تاریخچه شرکت بیوک


نوع: زیرمجموعه جنرال موتورز

صنعت: صنعت خودروسازی

بنا نهاده: ۱۸۹۹

بنیانگذاران: دیوید دانبار بیوک

دفتر مرکزی: ایالات متحده آمریکا دیترویت، میشیگان

محصولات: خودرو

مالک: جنرال موتورز


بیوک، (به انگلیسی: Buick) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که در سال ۱۸۹۹ توسط دیوید دانبار بیوک در شهر دیترویت، میشیگان تاسیس شد و هم‌اکنون از شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی جنرال موتورز به‌شمار می‌آید.

شرکت بیوک در حال حاضر قدیمی‌ترین خودروساز آمریکایی است، که کماکان در حال تولید و فعالیت در صنعت خودروسازی می‌باشد و تاکنون خودروهای با برند بیوک، در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، چین، مکزیک و اسرائیل عرضه شده‌است.


از ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۰
شرکت خودروسازی بیوک، توسط یک آمریکایی اسکاتلندی‌تبار بنام دیوید دانبار بیوک در سال ۱۸۹۹ در شهر دیترویت، میشیگان تاسیس شد، که در آغاز بیوک اتو-ویم اند پاور کمپانی نام گرفت. سپس در ابتدای سال ۱۹۰۳ این شرکت توسعه یافته، شروع به تولید موتور خودرو نمود و در پی سازماندهی مجدد در تاریخ ۱۹ مه ۱۹۰۳ نام آن نیز، به بیوک موتور کمپانی تغییر پیدا کرد.

یک سال بعد، اکثریت سهام این شرکت به جیمز اچ. ویتینگ واگذار شد.[۲] ویتینگ پس از خریداری کمپانی بیوک، این شرکت را به فلینت، میشیگان که خود در آنجا مستقر بود، منتقل کرد. در سال ۱۹۰۴ جیمز ویتینگ، سهامش در بیوک را به ویلیام سی. دورانت (بنیانگذار جنرال موتورز) واگذار نمود.

دورانت، بیوک را برای تولید بیشتر، بار دیگر سازماندهی کرد و کارخانه جدیدی نیز برای شرکت خریداری کرد. در آن سال، اولین محصول این شرکت یعنی بیوک مدل بی موفقیت زیادی کسب کرد و در سال ۱۹۰۷ شرکت بیوک پس از فورد مقام دوم فروش خودرو در ایالات متحده را به‌دست آورد.

در سال ۱۹۰۸ دورانت، شرکت جنرال موتورز را تاسیس کرد. موفقیت بیوک در فروش، مشکلات مالی جی‌ام را در سال ۱۹۱۰ کاهش داد و در آن سال توانست از تمامی خودروسازان آمریکایی پیشی بگیرد. پس از آن بیوک همواره در فهرست بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل جای داشته‌است. در سال ۱۹۱۴ بیوک اولین خودروهای ۶ سیلندر خود را در کنار مدل‌های ۴ سیلندر قبلی به نمایش گذاشت که این مدل‌ها تا دهه ۱۹۲۰ در زمره اتومبیل‌های پرفروش بودند.


از ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰
در دهه ۱۹۳۰ موتورهای ۸ سیلندری عرضه شد، که آن‌ها را برای تمامی مدل‌ها به کار گرفتند، اما در سال ۱۹۳۱ سیر تکامل بیوک از طرف جی‌ام، شکل کاملاً جدیدی به خود گرفت و محصولات خود را بطور کامل، طبق درخواست جنرال موتورز تولید می‌کرد. مدل‌های برتر بیوک در آن سال‌ها، بیوک رودمستر و بیوک لیمیتد بودند و مدل بیوک سنچری از سال ۱۹۳۵ به دلیل موتور قوی‌تر و اتاق جادارتر، همچنین نرمی خاصش، پس از استاندارد شدن گیربکس آن، به تولید انبوه رسید.

بیوک در سال ۱۹۳۹ به عنوان اولین شرکت خودروسازی، چراغ‌های راهنما را ابداع و روی اتومبیل‌های خود نصب کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، بار دیگر، طراحی و ساخت موتورهای هشت سیلندر از سر گرفته شد.

در سال ۱۹۴۸ اولین گیربکس دو دنده‌ای تولید گشت و با طراحی و ساخت مدل جدیدی به نام بیوک ریویرا، تحول جدیدی در کمپانی بیوک آغاز گردید. مدل بیوک رودمستر نیز دارای موتور ۸ سیلندر و ۱۸۸ اسب بخار شد، سپس در سال ۱۹۵۴ این موتور به شکل استاندارد درآمد.

در سال ۱۹۵۷ مدل پر فروش بیوک، مدل بیوک سنچری بود، که قدرت آن از چند مدل وی۸ گرفته می‌شد. بیوک در سال ۱۹۵۸ با افت مالی مواجه و دچار مشکلاتی برای ادامه کار شد.


از ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰
با آمدن موتور جدیدی که تماماً آلومینیمی و حجم آن ۲۱۵ اینچ مربع بوده و توان ۱۵۵ اسب بخار را داشت، مدل‌های سال ۱۹۶۱ کوچک‌تر شدند. تقاضا برای اتومبیل‌های پر قدرت، باعث شد که موتورهای بزرگ وی۸ در مدل‌هایی مثل بیوک ریویرا به کار رفته و با استراتژی‌های جی‌ام خصوصیات منحصربه‌فرد این خودرو، از دست برود و بسیاری از قطعات خودروها به صورت اشتراکی در آمد.

پس از آغاز بحران نفت، دیگر کسی به قدرت خودروها توجه نمی‌کرد و مدیران بیوک نیز همانند سایر خودروسازها، به فکر ساخت خودروهای کم‌مصرف افتادند. به دلیل آن که در آن سال‌ها، مهم‌ترین محرک خرید، مصرف پائین بنزین بود، در سال ۱۹۷۵ کاتالیزور به‌صورت استاندارد درآمد و موتورها کوچک شدند، سپس یک مدل وی۶ مجدداً تولید شد؛ در حالی که موتورهای چهار سیلندر هنوز روی مدل‌های ارزان بیوک اسکای‌لارک عرضه می‌شدند، اولین موتور دیزلی بیوک در سال ۱۹۸۰ تولید شد.


از ۱۹۹۰ تاکنون
در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی بیوک با یکی از مهم‌ترین چالش‌های دوران حیاتش در صنعت خودروسازی مواجه شد. با کوچک شدن سایز اتومبیل‌ها، فروش بیوک نیز کاهش یافت. مدیران بیوک به این نتیجه رسیدند که باید راه سنتی خود را دنبال کنند و تمرکز خود را روی قدرت خودروها معطوف سازند.

وقتی که قرار شد نام‌های سنتی از میان برود، نام‌های جدیدی نیز، برای مدل‌های جدید انتخاب گردید. بیوک لوسرن آخرین مدل بیوک که کم‌صداترین خودرو دنیا لقب گرفت، توانست رکورد بی‌صدایی را از شرکت تویوتا بگیرد...!

در سال ۲۰۰۹ این شرکت مدل بیوک لاکراس، یا همان موشک زمین به زمین خود را معرفی کرد، که در آن سال، پس از مدت‌ها، توجه فعالان صنعت خودروسازی را به خود جلب نمود. اکنون کمپانی جی‌ام به دنبال افزایش ظرفیت برای تولید بیشتر خودروهای برند بیوک می‌باشد.


تولیدات شرکت

دهه ۱۹۰۰

اولین خودروی شرکت بیوک که یک خودروی دو سیلندر بود سال ۱۹۰۴ روانه بازار شد. سال ۱۹۰۸ نیز اولین خودروی ۴ سیلندر خود را یعنی مدل دی را تولید کرد و در سال ۱۹۰۹ خودروی مدل اف نیز ساخته شد.


دهه ۱۹۱۰
در ۱۹۱۰ بیوک مدل ۱۷ تولید شد. در سال ۱۹۱۴ اولین خودروی ۶ سیلندر شرکت بیوک موتورز روانه بازار شد. در همین سال مدل ۵-پسنجر تورینگ نیز عرضه شد.


دهه ۱۹۲۰
در سال ۱۹۲۶ تعداد تولیدات شرکت به ۱۶۰ هزار واحد رسید. در این سال شرکت بیوک از سازندگان مطرح خودروهای لوکس جهان بود و به دلیل خرید بخشی از سهامش توسط شرکت جنرال موتورز بیشتر خودروهای خود را تحت لیسانس جنرال موتورز عرضه می‌کرد.


دهه ۱۹۳۰
در دهه ۱۹۳۰ کمپانی بیوک به‌دلیل استفاده خودروهایش توسط خانواده سلطنتی بریتانیا، در اروپا به شهرت رسید. ادوارد هشتم پادشاهی متحده در این دهه اقدام به خریداری و واردات شمار زیادی از خودروهای بیوک که در کشور کانادا تولید می‌شدند، نمود. در ۱۹۳۲ نیز مدل بیوک ۱۹۳۲ به بازار عرضه شد.


دهه ۱۹۴۰
در دهه ۱۹۴۰ به‌دلیل آغاز جنگ جهانی تولیدات خود را متوقف و به تولید هواپیما پرداخت.

تا سال ۱۹۴۶ هیچ خودرویی توسط شرکت بیوک تولید نشد، اما پس از آن با تغییر در مدل‌هایش دوباره تولیدات خود را از سرگرفت و در ۱۹۴۸ اولین خودروی اتوماتیک خود را به نام دینافلو عرضه کرد.


دهه ۱۹۵۰
طی سال‌های ۱۹۵۰ نیز شرکت، خودروهای معروف و با کیفیتی را تولید و عرضه کرد، که شامل بیوک الکترا، بیوک اینویکت و بیوک لاسابر می‌باشند، که همگی در سال ۱۹۵۹ عرضه شدند.


دهه ۱۹۶۰
در دهه ۱۹۶۰ بیوک میزان تولیداتش را به ۲۵۰ هزار واحد رسانید. در ۱۹۶۱ خودروی ۸ سیلندر مدل بیوک اسکای‌لارک را تولید نمود. در سال ۱۹۶۲ بیوک خودروی با کیفیت مدل سال خود، به‌نام بیوک اسپیشال را عرضه کرد، که با استقبال خوبی هم مواجه گردید. در سال ۱۹۶۳ خودروی مدل بیوک ریویرا را تولید کرد، که بسیار موفق بود.


دهه ۱۹۷۰
در دهه ۱۹۷۰ دو خودروی بیوک جی‌اس‌ایکس و بیوک ریگال به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۳ ساخته شدند. در دهه ۱۹۷۰ یک مدل دیگر نیز توسط این کمپانی عرضه گردید، این خودرو بیوک پارک اونیو بود، که در سال ۱۹۷۵ رونمایی شد.

در سال ۱۹۷۸ در ۷۵ سالگی شرکت بیوک بار دیگر عنوان خودروی برتر سال را با مدل بیوک ریگال کوپه از آن خود کرد. این خودروی اسپورت دارای موتوری ۶ سیلندر بود. در این سال فروش کمپانی به ۷۹۵٫۳۱۶ دستگاه رسید. در آخرین سال دهه یعنی در ۱۹۷۹ نیز خودروی سال، به بیوک تعلق داشت. مدل بیوک ریویرا اس در این سال تولید شد.


دهه ۱۹۸۰
در ۱۹۸۲ بیوک گرند نشنال ساخته شد. در ۱۹۸۳ میزان فروش این کمپانی به ۸۱۰٫۴۳۵ دستگاه رسید. در ۱۹۸۵ با طراحی و ساخت بیوک سامرست بار دیگر خودروی سال، به بیوک رسید. در ۱۹۸۷ بیوک جی‌ان‌ایکس و در ۱۹۸۸ نیز بیوک ریتا تولید گردید. در ۱۹۸۹ مدل بیوک اولترا عرضه شد.


دهه ۱۹۹۰
در طول سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ شرکت بیوک خودروهای لوکسی مثل کوپه را در ۲ سایز کوچک و بزرگ عرضه کرد، که شامل بیوک پارک اونیو و بیوک رودمستر بود.


دهه ۲۰۰۰
ین شرکت در سال ۲۰۰۰ عنوان معروف‌ترین مارک‌های خودروهای لوکس را در بین گروه جنرال موتورز کسب کرد.
در سال ۲۰۰۱ نیز اولین خودروی اس‌یووی خود را با نام بیوک رانداوو عرضه و در سال ۲۰۰۶ هم خودروی بیوک لوسرن تولید شد. دراین سال‌ها شرکت بیوک موفق به کسب جوایز متعددی برای محصولاتش شد. در سال ۲۰۰۹ شرکت بیوک مدل بیوک آنکلیو را تولید نمود.


دهه ۲۰۱۰
سال ۲۰۱۰ این شرکت مدل بیوک لاکراس را تولید کرد. در ۲۰۱۲ نیز بیوک ریگال جی‌اس، بر پایه مدل بیوک ریگال ساخته شد. آخرین مدل تولید شده توسط بیوک خودروی بیوک ریویرا مفهومی می‌باشد، که در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه گردید


منبع: از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شرکت بیوک موتورز در 19 مه 1903 توسط دیوید دانبار بیوک (David Dunbar Buick) تأسیس شد. دیوید بیوک متولد اسکاتلند بود. او به همراه خانواده اش در کودکی به ایالات متحده و شهر صنعتی دیترویت مهاجرت کردند. همانند بیشتر مخترعین سال های ابتدایی قرن بیستم میلادی دیوید نیز خانواده ای فقیری داشت. او در سال 1869 مدرسه را برای کمک به تامین مخارج خانواده ترک کرد و وارد کارخانه تولید قطعات صنعتی شد. دیوید بیوک از سنین جوانی استعداد خود در مکانیک را با اختراعات بیشماری مانند آب پاش ماشینی برای آب دادن چمن نشان داد. اختراعات او در این کارخانه باعث شد تا به عنوان یک مخترع جوان بتواند شریک کارخانه شود. طی دهه 90 قرن 19 موتورهایی با احتراق داخلی توجه بیوک را به خود جلب کرد و وقت خود را صرف مطالعه بر روی این موتور کرد. بدین گونه دیوید وارد صنعت اتومبیل سازی شد و کار خود را در کارخانه صنعتی را رها کرد بعد از ترک کارخانه او با مشکلات زیادی روبرو شد و شرکایش کارخانه را فروختند. او بارها در این کارخانه تمام وقت خود را به کار بر روی اتومبیل اختصاص داد و توانست شرکت خود به نام بیوک را در سال 1899 تأسیس کند.

او همچنین شروع به تحقیق به بازار فروش و قیمت خودرو کرد تحقیقات و کوشش های وی سال ها بعد با تأسیس خودرو سازی بیوک تأثیر مثبتی بر بازار فروش بیوک داشت.

در سال 1902 وی شرکت دوم خود را تأسیس کرد. کارخانه بیوک با دو هدف فروش موتور به سایر خودرو سازان و ساخت خودرو در مرحله بعد آغاز به کار کرد. مشکلات مالی گرداندن کارخانه و تامین بودجه مورد نیاز باعث شد تا دیوید در آستانه بر شکستگی قرار بگیرد و تنها یک اتومبیل بسازد. او همچنین موتور (Valve-in-Head) که سوپاپ این موتور در بالای آن قرار داشت را اختراع کرده بود. که در مقایسه با موتور هایی که دریچه سوپاپ آنها در کنارشان قرار داشت و در بیشتر خودروهای آن زمان به کار می رفت، قدرت بیشتری داشت. موتور ابتکاری بیوک با استقبال خوبی از طرف کارخانه های موتور و خودرو سازی مواجه شد. به رغم فروش این موتور، بیوک بار دیگر با کمبود پول برای گرداندن کارخانه مواجه شد و مجبور شد 5000 دلار قرض بگیرد. وی با کمک یکی از دوستان طرفدارش توانست کارخانه اتومبیل سازی بیوک را سر و سامان دهد و خودروی بیوک را از سال 1903 رسما تولید کند. برسکلو دوست بیوک او را وادار کرد تا با مالک کارخانه ای در فلینت در شهر دیترویت برای تولید خودرو وارد مذاکره شود. با جلب توجه مالکین کارخانه توانست با قرض 10 هزار دلار از یک بانک محلی در دیترویت قروض بیوک را پس دهند.

او در این کارخانه در سال  1903 و 1904 حدود 16 خودرو در 34 مدل با برند بیوک طی سال 1904 تولید کرد. او طی این دو سال به خاطر درگیری هایی که با روسای کارخانه فلینت دیترویت داشت تصمیم به ترک فلینت گرفت. در سال 1904 دیوید بیوک با ویلیام سی دورانت William C. Durant نابغه تجاری آشنا شد که تجربه فراوانی از کار در کارخانه های ساخت کالسکه داشت. در اواخر این سال دورانت شرکت بیوک موتور را خریداری کرد. دورانت که بعد ها جنرال موتورز را تأسیس کرد مانند فورد می دانست که کلید موفقیت کارخانه در بالا بردن سرعت و توان تولید و کم کردن هزینه های جانبی است. دورانت کارخانه را برای تولید بیشتر سازمان دهی کرد و کارخانه جدیدی برای شرکت خرید. در سال 1905 مدل C موفقیت زیادی کسب کرد و در سال 1907 بیوک پس از فورد مقام دوم فروش را به دست آورد اما در مقابل بیوک هر خودرویی را ساخته می شد به عنوان یک اختراع منحصر به فرد تلقی می کرد. اختلاف نظر بیوک با دورانت باعث شد که وی کارخانه را رها کند و به نزد همسر و پسرش در دیترویت باز گردد. دورانت بعد از ترک وی در سال 1908 هدایت کارخانه را به عهده گرفت و با خرید اولدزموبیل، کادیلاک (پونتیاک) جنرال موتورز را شکل داد. موفقیت بیوک مشکلات مالی GM را در سال 1910 کاهش داد و در آن سال توانست از همه تولید کننده گان خودرو پیشی بگیرد. پس از آن بیوک همیشه در بین بهترین تولید کننده و فروشنده اتومبیل جای گرفت.

در سال 1914 که بیوک اولین اتومبیل 6 سیلندر خود را به فروش گذاشت، سیستم روشنایی و استارت دلکو الکترونیک به صورت استاندارد در آمد. این مدل های 6 سیلندر تا دهه 20 از جمله اتومبیل های پر فروش بود. البته مدل های 4 سیلندر هم در کنار آن تولید می شد. در سال 1918 شورلت به مجموعه جنرال موتورز پیوست. با قدرت گرفتن مجدد بیوک در سال 1923 خودرو سازی بیوک توانست 100 هزار اتومبیل تولید کند. بیوک با داشتن 20 هزار کارمند سالانه 35 هزار خودرو تولید می کند. او پیش از مرگش در سن 74 سالگی به عنوان بازرس در یک مدرسه تجاری در دیترویت کار می کرد. بیوک در سال 1929 بر اثر سرطان روده درگذشت.

در سال1930 موتورهای 8 سیلندری برای تمام مدل ها عرضه شد. اما در دهه 1931 سیر تکامل بیوک از طرف جی ام کاملا شکل جدیدی به خود گرفت و تماما محصولات خود را طبق دیکته جی ام تولید کرد.

گیربکس مدل سنچوری به حالت استاندار در آمد. مدل های برتر در بین تولیدات، مدل ردمستر و لیمیتد بودند و مدل سنچوری در سال 1935 تا سال 1942 به دلیل موتور قوی تر و اتاق جادارتر و نرمی خاصش تولید شد.

پس از جنگ جهانی 2 هم دوباره ساخت موتور هشت سیلند از سر گرفته شد. در سال 1948 اولین گیربکس 2 دنده تولید شد و با تولید اتاق جدیدی نام رودمستر و ریویرا تحول جدیدی در بیوک آغاز شد.

مدل رودمستر و سوپر دارای موتور 8 سیلند و 188 اسب بخار شدند و سپس در سال 1954 این موتور به شکل استاندارد در آمد. در سال 1957 مدل پر بازده بیوک، مدل سنچوری بود که قدرت آن از چند مدل V8 گرفته می شد. بیوک در سال 1958 با افت مالی مواجع شد و آهسته و سنگین قدم بر می داشت.

با آمدن موتور جدیدی که تماما آلومینیومی بود و حجم آن 215 اینچ مربع بود، مدل های سال 1961 کوچک تر شدند. این موتور توان 155 اسب بخار را داشت. تقاضا برای اتومبیل های پر قدرت باعث شد که موتورهای بزرگ V8 در مدل هایی مثل ریویرا و استراتژی های GM خصوصیات منحصر به فرد این خودرو از دست برود و در بسیاری از قطعات به صورت اشتراکی در آمد.
 
از آنجایی که بحران نفت شروع شده بود، بیوک در فکر ساخت و تولید خودرو های کم مصرف بر آمد و به دلیل آن که دیگر کسی به قدرت ماشین ها توجه نمی کرد و مسأله بنزین بود. لذا در سال 1975 کاتالیزور به صورت استاندارد در آمد و موتورها کوچک شدند. یک مدل V6 مجددا تولید شد.

اولین موتور دیزلی بیوک در سال 1980 تولید شد در صورتی که موتور های چهار سیلندر هنوز روی مدل های ارزان اسکایلارک عرضه می شد. همان طور که اتومبیل ها کوچک تر شدند فروش بیوک نیز کاهش یافت. مدیران بیوک به این نتیجه رسیدند که باید راه سنتی خود را دنبال کنند.

مدل های جدید لوسر (آخرین مدل بیوک) که کم صدا ترین ماشین دنیا لقب گرفته، توانست رکورد بی صدایی را از تویوتا بگیرد.

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه