک بازه زمانی و یا یک مسافت طی شده با ماشین و یا هر دوی اینهاست.

شما باید همه آیتم های ذکر شده را کنترل کنید، اما مهمترین مورد تعویض روغن است.

روغن موتورعلاوه بر روغن کاری قطعات مهم موتور، آلودگی ها را جمع کرده و جلوی آسیب رساندن آنها به موتور را می گیرد.

تعویض روغن باعث می شود از همه این آلودگی ها خلاص شوید.

روغن موتور در طول زمان خراب می شود به همین دلیل بهتر است در دوره های زمانی مشخصی تعویض شود.

 

البته  موارد زیر را  نیز نباید فراموش کنید:

- مایع داخل رادیاتور، ترمز، فرمان ، سیالهای جعبه دنده

- فیلتر ها

- کمربند ها

- ترمزها

- برف پاک کن ها

از کتابچه راهنما و همچنین  توصیه های مکانیک خود پیروی کنید تا برنامه نگهداری منظمی را برای اتومبیل خود تدوین کرده و آن را دنبال کنید.

 

5) به ماشین خود توجه کنید.

 

 

منظورمان این نیست که با ماشین خود گپ بزنید و نوازشش کنید (که شاید هم بکنید!) اما لطفا نسبت به  ظاهر، صدا، بو و احساس درون ماشین خود هوشیار باشید.

 

 فقط سوار ماشین نشوید و آن را برانید و بعد پارک کنید و بروید،  به هر چیز جدید و غیرعادی در ماشین خود توجه کنید مثل:

- لرزش ها، تق تق کردن ها یا جیرجیرهای ماشین

- بوی غیرعادی

- خارج شدن برخی مایع ها از زیر ماشین

به شاخص های روی  داشبورد و چراغ هایی که هنگام مشکلات روشن می شوند توجه کنید ، با توجه کردن به عملکرد عادی ماشین، می توانید متوجه  مشکلات مکانیکی غیرعادی شوید  و بعد مکانیک شما می تواند آن مشکل را قبل از اینکه تبدیل به یک مشکل بزرگ شود و کلا ماشین شما را از بین ببرد، حل کند.

 

6) فراخوان تولید کننده

به فراخوان های تولید کننده وسیله نقلیه توجه کنید، هر چقدر هم که به نظر شما کوچک بیایند . تولید کننده ها بدون دلیل  فراخوان صادر نمی کنند.

  حتما یک مورد  مهم و جدی وجود دارد که عملکرد وسیله نقلیه شما و یا امنیت راننده و مسافرین را به خطر می اندازد، که حتما باید به آن توجه کنید.

 

7) خودروی خود را برق بیاندازید.

 

 

دلایل زیادی وجود دارد که باید داخل و خارج خودروتان را تمیز نگه دارید.

اول اینکه با این کار خودروی شما زیبا به نظر می رسد.

دوم اینکه، تمیز کردن کثیفی ها، حشرات، مواد شیمیایی و نمک از جداره ی خودرو و واکس کاری کردن آن به طور منظم، باعث محافظت از رنگ و بدنه خودرو میشود و در نتیجه قطعات خودروی شما در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار نمی گیرند.

این قضیه در مورد کثیفی ها و مواد اضافی داخل خودرو نیز صادق است، جمع شدن این مواد در داخل خودرو باعث خراب شدن پارچه ها و داشبورد و قسمت های چرمی داخل ماشین خواهند شد.

 تمیز کردن منظم خودرو باعث میشود با خودروی خود از نزدیک ارتباط برقرار کنید و در نتیجه قطعات شکسته شده یا خراب شده را تشخیص دهید و بفهمید که کدام بخش های خودرو نیاز به توجه بیشتری دارند.

 

رسیدن به کیلومتر 300 هزار در خودرو کار سختی است، اگر 80 هزار کیلومتر بیشتر از این مسافت حرکت کنید، شما به اندازه فاصله متوسط زمین تا ماه راه پیموده اید هر وسیله نقلیه ای نمی تواند به این اندازه مسافت طی کند اما اگر شما مالک خوبی برای وسیله نقلیه خودتان باشید، می توانید احتمال اینکه خودروی شما عمر بالاتری داشته باشد را افزایش دهید.

 

منبع: تخت گاز

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه