جنگ خودروهای هیدروژنی آغاز شده؟


ظاهراً جنگی در بین خودروسازان در عرصه خودروهای پیل سوختی در حال شکل گرفتن است. این خودروها سوختشان هیدروژن و آلایندگی شان آب است.

در حالی که هوندا و تویوتا اخیرا خبر داده اند که خودروهای برقی پیل سوختی آنها در راه جاده ها و خیابان ها است، هیوندایی کره هم خبر لیزینگ توسان هیدروژنی خود با 499 دلار در ماه و پیش پرداخت 2999 دلار را اعلام کرد.
جان کرافچیک مدیر عامل هیوندایی آمریکا زمان رونمایی از توسان هیدروژنی در نمایشگاه خودروی لس آنجلس گفت: امروز پیل سوختی هیدروژنی دیگر پروژه تحقیقاتی مراکز تحقیقی نیست و به انتخاب مشتریان تبدیل شده است.
در حال حاضر صحنه نبرد کالیفرنیای جنوبی است چون تنها ایالتی است که جایگاه های سوخت هیدروژنی در آن به حدی رسیده که مردم بدون دردسر از خودروهای پیل سوختی استفاده کنند. به زودی 19 جایگاه جدید به 10 جایگاه قبلی اضافه خواهد شد.
دولت آمریکا تا سال 2024 بیش از 100 جایگاه جدید سوخت هیدروژنی را افتتاح خواهد کرد.
از زمان های دور این شوخی سر زبان های بوده است که «سوخت هیدروژن همیشه تکنولوژی فردا بوده و همیشه تکنولوژی فردا باقی خواهد ماند.
آلایندگی در حد صفر این خودرو ها به کنار، پیمایش این خودروهای مجهز به پیل سوختی 300 مایل (480 کیلومتر) به ازای هر بار سوخت گیری است که در حال حاضر هیچ خودروی برقی با باتری های فعلی به این حد نصاب نزدیک نشده است.
شاید بزرگترین مانع رونق این خودروها با سوخت هیدروژنی این است که غول های صنعت نفت هنوز باید محصولات خود را تا 50 سال آینده به فروش برسانند. خودروسازانی که از همین حال صحبت از سوخت های جایگزین می کنند می خواهند سر زبان ها باقی بمانند و با آزمون و خطا ایرادها را از همین حالا از سر راه بردارند تا زمانی که نفت به پایان رسید دست پیش داشته باشند.
شاید به همین دلیل است که نیسان به اندازه تویوتا و هوندا و هیوندایی عجله ندارد. قصن مدیر عامل اتحاد رنو-نیسان هم اخیرا گفته است که صحبت از پیل سوختی به عنوان جایگزین سوخت های فسیلی هنوز خیلی زود است با این حال نیسان با فورد و دایملر همکاری در زمینه زیرساخت های تولید خودرو هیدروژنی آغاز کرده است اما قصن می گوید این همکاری ها و تحقیقات به هیچ وجه با مقصود تجاری در جریان نیست. شاید برای همین است که نیسان بیش از همه روی خودروی الکتریکی لیف خود تمرکز کرده است و فعلا هم بازار نسبتا خوبی پیدا کرده است.
قصن می گوید: من نشنیده ام که خودروسازی تولید انبوه خودروهای هیدروژنی را شروع کرده باشد. چون نمی دانم چطور می توان این کار را کرد.
جنرال موتورز اما بحث دیگری دارد و از سال 2007 تا به حال میلیاردها دلار پای کراس اور پیل سوختی شورولت اکیوایناکس Equinox ریخته و به احتمال زیاد با هوندا در زمینه خودروهای هیدروژنی اتحادی تشکیل خواهد داد.
ب ام و هم با این که در سال 2009 خودروی هیدروژنی 760Li را راهی خیابان های آمریکا کرد می گوید حداقل یک دهه دیگر صبر خواهد کرد.
شاید به همین دلیل عرصه این رقابت را تویوتا، هوندا و هیوندایی اشغال کرده اند.

منبع :
پرشین خودرو

 


1392-9-7
مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه