مزدا 2 تولدی دوباره گرفت


شرکت خودروسازی مزدا با به کارگیری موتور دوار (روتاری) در مزدا2 فرصتی دوباره به این تکنولوژی داد.

 نمونه اولیه مزدا2 الکتریکی با موتور برقی کار می کند اما یک موتور دوار (روتاری) با گنجایش 330 سی سی در عقب خودرو نصب شده تا در صورت پایین آمدن شارژ باتری لیتیوم آیون به شارژ آن بپردازد.با این کار مزدا به موتورهای روتاری (دوار) که به ونکل هم معروف است، جانی تازه بخشیده و این موتورها در حقیقت به افزایش پیمایش خودرو کمک می کنند. مزدا از این تکنولوژی به عنوان فناوری های قوای محرکه آینده گرا یاد می کند. افزایش پیمایش خودروی برقی به کمک مولد یا ژنراتور در شورولت ولت هم به کار رفته است. این فناوری «افزایش دهنده پیمایش به کمک موتورهای دوار» Rotary Engine Range Extender نامگذاری شده است.

جالب این جا است که ماسامیچی کوگای که به تازگی زمام امور را در مزدا به عنوان مدیر عامل به دست گرفته در همان بدو ورود گفته بود که مزدا هیچ برنامه ای برای تولید موتورهای دوار ندارد. به نظر او زمانی تولید یک موتور ارزش اقتصادی و تجاری دارد که فروش آن سالانه از 100 هزار دستگاه بیشتر باشد. با این حال این موتور جزو دستاوردهای تحقیقاتی مزدا است و کار روی آن ادامه پیدا می کند اما این که در محصولات تجاری به کار گرفته شود بستگی به میزان فروش آن دارد.

نکته این جا است که این فناوری می تواند به مزدا کمک کند استانداردهای آلایندگی صفر ایالت کالیفرنیای آمریکا را پشت سر بگذارد.
شاید استفاده از این موتور به عنوان قوای محرکه توجیه خود را از دست داده باشد اما به عنوان یک ژنراتور (مولد برق) برای شارژ باتری در خودروهای برقی یا هیبریدی مزایای بسیار زیادی دارد. این موتورها حداقل لرزش را ایجاد می کنند و انواعی از سوخت ها را می سوزانند و به دلیل کوچکی در انواعی از مدل های خودرو قابل نصب هستند. مهمترین خاصیت این موتورها این است که نگرانی در راه ماندن خودرو به دلیل تمام شدن شارژ را از بین می برد.

برای مثال مزدا2 تمام برقی بدون موتور دوار با هر بار شارژ فقط تا 200 کیلومتر می پیماید اما با 10 لیتر بنزین و یک موتور دوار این پیمایش دو برابر می شود.
به جز مزدا هیچ شرکت خودروسازی از فناوری موتورهای ونکل به شکل تجاری استفاده نکرده، شاید به همین دلیل است که این شرکت در برابر آن احساس مسئولیت می کند.

 
منبع : عصر خودرو

1392-9-30
مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه