تاریخچه شرکت فورد موستانگ


شرکت: فورد

تولید: ۱۹۶۴-اکنون

مدل سال: ۱۹۶۵-اکنون

کلاس: پونی

بدنه: ۲ در کوپه، ۲ در هاچ‌بک، ۲ در فست بک، ۲ در کروکی

طرح‌بندی: خودروهای موتور جلو-محور عقب


فورد موستانگ (به انگلیسی: Ford Mustang) خودروی ساخته شده توسط کارخانه فورد است. نسل اول این خودرو بر روی پلتفرم نسل دوم فورد فالکون ساخته و در ۱۷ آوریل۱۹۶۴ به بازار عرضه شد. در حال حاضر پنجمین نسل از این مدل به بازار عرضه شده است.

فورد موستانگ کلاس تازه‌ای به نام پونی کار یا خودروهای پونی را در آمریکای شمالی ایجاد کرد؛ خودروهای اسپرت کوپه‌ای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهایی نظیر شورلت کامارو، ای‌ام‌سی جاولین و دوج چلنجر از دیگر ماشین‌ها در کلاس پونی کارز هستند. موستانگ همچنین الهام بخش طراحی خودروهای اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.


پیشینه
فورد موستانگ پنج ماه زودتر از آغاز رسمی ساخت خودروهای مدل ۱۹۶۵ به بازار عرضه شد. به همین خاطر به مدل‌هایی که در این پنج ماه تولید شد لقب «مدل ۱۹۶۴ و نیم» داده‌اند. ساخت رسمی خودرو از ۹ مارس ۱۹۶۴ در دیربورن در ایالت میشیگان آغاز شد.

گفته می‌شود نام خودرو توسط جان نجار، طراح خودرو به خاطر علاقه‌اش به جنگنده‌های موستاتگ در جنگ جهانی دوم موستانگ انتخاب شد. جان نجار در سال ۱۹۶۱ با همکاری فیلیپ تی کلاک در طراحی پروتوتایپی همکاری کرد که موستانگ ۱ نام گرفت. موستانگ ۱ به طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات متحده آمریکا در واتکینس گلن در نیویورک رونمایی شد. دن گارنی، راننده فرمول یک آن را در پیست راند و رکوردش کمی بیشتر از ماشین‌های فرمول ۱ بود.

روایت دیگری هم درباره انتخاب نام موستانگ وجود دارد. گفته می‌شود رابرت جی اگرت، مدیر تحقیقات بازار فورد این نام را انتخاب کرد. براساس این روایت آقای اگرت کتاب «موستانگ‌ها» نوشته جی. فرانک دوبی را که در سال ۱۹۶۰ چاپ شده بود از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام بخش نام کانسپت جدید فورد شد. او نام موستانگ را به فهرست نام‌هایی که درباره آن بحث بود اضافه کرد و دست آخر این نام با فاصله زیاد انتخاب شد. امتیاز این نام در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز زد و این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی-۵» در آلمان فروخته شد.


نسل اول (۱۹۶۴-۱۹۷۳)

پروژه ساخت موستانگ با کد تی-۵ ظرف ۱۸ ماه به مدیریت لی آیوکا و سرمهندسی دونالد ان فری انجام شد. خودرویی که در این پروژه ساخته شد دو نفره روباز بود و از موتور چهار سیلندر خورجینی آلمانی فورد تانوس استفاده می‌کرد و در ظاهر بسیار شبیه پونتیاک فیه‌رو بود. ادعا می‌شود تصمیم برای ساخت یک ماشین دو نفره به دلیل فروش کم فورد تاندربرد مدل ۱۹۵۵ کنار گذاشته شد. برای بزرگتر کردن بازار این خودرو تصمیم گرفته شد ماشین با ردیف دوم صندلی ساخته شود که جای پای کمی داشت. برای افزایش جای داخل ماشین کمی از فضای صندوق هم کم شده بود.


نسل دوم (۱۹۷۴-۱۹۷۸)


نسل سوم (۱۹۷۹-۱۹۹۳)


نسل چهارم (۱۹۹۴-۲۰۰۴)


نسل پنجم (۲۰۰۵-۲۰۱۴)

فورد در نمایشگاه خودروی نیویورک در سال ۲۰۱۳ نمونه‌ای از فورد موستانگ را به نمایش گذاشت که موتورش ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. از این مدل که جی‌تی ۵۰۰ اس/سی ۱۰۰۰ نام دارد صد دستگاه ساخته شده و قیمت ۱۵۴ هزار و ۹۹۵ دلار است.


نسل ششم (۲۰۱۵-)

شرکت فورد، موستانگ ۲۰۱۵ را با موتور پایه ۳٫۷ لیتری ۶ سیلندر با توان ۳۰۰ اسب بخار به بازار معرفی کرد.

موتورهایی که در مدل‌های دیگر این خودرو استفاده شدند عبارتند از:

    موتور ۳٫۷ لیتری V6 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور

    موتور ۲٫۳ لیتری اکوبوست چهار سیلندر با ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۶ نیوتن متر گشتاور

    موتور ۵ لیتری V8 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۸ نیوتن متر گشتاور
 

منبع: از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

متن ترجمه شده به زبان فارسی به زودی منتشر می شود...


منبع: از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

زمانی که برای اولین بار فورد مدلی با نام موستانگ را معرفی نمود، تمام مردم چنان شیفته این خودروی زیبا شده اند که حتی تصورش را نمی کردند که زمانی برای همین اولین مدل معرفی شده خواهان زیادی وجود داشته باشد به نحوی که حتی این خودرو را به صورتی که تصادف نیز داشته است، خریداری می نمایند.

موستانگ، اولین بار این نام در سال 1964 شهرت یافت، زیرا تا قبل از معرفی چنین خودرویی این نام برازنده اسب های وحشی بوده است و سپس فورد مدلی را معرفی نمود که تا به امروز نه تنها از یادها نرفته بلکه خاطرات بسیار زیبایی را نیز همیشه به همراه داشته است.

اولین موستانگی که شرکت فورد به فروش رساند در کشور کانادا بود و پس از آن این خودرو توانست در بازار آمریکای شمالی به موفقیت و فروش مناسبی دست پیدا نماید.

موستانگ از زمان ورود به بازار تا به امروز شاهد تغییرات بسیاری در بخش مشخصات فنی و همچنین ظاهر آن بوده است.

پس از ورود این خودرو به بازار بود که شرکت های مختلفی همانند شورولت، پونتیاک و دوج نیز با اتومبیل هایی مشابه وارد بازار شدند و این دوران واقعا دوران طلایی رقابت میان خودروهای عضلانی بود.

حال 50 سال از زمان معرفی اولین نسل از این خودروی زیبا می گذرد، و در این بین در شهرهایی در امریکایی شمالی و همچنین در سراسر جهان علاقه مندان این خودرو گرد هم جمع شده و به مناسبت تولد 50 سالگی این خودرو جشن هایی را برگزار می نمایند.

در این بین و به همین مناسبت، سایت خودرو نیز مقاله ای را تدارک دیده است تا به تمامی مدل ها و نسل های این خودرو نگاهی کوتاه انداخته و این هدیه ای است از طرف سایت خودرو به تمامی علاقه مندان موستانگ به مناسبت سالگرد تولید این خودرو زیبا و دوست داشتنی.

نسل اول موستانگ، سالهای 1964 الی 1973 ، این اولین مدل موستانگ است که به همه جهان معرفی گردیده است.

این خودرو در 17 آوریل 1964 وارد بازار شد و در طول 12 ماه بیش از 418 عدد از آن به فروش رسید.

از خودرو مدل های متفاوتی به تولید رسیده است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه