خودروهای چینی آماده خداحافظی باشند


خیابان‌های کلانشهرهای کشور دیگر کم‌کم در حال عادت کردن به رفت و آمد اتومبیل‌های خارجی هستند که قیمت‌‌شان گران اما کیفیت‌شان در حد همان خودروهای درجه دوم ساخت داخل است. شاسی بلندها و لوکس‌های چینی شاید برای چند صباحی بتوانند عطش لوکس سواری ایرانی‌ها را بخوابانند اما طولی نمی‌کشد که از ریخت می‌افتند و همین هم باعث نارضایتی مشتری است.

وضع تحریم‌های بین‌المللی در چند سال گذشته علیه کشورمان برای هرکس که نان نداشت برای چینی‌ها آب داشت. آنها از غیبت برندهای معروف در حوزه‌های مختلف صنعتی کشورمان استفاده کردند و کم‌کم در حال تسخیر بسیاری از این بازارها هستند. یکی از حوزه‌هایی که چشم بادامی‌ها مایلند هر روز حضورشان را در آن تثبیت کنند بازار خودرو است. در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری برندهای اروپایی زیر فشار دولت‌های شان بازار خودرو ایران را ترک می‌کردند و رفتن آنها همانا و سرعت گرفتن ورود خودروهای چینی به بازار همانا.

پس از توافقات ژنو 3، اما انگار ورق در حال برگشتن است. موضع گیری‌های مسئولان صنعت خودرو فرق کرده و مهم‌تر از همه اینکه برندهای معتبر خارجی مانند رنو، پژو، بنز و حتی خودرو سازهای آمریکایی مانند جنرال موتور اعلام آمادگی کرده‌اند به بازار ایران باز گردند. اعلام آمادگی‌ای که از نظر مسئولان دولتی و صنعتی کشور مان به لحظه شماری هم تعبیر شد. اما سوال مهم اینجاست که بعد از برگشت این برندهای اروپایی سرنوشت تازه واردهای چینی چه می‌شود. آیا چینی‌ها باید برای وداع زود هنگام با بازار خودرو کشورمان آماده شوند؟ «تهران امروز» این مسئله را با کارشناسان بخش خودرو و نمایندگان مجلس در میان گذاشته است.

رقابت در بازار چینی‌ها را از پا در می‌آورد
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان در این باره می‌گوید: در نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو،نماینده‌های برندهای معتبر خارجی از جمله رنو و پژو از توافقات هسته‌ای انجام شده ابراز رضایت کرده و منتظر هستند که کاهش فشارها از سوی دولت‌های شان به آنها ابلاغ شود تا به بازار برگردند.
او می‌گوید: با فضای ایجاد شده پیش‌بینی می‌کنیم که شرکت‌های بزرگ اروپایی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو اعلام آمادگی خواهند کرد و این هیات مدیره شرکت‌های خودرو ساز هستند که برای انتخاب هر یک از این شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

 انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالتی در این زمینه نخواهند داشت فقط یکسری استانداردها را از جمله داشتن استاندارد 51 گانه ایمنی اروپا یا تولید بر اساس استاندارد یور 4 و... اعلام می‌کنند. شرکت‌های ایرانی باید تلاش کنند یک قرارداد منصفانه و برد- برد را با شرکت‌های خارجی تنظیم کنند. در این میان یکسری فاکتورها از جمله کیفیت و خدمات پس از فروش نقش مهمی دارد و قاعدتا تقاضای بازار هم یک فاکتور مهم است. با مجموع این شرایط می‌توان پیش‌بینی کرد با ورود برندهای مطرح اروپایی شرکت‌های ایرانی مجبور می‌شوند در همکاری با شرکت‌های چینی تجدیدنظر کنند و اگر منافع‌شان تامین نشود به همکاری شان با آنها پایان دهند.

 با در نظر گرفتن عمکرد چینی‌ها در این مدت پیش‌بینی می‌شود با ورود مجدد اروپایی‌ها به بازار کشور اگر خودروهای چینی کل بازار را از دست ندهند سهم‌شان به شدت کاهش خواهد یافت، چرا که آنها قادر نخواهند بود یک رقابت آزاد با اروپایی‌ها داشته باشند. ضمن اینکه ما بر اساس افق 1404 باید در حوزه خودرو به 5 پلتفرم جدید برسیم که سه پلت فرم خارجی و دو پلتفرم داخلی است. بر اساس هر کدام این پلتفرم‌ها هم باید 5‌خودرو تولید شود و این یعنی تولید 25 خودرو جدید. ما برای رسیدن به این اهداف به همکاری برندهای معتبر جهانی نیاز داریم. متاسفانه غیر از خودروهای بعضا بی‌کیفیت، یک مشکل مهم ما ورود قطعات یدکی چینی بی‌کیفیت است که با رفع این محدودیت‌ها انتظار داریم این مشکل حل شود.

چینی‌ها مجبورند در سیاست‌های شان تجدیدنظر کنند
محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم به تهران امروز می‌گوید: برندهای مطرح اروپایی با پای خودشان از صنعت خودرو کشور نرفته‌اند. رفتن شان تحت فشار دولت‌های شان بوده و با باز شدن فضا به شدت مایلند که به بازار کشورمان برگردند در این شرایط چینی‌ها هم چاره‌ای ندارند جز اینکه در سیاست‌های شان در بازار ایران تجدیدنظر کنند و اگر می‌خواهند در این بازار سهمی داشته باشند با محصولات با کیفیت‌تری حضور پیدا کنند. البته قاعدتا در هر صورت سهم شان از میزان فعلی کمتر خواهد بود و اگر کیفیت شان را ارتقا ندهند حتی ممکن است کلا بازار را از دست بدهند.
در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که ما باید به فکر منافع خودمان باشیم بحث‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه برای ورود خودروسازهای خارجی شرط تعهد 30درصد صادرات و انتقال دانش فنی و... گذاشته شود. این مسائل باید حتما کارشناسی شود و تا جایی که امکان دارد از شرکای خارجی‌مان امتیاز بگیریم. بازار اروپا در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و بازار ایران برای آنها مهم است. در حال حاضر حتی خودروسازهای معتبر آمریکایی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

میدان دادن به چینی‌ها خیانت به صنعت است
غلام‌محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: میدان دادن به چینی‌ها و ورود محصولات بی‌کیفیت چینی به کشور خیانت آشکار به صنعت کشور است. در حال حاضر خودروهای چینی با کیفیت نازل و قیمت بالا در کشور جولان می‌دهند و ما باید از فرصت ایجاد شده برای امتیاز گرفتن از شرکت‌های اروپایی استفاده کنیم. چشم‌انداز ما باید بومی‌سازی تولید خودرو در کشور باشد. دولت و مجلس باید استراتژی مشخصی در این زمینه داشته باشند و بتوانند از این شرکت‌ها به عنوان شرکای تجاری برای رفع مشکلات تولید داخل استفاده کنند. بخش تولید خودرو با مشکل مواجه شده بود باید هر چه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود.

خودرو داخلی با کیفیت تولید شود، مردم چینی نمی‌خرند
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور هم معتقد است در صورتی که کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد مردم دیگر خودرو چینی خریداری نخواهند کرد.حسن زمانی افشار به ایسنا گفته، تا چند سال پیش خودروهای چینی مونتاژی خریدار چندانی در داخل کشور نداشت.با این حال افت کیفیت خودروها در یکی دو سال اخیر موجب افزایش تقاضا برای خودروهای چینی شده است، تحریم‌ها موجب شد که خودروسازان برخی قطعات را از منابع دیگر تامین کنند که این موضوع افت کیفیت برخی خودروها را به‌دنبال داشته است. با توافقات اخیر خودروسازان خواهند توانست قطعات را از منابع اصلی تامین کنند که این موضوع منجر به افزایش کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.افزایش کیفیت خودروهای داخلی موجب خواهد شد که خودروهای چینی بخش اصلی تقاضای خود در داخل کشور را از دست داده و جای خود را به خودروهای داخلی بدهند.

روس‌ها هم فعلا امیدی ندارند
با اوج گرفتن مشکلات تولید خودرو در کشور زمزمه واردات خودروهای روسی هم به گوش رسید. مرداد ماه امسال، ایسنا در گزارشی نوشت برخی اخبار از واردات و برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای شرکت روسی«لادا‌» در کشور حکایت دارد. این در حالی است که کارشناسان معتقدند تولید خودروهای روسی یک عقبگرد بزرگ برای صنعت خودرو کشور است.طبق اخبار منتشر شده، خودروهای روسی به صورت CBU(قطعات منفصله برای مونتاژ) وارد ایران شده و پس از آن در داخل کشور تولید خواهد شد. با این حال برخی کارشناسان معتقدند که کیفیت خودروهای روسی حتی از خودروهای چینی نیز پایین‌تر است. با توجه به اتفاقت اخیر به نظر می‌رسد روس‌ها فعلا برای ورود به بازار خودرو کشور باید منتظر بمانند.

منبع :
بانکداری الکترونیک

 


1392-9-19
مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه