تاریخچه شرکت بنتلی
نوع: شرکت تابعه
صنعت: صنعت خودروسازی
سرنوشت: رولز-رویس لیمیتد: ۱۹۳۱
گروه فولکسواگن: ۱۹۹۸
بنا نهاده: ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹
بنیانگذاران: والتر اوون بنتلی
شمار موقعیتها: انگلستان کرو، انگلستان
محدودهٔ فعالیت: جهانی
افراد کلیدی: وولفگنگ شریبر (رییس هیئت مدیره)
وولف بارناتو (رییس هیئت مدیره ۱۹۲۲-۱۹۲۹)
محصولات: بنتلی کانتیننتال جیتی
بنتلی مولسان
خروجی تولید: ▲ ۱۱٫۰۰۰ دستگاه خودرو (۲۰۱۳)
درآمد: ▲ ۱٫۶۷۹ € میلیارد یورو (۲۰۱۳)
سود خالص: ▲ ۱۶۸ € میلیون یورو (۲۰۱۳)
کارکنان: ۳٫۶۲۵ نفر (۲۰۱۳)
مادر: گروه فولکسواگن
بنتلی، (به انگلیسی: Bentley) شرکت خودروسازی انگلیسی است که، تولیدکننده خودروهای لوکس میباشد. این شرکت از سال ۱۹۹۸ تحت مدیریت گروه فولکسواگن اداره میشود.
کمپانی بنتلی در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تاسیس شد. وی طراحی و ساخت خودروهایی را برعهده داشت، که شش بار مقام نخست را، در مسابقات اتومبیلرانی لمانز، در سالهای ۱۹۲۴، ۱۹۲۷، ۱۹۲۸، ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ بدست آوردند.
در سال ۱۹۳۱ کمپانی رولز-رویس لیمیتد این شرکت را خریداری کرد و در پی فروش کارخانه اصلی بنتلی، تولید خودروهای آن، برای ۲ سال متوقف شد. از سال ۱۹۳۳ تنها نام بنتلی در خودروهای اسپورتسایلنت رولزرویس مورد استفاده قرار میگرفت. از ۱۹۴۵ که کارخانه مستقر در شهر کرو، شرکت بنتلی بار دیگر راهاندازی شد، اتومبیلهای تولید شده توسط این کمپانی، با نام تجاری رولزرویس-بنتلی به بازار عرضه میگردید، تا اینکه در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکسواگن خریداری شد.
در حال حاضر دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت بنتلی موتورز، در شهر کرو، انگلستان مستقر میباشند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ بزرگترین بازار فروش خودروهای بنتلی در جمهوری خلق چین اعلام شدهاست.
بنتلی موتورز
قبل از جنگ جهانی اول والتر اوون بنتلی با همکاری برادرش؛ هوراس میلنر بنتلی، در فروش ماشینهای یک کمپانی خودروسازی فرانسوی، به نام دیافپی مشارکت داشت، اما همواره خواهان طراحی و ساخت ماشینهایی با نام تجاری بنتلی بود...!
والتر در سال ۱۹۱۳ بازدیدی از کارخانه دیافپی به عمل آورد و فلز سبک آلومینیم، توجه او را جلب کرد و پس از بررسیهای اولیه، بنتلی به ارائه نظریه استفاده از فلزات سبک وزن، به جای آهن، در ساخت پیستونهای استفاده شده در موتور اتومبیلها پرداخت. پیستونهای آلومینیومی بنتلی برای اولین بار در جنگ جهانی در موتورهای هواپیما استفاده شد.
شرکت اتومبیلسازی بنتلی در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تاسیس شد. بنتلی از همان آغاز کار، ساخت اتومبیلهای استثنایی و خاص را، در دستور کار خود قرار داد. در ماه اوت سال ۱۹۱۹ نیز شرکت بنتلی موتورز (به انگلیسی: Bentley Motors Ltd) بهصورت رسمی ثبت گردید و در اکتبر همان سال، در نمایشگاه اتومبیل لندن، یک شاسی با موتور ساختگی (نمایشی یا مفهومی)، به معرض نمایش قرار گرفت. در ماه دسامبر نیز، موتور اولیه ساخته شد، ولی طراحی و توسعه آن، بیشتر از چیزی که انتظار میرفت، زمان برد و ماشینهای اولیه حتی تا سپتامبر ۱۹۲۱ بهصورت کامل آماده نشدند.
کمپانی بنتلی در سالهای فعالیتش از لحاظ مالکیت، سه دوره را پشت سر گذاشت. دوره اول از سال ۱۹۱۹ آغاز شد و تا سال ۱۹۳۱ ادامه داشت. در این دوره مدیریت بنتلی مستقل عمل میکرد و مالکیت شرکت در اختیار والتر بنتلی قرار داشت. عمده مقامها و افتخاراتی که در مسابقات کسب کرده را در این دوران به دست آورد.
بنتلی بویز
در اواخر دوره اول شرکت با فراز و نشیبهای دیگری دست و پنجهنرم میکرد و «ولف بارناتو» که عضو گروه معروف بنتلی بویز (به انگلیسی: Bentley Boys) هم بود، در این دوران دست به کارها و تمهیداتی زد. تلاش اصلی او حفظ سبک و شیوه بنتلی بود، اما انحطاط و کسادی گسترده سبب کاهش مطالبات محصولات پر هزینه و گران شرکت شد، به طوری که سرانجام بنتلی در سال ۱۹۳۱ به رولز-رویس لیمیتد فروخته شد.
گروه بنتلی بویز شامل چند نفر از افراد توانگر و ثروتمند بریتانیایی بود، که به حفظ اعتبار نام بنتلی و آمادهسازی و بهینهسازی تیم اتومبیلرانی بنتلی، برای مسابقات میپرداختند، که در دهه ۱۹۲۰ و خصوصاً سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۰ به موفقیتها و پیروزیهایی دست یافتند.
منبع: از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنتلی شركت خودروسازی انگلیسی، تولیدكننده خودروهای لوكس است. این کمپانی بارها در مسابقات لیمانز شرکت داشته و 6 بار از سال 1924 تا 2003 در این مسابقات به مقام نخست و چندین بار به مقامهای دوم و سوم رسیده است.
قبل از تاسیس بنتلی عمده شهرت بنیانگذار آن به علت طیف موتورهای چرخشی هواپیماهایی بود كه در جنگ جهانی اول از آنها استفاده میشد كه معروفترین مدل آن بنتلی بی آر ۱ بود كه در هواپیمای «ساپ ویت كمل» (Sopwith Camel) از آن استفاده میشد. این شرکت در سالهای اولیه به تولید هواپیما میپرداخت و در آرم شرکت نیز از دو عدد بال استفاده شده که سمبل پرواز و برتری است. در قسمت مرکزی یک حرف B وجود دارد که مخفف کلمه Bentley است.
قبل از جنگ جهانی اول «والتر اوونبنتلی» Walter Owen Bentley با برادرش در فروش ماشینهای یک کمپانی خودروسازی فرانسوی به نام DFP مشارکت داشت، اما همواره خواهان طراحی و ساخت ماشینها با نام خود بود. والتر در سال 1913 بازدیدی از کارخانه DFP به عمل آورد و فلز سبک آلومینیوم توجه او را به خود جلب كرد و بعد از آن بنتلی به ارائه نظریه استفاده از فلزات سبک وزن به جای آهن در ساخت پیستونهای موتور پرداخت. پیستونهای آلومینیومی بنتلی برای اولین بار در جنگ جهانی در موتورهای هواپیما استفاده شد.شرکت اتومبیل سازی بنتلی در تاریخ 18 ژانویه 1919 توسط والتر تاسیس شد. بنتلی از همان آغاز کار، ساخت اتومبیلهای استثنایی را در دستور کار خود قرار داد. در آگوست آن سال Bentley Motors Ltd ثبت گردید و در اکتبر همان سال در شوی وسایل نقلیه موتوری لندن یک شاسی با موتور ساختگی به معرض نمایش گذاشته شد. در ماه دسامبر یک موتور ساخته شد، ولی توسعه آن بیشتر از چیزی که انتظار میرفت زمان برد و ماشینهای اولیه تا سپتامبر سال 1921 به صورت کامل آماده نشدند.بنتلی از لحاظ مالکیت سه دوره را پشت سر گذاشت. دوره اول از سال 1919 آغاز شد و تا سال 1931 ادامه داشت. در این دوره بنتلی مستقل بود و عمده مقامها و افتخاراتی که در مسابقات کسب کرده را در این دوران به دست آورد.
در اواخر دوره اول شرکت با فراز و نشیبهای دیگری دست و پنجهنرم میکرد و «ولف بارناتو» که عضو گروه معروف Bentley Boys هم بود در این دوران دست به کارها و تمهیداتی زد. تلاش اصلی او حفظ سبک و شیوه بنتلی بود، اما انحطاط و کسادی گسترده سبب کاهش مطالبات محصولات پر هزینه و گران شرکت شد، به طوری که سرانجام بنتلی در سال 1931 به رولز رویس فروخته شد. گروه Bentley Boys شامل چند نفر از افراد توانگر و ثروتمند بریتانیایی بود که به حفظ اعتبار نام بنتلی و آمادهسازی و بهینهسازی بنتلیها برای مسابقات میپرداختند که در دهه 20 و خصوصا سالهای 1927 تا 1930 به موفقیتها و پیروزیهایی دست یافتند.رولز رویس به صورت محرمانه و با استفاده از یک نهاد به نام British Central Equitable Trustبنتلی را به دست آورد و حتی خود بنتلی هویت واقعی خریدار را تا زمانی که قرار داد کامل بسته شد نمیدانست.
شرکت جدید با مالکیت کامل رولز رویس شکل گرفت و سرانجام والتر بنتلی طبق قرارداد بسته شده شرکت بنتلی را ترک کرد و در سال 1935 به لاگوندا پیوست. کارخانه بنتلی در Cricklewood نیز تعطیل و فروخته شد و تولیدات به رولز رویس به شهر دربی در انگلیس منتقل شد.در سال 1933 هنگامی که بنتلی جدید نمایان شد، برخی مشتریان قدیمیناامید شدند، اما برخی دیگر از مشتریان استقبال خوبی از خود نشان دادند. بعد از جنگ جهانی دوم تولیدات بنتلی و رولز رویس به یک کارخانه در «چسشایر» که در زمان جنگ به ساخت موتور میپرداخت انتقال یافت.
اتومبیلهایی که در این دوره ساخته شدند بسیار شبیه به هم بودند. در واقع بنتلی و رولز رویس اکثرا محصولاتی نسبتا مشابه و فقط با برند و یک سری خصوصیات ظاهری مخصوص به خود عرضه میکردند و گاه حتی محصولی با یک نام ولی 2 برند متفاوت عرضه میشد. بعدها بنتلی با یک سری تفاوتهای ظاهری نسبت به رولزرویسها عموما کمتر از رولز رویسها قیمت گذاری میشد. در دهههای 70 و 80 اوضاع بسیار نابسامان بود و آنها دوران پرفراز و نشیبی را تجربه کردند. در این دوران، شرکت مادر به خاطر بعضی مشکلات و هزینههای توسعه و تقسیم و جدا شدن با مشکلاتی مواجه شد و در حال ورشکستگی بود. در نهایت به دلیل مشکلات به وجود آمده در سال 1998 بنتلی و رولز رویس توسط گروه فولکس به مبلغ 430 میلیون پوند خریداری گردید. در دوره مالکیت گروه فولکس واگن یک سری قضایا بین گروه فولکس و ب.ام.و پیش آمد فرصتهای جدیدی برای این اتومبیل لوکس انگلیسی مهیا شد و مالکیت آلمانی با مدیریت و مهندسی دقیق همواره سعی در پیشرفت داشت.این گروه خودروسازی اکنون با داشتن بیش از 3700 کارمند، سالانه درآمدی بالغ بر 500 میلیون یورو داشته، ولی در سال گذشته میلادی درآمدی از این فروش کسب نکرده است.