تاريخچه شرکت خودروسازی فرانسوی پژو


پژو یکی از بزرگترین خودروسازان فرانسه و دنیاست که پیشینه آن به صنعت دوچرخه سازی بر می گردد. صنعتی که از اواخر قرن نوزدهم میلادی تا عصر حاضر همچنان در آن فعالیت دارد. به عبارتی ورود پژو به صنعت وسایل نقلیه با تولید دوچرخه لگراند بی که از نوع دوچرخه های با چرخهای جلوی بزرگتر بود در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. در واقع پژو تا سال ۱۹۲۶ که واحد تولید دوچرخه و خودروی آن از هم جداشدند تولید دوچرخه و خودرو را همزمان انجام می داد.
 
آقای آرماند پژو، بنیانگذار این شرکت، خیلی زود به صنعت خودرو علاقه مند شد و بعد از ملاقاتهایی که باآقای گوتلیب دایملر و دیگر افراد خبره این صنعت داشت به اهمیت این صنعت پی برد و وارد این صنعت شد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال ۱۸۸۹ و با همکاری لسرپولت تولید شد. موتور بخاری این خودرو بسیار سنگین و حجیم بود و برای به کار افتادن درد سرهای بسیاری داشت و به همین دلیل خیلی زود با یک موتور بنزینی احتراق داخل جایگزین شد. سال ۱۸۹۰ اولین سالی بود که پژو خودرویی با موتور احتراق داخلی ساخت دایملر و با چهار چرخ را عرضه کرد. تا سال ۱۸۹۲ بیست و نه عدد از این خودرو ساخته شد. بعد از آن پیشرفتهای دیگری نیز برای پژو حاصل شد. پژو اولین شرکتی بود که تایرهای لاستیکی را برروی موتورهای بنزینی نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را برروی آن قرارداد. اما در این سال خودروها همچنان ظاهری شبیه کالسکه داشتند و با سکان هدایت می شدند.

در سال ۱۸۹۶ پژو اولین موتور خود را عرضه کرد و از دایملر بی نیاز شد. بعد از آن پیشرفتها یکی پس از دیگری حاصل شد مانند امکان انتقال قوای محرکه که در زیر خودرو بود به درون کاپوت. همچنین فرمانی شبیه خودروهای امروزی برروی خودروها نصب شد و در مجموع می توان گفت خودرو به معنای امروزی آن شکل گرفت.
در سال ۱۹۰۳ پژو به خط محصولات خود موتورسیکلت را نیز اضافه کرد که تا به امروز در خط محصولاتش قرار دارد. در سال ۱۹۱۳ پژو با راننده ای به نام جولز گوکس در مسابقات "ایندیناپولیس ۵۰۰ "شرکت کرد و برنده شد. این خودرو با یک موتور استریت ۴ ساخت ارنست هنری مجهز شده بود. این موتور به دلیل بهره مندی از DOHC و چهار سوپاپ بسیار قدرتمند بود و در این مسابقات خیلی خوب نمایان شد. تا این سال پژو نیمی از خودروهای تولید در فرانسه را از آن خود کرده بود. در سال های ۱۹۱۶ و ۱۹۱۹ پژو دوباره مقامهایی در مسابقات ایندیانا پلیس کسب کرد.

بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ پژو در سطح گسترده ای به خودروهای نظامی روی آورد. خودروهای نظامی گوناگونی که از دوچرخه تا تانکهای بزرگ را شامل می شد. سالهای بعد از جنگ خودرو به مسئله ای جدی برای همه مبدل شد. خودرو دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود بلکه وسیله ای برای همه اقشار بود.
در سال ۱۹۲۶ بود که واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد و سایکل پژو را تشکیل داد.

سال ۱۹۲۹ سالی بود که پژوی که ما امروز می بینیم شکل گرفت؛ در این سال بود که پژو ۲۰۱ تولید شد. در واقع در این سال پژو نامگذاری خودروهایش به طریقی که امروزه می بینیم را آغاز کرد؛ نامگذاری با سه رقم که رقم میانی صفر است. این خودرو اولین خودروی تولید انبوه پژو و با سیستم تعلیق مستقل جلو بود. مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود که دوران رکود(دهه ۳۰ میلادی) آغاز شد و شرکت پژو افولی پیدا کرد اما توانست از این بحران جان سالم بدر ببرد. در سال ۱۹۳۳ پژو در اقدامی برای احیای خود خودرویی با ایرودینامیک بالا، سقف هاردتاپ جمع شونده بسان آنچه ما در فورد اسکای لاینر و مرسدسهای امروزی می بینیم را معرفی کرد.
بعد از آن پژو دوباره با جنگ جهانی دوم مواجه شد و مجبور شد کامیون و ون برای جنگ آلمانها تولید کند. اما درسال ۱۹۴۸ شرکت کار خود را با تولید پژو ۲۰۳ آغاز کرد. بعد از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا عرضه کرد. درسال ۱۹۵۸ شرکت فروش محصولات خود را در ایتالیا آغاز کرد و مانند بسیاری از خودروسازان اروپایی همکاری با شرکتهای دیگر افزایش یافت؛ از سال ۱۹۶۶ با رنو و از سال ۱۹۷۲ با ولوو همکاری را آغاز کرد.
درسال ۱۹۷۴ پژو ۳۰ درصد سهم سیتروئن و در سال ۱۹۷۶ کل این شرکت را خریداری کرد. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند که با این کار ابداعات و پیشرفتهای افسانه ای این شرکت افول می کند. در نتیجه شرکت ادغام شده به نام پژو سیتروئن نامگذاری شد که برندهای هر شرکت حفظ می شود اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از یک دیگر بهره مند می شوند. در سال ۱۹۷۸ این شرکت واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجاد شده در این شرکت از آن خود کرد. این شرکت خریداری شده بسیار فرسوده و مدلهایش قدیمی بود و در واقع این سرمایه گذاری مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه ۸۰ میلادی پژو مارک تالبوت را احیا کرد تا بتواند کرایسلر را بفروشد.
در سال ۱۹۸۳ پژوی محبوب و موفق ۲۰۵ عرضه شد تا تحولی بنیادی ایجاد کند و در ادامه آن تعداد بسیاری از خودروهای موفق عرضه شدند. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدلهای ۴۰۵ و ۵۰۵ به ۴۲۶۱ دستگاه در سال ۱۹۹۰ میلادی رسید و فروش ۲۲۴۰ دستگاه در جولای ۱۹۹۱ شرکت را بعد از ۳۳ سال به نقطه اوج خود رساند.

شرکت در مسابقات
پژو موفقیتهای بسیاری در رالی های بین المللی کسب کرده است. پژو ۵۰۴، پژو ۲۰۵ توربوشارژر دار و اخیرا پژو ۲۰۶ خودروهایی هستند که برای این شرکت موفقیت کسب کردند. در حال حاضر پژو ۳۰۷ برای رالی های بین المللی این شرکت استفاده می شود. پژو در سالهای ۱۹۸۷تا ۱۹۹۰ بطور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شده است. همچنین پژو تامین موتورهای مسابقات فرمول۱ در سال های ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ عهده دار شده است.

نامگذاری مدلهای پژو
پژو در نامگذاری مدلهایش سبک خاصی دارد و از فرمول X۰Y استفاده می کند. X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو بکار می رود؛ یعنی هرچه رقم بالاتر باشد مدل خودرو جدید تر است. در نتیجه پژو ۴۰۶ بزرگتر و جدید تر از ۳۰۵ است. البته این قاعده نامگذاری استثناهایی نیز دارد. برای مثال پژو ۳۰۹ پیش از پژو ۳۰۶ تولید شده است. نمونه دیگر پژو ۲۰۶ SW است که اندازه ای در حدود یک پژو ۴۰Y دارد.
این رویه نامگذاری در سال ۱۹۲۹ با عرضه مدل ۲۰۱ آغاز شد. تمام مدلهای ۱۰۱ تا ۹۰۹ این شرکت به عنوان نامهای تجاری مختص پژو ثبت شده اند. اما شرکتهای دیگر نیز محصولاتی با نامهایی مشابه محصولات این شرکت داشتند که برخی از آنها مانند پورشه ۹۰۱ ( به ۹۱۱ معروف) تغییر نام دادند و برخی دیگر مانند مدلهایی از فراری همان نام خود را حفظ کردند. جالب آنکه وجود ۰ در وسط نامهای این مدلهای فلسفه ای خاص دارد. این صفر نشان دهنده عددی است که برروی یک صفحه در جلوی خودروهای اولیه این شرکت ظاهر می شدند و سوراخ هندل این خودروها با این صفر یکجا قرار می گرفت.
البته پژو قصد دارد که نامگذاری با چهار رقم (دو صفر در وسط) را در آینده در پیش گیرد و این کار را با نامگذاری مدل مفهومی خود به نام ۴۰۰۲ آغاز کرد.

 

▪ در زیر لیستی از خودروهای این شرکت از آغاز تا کنون آورده شده است:
ـ ۱۰۴, ۱۰۶, ۱۰۷
ـ ۲۰۱, ۲۰۲, ۲۰۳, ۲۰۴, ۲۰۵, ۲۰۶, ۲۰۷
ـ ۳۰۱, ۳۰۲, ۳۰۴, ۳۰۵, ۳۰۶, ۳۰۷, ۳۰۹
ـ ۴۰۱, ۴۰۲, ۴۰۳, ۴۰۴, ۴۰۵, ۴۰۶, ۴۰۷
ـ ۵۰۴, ۵۰۵
ـ ۶۰۱, ۶۰۴, ۶۰۵, ۶۰۷
ـ ۸۰۶, ۸۰۷
ـ ۹۰۵, ۹۰۷
ـ ۱۰۰۷
ـ ۴۰۰۲

 

▪ برخی از مدلهای این شرکت که با کلمه ای خاص نامگذاری شده اند از قرار زیر است:
ـ Boxer
ـ Expert
ـ Partner
ـ Quark
 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه