توکیو به نمایشگاه خودرو لبخند می‌زند


نمایشگاه توکیو در سال ٢٠٠٩ تحت تاثیر بحران اقتصاد جهان سوت و کور بود. دو سال بعد، در حالی که خودروسازان ژاپنی با رکود جهانی و ارزش بالای ین دست و پنجه نرم می‌کردند، سونامی مرگبار ژاپن امیدهای صنعت خودروی ژاپن را بر آب داد و زرق و برق را از نمایشگاه گرفت.

امسال اما بعد از دو دوره ناکامی، ۹ خودروساز ژاپنی با خبرهای خوش‌تری به چهل و سومین نمایشگاه توکیو آمده‌اند و با لشکری از خودروهای کوچک امیدوارند با دست پر از نمایشگاه بروند.
خودروسازان ژاپن باید به کم راضی باشند. بازار خودرو در ژاپن اشباع شده است و سیاست‌های انبساطی دولت ژاپن که چهار سال است با هدف ایجاد تحرک در اقتصاد اجرا می‌شود چندان تاثیری بر فروش خودرو نداشته است.

فروش خودرو از چهار میلیون و ۹۶۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۰ به پنج میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۲ افزایش یافت و امسال پیش بینی می‌شود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در ژاپن فروخته شود.

اما همین افزایش اندک هم خودروسازان ژاپنی را از تکاپو نینداخته است. آنها امسال ۳۲ مدل جدید را برای اولین بار در جهان در نمایشگاه توکیو رونمایی کردند که اکثر آنها از خودروهای معروف به «کی» است.

این کلاس از خودروها که بنا بر قانون حجم موتورشان نباید از ۶۰۰ سی‌سی بیشتر باشد از معافیت‌های مالیاتی برخوردار است و به خاطر کوچک بودن رانندگی با آن در شهرهای شلوغ راحت است. به همین دلیل حدود چهل درصد از کل فروش خودرو از ژاپن را این خودروها شامل می‌شود و دو سوم رانندگان آنها زنان هستند.

در کل ۱۵۴ مدل خودرو در توکیو به نمایش درآمده است. نیسان با ۲۳ مدل، بیشترین تعداد خودرو را دارد. اما در رقابت برای رونمایی جهانی خودرو، هوندا با شش مدل پیش از دیگران است. در کل خودروسازان ژاپنی ۳۲ خودرو را برای اولین بار در جهان و هفت خودرو را برای اولین بار در ژاپن رونمایی می‌کنند.

امسال خودروسازان دوازده کشور خارجی هم برای نمایش محصولاتشان در توکیو حاضرند. اروپایی‌ها با قدرت آمده اند اما خبری از سه خودروساز آمریکایی نیست و تنها پرچمدار این کشور، تسلا سازنده خودروهای لوکس الکتریکی است که برای اولین بار به توکیو آمده است.

 
منبع : خودرو

1392-9-12
مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه