تاریخچه شرکت مک لارن


مک‌لارن ریسینگ لیمیتد (به انگلیسی: McLaren Racing Limited) که با نام تجاری وودافون مک‌لارن مرسدس نیز فعالیت می‌کند، یک تیم مسابقات فرمول یک و بخشی از گروه مک‌لارن است که دفتر مرکزی‌اش در ووکینگ، ساری در انگلستان قرار دارد. این تیم دومین تیم قدیمی فرمول یک (بعد از فراری) و با برنده شدن ۱۶۹ بار مسابقه، ۱۲ بار قهرمانی راننده و ۸ بار قهرمانی تیم، یکی از موفق‌ترین تیم‌های فرمول یک است.


تاریخچه

این تیم در سال ۱۹۶۳ توسط بروس مک‌لارن نیوزلندی تاسیس شد. مک‌لارن در سال ۱۹۶۸ در گرندپری بلژیک به اولین پیروزی خود دست یافت. اما بهترین موفقیت آنها در مسابقات کن-ام به دست آمد. زمانی که این تیم بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ حاکم بلامنازع مسابقات بود. مک‌لارن در سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶ در مسابقات ایندیاناپولیس ۵۰۰ و کن-ام موفقیت‌های بیشتری به دست آورد.

بعد از مرگ بروس مک‌لارن در آزمایش یک خودرو در سال ۱۹۷۰، تدی مایر هدایت تیم را برعهده گرفت و با مدیریت او تیم به اولین مقام قهرمانی در مسابقات فرمول یک در سال ۱۹۷۴ دست یافت. رانندگان تیم قهرمان امرسون فیتیپالدی و جیمز هانت بودند که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶ در رده‌بندی رانندگان به مقام اول رسیدند. در سال ۱۹۷۴ شرکت فیلیپ موریس مارلبورو همکاری خود را با مک‌لارن به عنوان حامی مالی آغاز کرد. رابطه‌ای این دو سال‌ها دوام داشت.

در سال ۱۹۸۱ مک‌لارن با پروژه ۴ ریسینگ به مدیریت ران دنیس شریک شد. ران دنیس مدیریت تیم را برعهده گرفت و بعد با خرید کل سهام کنترل تیم را به دست گرفت. پس از آن بود که تیم با موتورهای پورشه و هوندا و رانندگانی همچون نیکی لائودا، آلن پروست و آیرتون سنا موفق‌ترین دوران خود را آغاز کرد. این سه راننده هفت بار مقام اول رانندگان و مک‌لارن شش بار مقام قهرمان تیمی را به دست آورد. ترکیب پروست و سنا موفق‌ترین تیم رانندگان مک‌لارن بود. در سال ۱۹۸۸ این دو راننده به جز یک مسابقه، همه مسابقات فصل را بردند. اما رقابت شدید این دو باعث شد پروست تیم را ترک کند و به فراری برود.

تا اواسط دهه ۹۰ میلادی با رفتن هوندا از فرمول یک مک‌لارن و رفتن سنا به ویلیامز، مک‌لارن سه فصل را بدون پیروزی پشت سر گذاشت. مک‌لارن با موتور مرسدس بنز، حمایت مالی وست و ماشین‌هایی که توسط آدرین نیویی طراحی شده بود و رانندگی میکا هاکینن در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ قهرمان شد و در طول سال‌های ۲۰۰۰ رقیبی جدید در پیست بود. آخرین مقام قهرمانی این تیم با لوییس همیلتون در سال ۲۰۰۸ به دست آمد. در سال ۲۰۰۹ دنیس راس از مدیریت تیم فرمول یک بازنشسته شد و مدیریت این تیم به مارتین ویتمارش رسید.

در سال ۲۰۱۰ جنسن باتن دو بار در فرمول یک استرالیا و چین با مک‌لارن پیروز شد و لوییس همیلتون در مسابقات ترکیه، کانادا و بلژیک سه مقام قهرمانی برای مک‌لارن کسب کرد. اما تیم در رقابت با رد بول نتوانست قهرمانی فصل را از آن خود کند.

همیلتون و باتن در سال ۲۰۱۱ در تیم ماندند. همیلتون در چین، آلمان و امارات متحده عربی پیروز شد و باتن در کانادا، مجارستان و ژاپن اول شد. در رده‌بندی رانندگان باتن با ۲۷۰ امتیاز بعد از سباستین فتل دوم شد و در رده‌بندی تیمی مک‌لارن بعد از ردبول به مقام دوم رسید.

مک‌لارن سال ۲۰۱۲ را با پیروزی باتن و مقام دوم همیلتون آغاز کرد. همیلتون در مسابقه کانادا هم برنده شد اما در میانه فصل مک‌لارن ضعیف شد و در مسابقه سیلورستون در بریتانیا همیلتون هشتم و باتن دهم شد.

در فصل ۲۰۱۳ بعد از رفتن همیلتون به تیم مرسدس، سرجیو پرز به مک‌لارن پیوست

 

منبع: از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

مک لارن اتوموتیو (McLaren Automotive) نامی متفاوت در صنعت خودروسازی جهان!برندی صد در صد انگلیسی که اتفقا بر خلاف فرهنگ کهنه پسند بریتانیا،بسیار هم جوان است.خودروسازی مک لارن در سال 1989 توسط ران دنیس(Ron Dennis)راه اندازی شد و هدف آن ساخت خودروهای سوپر اسپرت و مسابقه ای بود. البته گروه مک لارن قبلا در سال 1985 تاسیس شده بود،اما تا قبل از 1989 مک لارن علاوه بر این که در طول این سال ها همواره یک شرکت موفق در عرصه مسابقات فرمول وان بوده است،چند نوع سوپر اسپرت قابل تردد در خیابان نیز ساخته که هر کدام در نوع خود پدیده ای هستند. نام مک لارن تاریخی کوتاه اما پر مخاطره به همراه خود دارد.بروس مک لارن(1970-1937)،نام مهندسی نیوزلندی است که طراح،مهندس و راننده خودروهای مسابقه ای بود. او هیچ گاه تصور نمی کرد که نامش به واسطه 20 قهرمانی تیم مک لارن،پر افتخار ترین تیم فرمول وان،چنین جاودانه شود.تیم مک لارن در طی سال های دهه 1960و1970 افتخارات فراوانی در عرصه مسابقات فرمول وان و 24 ساعته لمان بدست آورد.بعد ها تیمی که بروس مک لارن شالوده آن را چیده بود دست به کار بزرگی زدند و به رهبری ران دنیس،مک لارن گروپ را تاسیس کردند.هدف این گروه از ابتدا انتقال فناوری مسابقات فرمول وان به خودروهای تجاری و خیابانی بود. مک لارن اتوموتیو(McLaren Automotive) یکی ازاعضای این گروه شد که از سال 1989 موظف به تولید خودروهای فوق العاده گردید.این شرکت هم اکنون حدود 1500 نفر پرسنل دارد. اولین حضور جدی مک لارن در عرصه خودروسازی،ساخت سریع ترین خودروی جهان در دهه 90 بود.البتهقبل از آن هم مک لارن در یک همکاری با فورد،در طراحی خودرویM81 Mustang McLaren هم سهیم شد. اما اولین حرکت مهم این شرکت در عرصه خودروهای خیابانی،طراحی سریع ترین خودروی جهان بود! خودرویی که هم اکنون هر دستگاه از آن میلیون ها دلار خرید و فروش می شود.بی شک مک لارن F1،بزرگ ترین خودروی تاریخ بزرگ است!خودرویی تک سر نشین که با ظهور خود در سال 1994،رکورد سریع ترین خودرو را از آن خود کرد.این خودرو باسرعت 386 کیلومتر بر ساعت،هنوز هم سریع ترین خودروی تنفس طبیعی دنیاست.از این خودرو100 دستگاه ساخته شد.

دومین گام مک لارن در دنیای خودرو،ساخت یک خودروی جدید نبود،بلکه این بار مک لارن در مقام تیونر یا در واقع همکار مرسدس بنز،از یک عادی مرسدس،یک افسانه جاودانه ساخت.مک لارن با دعوت مرسدس بنز(که در آن زمان %40 از سهام مک لارن را در اختیار داشت)به طراحی خودروی مشترک پرداخت.نتیجه این همکاری یک سوپر اسپرت افسانه ای با فناوری بسیار پیشرفته و ظاهری اعجاب انگیز بود با نام MeccedesBenzSLRMcLaren.این خودرو در فاصله سال های 2003تا2010تولید شد و همواره محبوب قلب خودرو دوستان بود تا اینکه در سال 2010 جای خود را به SLSAMG داد. سومین حرکت مک لارن طراحی خودرویی صد درصد بومی با فناوری کاملا مستقل بود.سوپر اسپرتی که این بار با خصوصیاتی بهتر و قیمتی متعادل تر آمد تا سهم و سود بیشتری از بازار بگیرد.مک لارنMP4-12C مدلی است که در سال 2011 با هیاهوی فراوان معرفی شد. این خودرو نه ظاهری چندان پر هیجان شبیه لامبورگینی آوانتادور دارد و نه موتور 12سیلندر پر حجمی چون امثال زوندا و بوگاتی ویرون! شاید از خود بپرسید چطور می شود نامی با کمتر از 3 دهه قدمت،چنین در دنیا اعتبار پیدا کند؟جواب در یک کلمه نهفته است؛توان مهندسی!مک لارن قبل از ورود به عالم خودروسازی در زمینه مسابقات فرمول وان فعال بود و قبل از آن هم گروهی از بهترین متخصصان را گرد آوری کرده بود.توان مهندسی مک لارن کاملا در ساخت آخرین خودروی آن یعنی MP4-12C مشهود است.

خودرویی در ظاهر ساده و با یک موتور کم حجم3800 سی سی می آید و در پیست حریف بسیاری از سوپر اسپرت های پر طمطراق ایتالیایی و حتی آلمانی می شود.مک لارن از آن دسته سازندگانی است که در مرز دانش حرکت.جالب است بدانید که MP4-12C در پیست برنامه تاپ گیر،توانست با ثبت رکورد عجیب یک دقیقه و 16 ثانیه ای و دو صدم ثانیه ای،بعد از آریل اتوم V8 که یک خودروی Open wheel است در رتبه دوم بایستد و در مواقع سریع ترین خودروی این پیست شود و بالاتر از بزرگانی چون ویرون SS،زوندا،آوانتادور و انزو بایستد.باید در آینده منتظر خبر های جالب تری از این مهندس کوچک بود.

کارخانه جدید و فوق مدرنی برای ساخت مک لارن MP4-12C تجهیز گردیده است.این کارخانه طوری طراحی شده که خط تولید سوپر اسپرت های آینده مک لارن هم به آن اضافه شود.این مجتمع با سرمایه گذاری 50 میلیون پوندی ساخته شد و در روز 17 نوامبر 2011 افتتاح گردید.در مراسم افتتاح این سایت،دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان هم حضور داشت. در مراسم افتتاح MPC یا همان McLaren Production Center علاوه بر ران دنیس،لوییس همیلتون (LewisHamilton) و جنسن باتن(JensonButton)،راننده های مشهور تیم (Vodafone McLarenMercedees)نیز دیوید کامرون را همراهی می کردند.MPC دومین مرکز بزرگ مک لارن پس از McLaren Technology Center است که پیش از این در سال1999 افتتاح شده بود. دیوید کامرون در مراسم افتتاح MPC گفت:«من پیش از تابحال چنین چیزی ندیده بودم!این حرکت بسیار الهام بخش است.»او در ادامه افزود :«ساخت این خط تولید به همه ما یادآوری کرد که مهندسی،صنعت و تکنیک در انگلستان هنوز هم در سطح یک بین المللی است.این دیدار مرا نسبت به آینده بسیار امید وار و خوشبین کرد.» به گفته مدیران این شرکت،هر خودروی MP4-12C در مدت 5 روز در این خط تولید خواهد بود تا به انتها برسد و در زمان پیک تولید قادر است هر 45 دقیقه یک خودرو به تولید برساند!

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه