تاریخچه شرکت رنو / رنو پارس

 

در روز اول اکتبر 1898 لوئيز با همکاري برادرانش فرناند و مارسل که مهارت هاي تجاري خود را در کارخانه نساجي پدر آموخته بودند، با يك سرمايه كوچك و بدون دخالت دادن ديگران، کمپاني Renault Freres يا همان برادران رنو را تاسيس کردند و توانستند گام بزرگي را در صنعت خودرو سازي فرانسه بردارند.


در حالي که لوئيز وظيفه طراحي و توليد را به عهده داشت، برادرانش به مديريت شرکت مشغول بودند.پس از چند ماه برادران رنو براي نشان دادن نتيجه عملكردشان تصميم گرفتند در مسابقات اتومبيلراني شرکت کنند.مارسل و لوئيز هر دو در مسابقه هايي که بين شهرهاي مهم صنعتي اروپا برگزار مي شد، شرکت کردند و در اين مسابقات پيروزي هايي بدست آوردند.


محبوبيت آنها بين مردم باعث سفارشات متعددي بعد از هر مسابقه شد و کمپاني با شناختي که از خود ايجاد کرده بود، توانست شبکه هاي فروش خود را در سراسر دنيا گسترش دهد، با گسترش سريع شركت، فروش سالانه آنها بالارفت و آنها با توسعه نيروي كار توانستند در سال 1902 وسعت كارخانه را به 7500 مترمربع گسترش دهند.

 

مارسل رنو در 24 مه سال 1903 در جريان تصادفي که در مسابقه پاريس-مادريد روي داد جهان را بدرود گفت و سهم او در اختيار برادرش لوئيز قرار گرفت، در اين تصادف 6 نفر كشته و 15 نفر آسيب ديدند و اين حادثه در فرانسه عزاي ملي خوانده شد، اين يك فاجعه براي لوئيز رنو بود كه نه تنها برادرش، بلكه يك حامي بزرگ را از دست داده بود، لوئيز پس از اين جريان ديگر رانندگي نکرد، ولي کمپاني رنو با رانندگان ماهر ديگري کماکان در کوران مسابقات به موفقيت هايي دست مي يافت.

 

در سال 1919 كمپاني رنو بزرگ ترين شركت در اروپا شناخته شد، در همان زمان فرناند شروع به دائر كردن فروش محصولات برادران رنو و شبكه فروش و تاسيس كمپاني در خارج از فرانسه، در كشورهاي اروپايي و آمريکايي نمود، در سال هاي بعد رنو با ساختن تاکسي براي شهر پاريس از محبوبيت خاصي برخوردار شد و بعدها با همکاري هايي که بين شرکت رنو و فورد ايجاد شد، شروع به ساخت خودروهاي تشريفاتي کرد و تا حدودي نيز موفق شد، رنو علاوه بر توليد اتومبيل در زمينه هاي ديگري از جمله ساختن موتورهاي کشتي، تراکتور و ماشين آلات صنعتي نيز فعاليت خود را آغاز کرد.رنو در صنعت نظامي هم شروع به کار کرد، در جنگ جهاني اول اولين توپ جنگي خود را ساخت و بعد از آن اقدام به ساخت اولين تانک خود به نام FT17 کرد، رنو براي بهبود بخشيدن به کيفيت ساخت شروع به ايجاد کمپاني هايي براي توليد قطعات خود نمود که موفقيت آنها در اين زمينه باعث ايجاد کمپاني ديگر قطعات شد، همزمان با اين توليدات، محصولاتي چون فلزات، مقوا سازي، محصولات الكتريكي، صنايع لاستيك، نفت و روغن نيز جزو كمپاني هاي وي به شمار مي رفت، او كارخانه هاي ارزان قيمتي که از كيفيت بالايي برخوردار بود و به آنها احتياج داشت را مي خريد.

 

بمباران هاي جنگ جهاني دوم که خسارت هاي زيادي را به بار آورد و دستگيري لوئيز رنو (که به جاي توليد تانک براي ارتش آلمان، به ساخت کاميون براي متفقين مي پرداخت) به جرم همکاري با دشمن، همگي دست به دست هم دادند تا شرکت در سال هاي 1939 تا 1944 دچار ضعف هاي شديدي شود، مرگ لوئيز در 24 اکتبر 1944 نيز شکاف بزرگي بر پيکره رنو وارد کرد. او تا پايان عمر بيش از 500 اختراع مهم از جمله ديفرانسيل و گاردان از خود به جاي گذاشته بود، اما سرانجام در سال 1945 دولت فرانسه رنو را به يک کمپاني ملي تبديل کرد، رنو با ملي شدن خود توانست گام هاي بزرگ تري را در صنعت بردارد و به هدف هاي بزرگ تري دست پيدا کند، اين كمپاني در سال 1990 کارخانجات ماك آمريكا را خريداري کرد و در حال حاضر نيز مالك آن مي باشد.

 

رنو اولين كمپاني اتومبيل است كه سعي فراوان در امر پاكيزگي محيط زيست داشته و از سال 1994 به بعد ب.ام.و،فيات و روور را نيز با خود همراه كرده است.در سال 1999معادل، 45 درصد سهام نيسان ژاپن را خريد و 15درصد سهام خود را به نيسان داد، در همين سال سامسونگ هم به رنو پيوست و در سال 2000 قراردادي بين ولوو و رنو امضا شد که با واگذاري 20 درصد سهام ولوو به اين شرکت، رنو حضور فعالي در ساخت كاميون پيدا کرد.


در سال 2001 ساخت دوچرخه هاي كوهستاني و خياباني را آغاز كرد و مشاركت رنو و نيسان سبب شد كه نيسان به سود دهي بيشتري برسد.

رنو در سال 2005 با رانندگي فرناندو آلونسو به قهرماني مسابقات فرمول يک دست يافت و در سال 2009 شروع به طراحي و ساخت خودروهاي الکتريکي کرد.

در حال حاضر 112 سال از تاسيس اين کمپاني عظيم مي گذرد و توانسته با ايجاد روابط همکاري با شرکت هاي بزرگ دنيا، علاوه بر جامعه فرانسوي در جوامع ديگر نيز از محبوبيت خاصي برخوردار شده و رنو را به عنوان يک شاهکار فرانسوي تبديل کند.

رنو با مشاركت فرانس تله كام اولين توليدكننده اتومبيل «اديس لاين» با سيستم ماهواره اي بوده و مدل «ول ساتيس» رنو به عنوان بي صداترين اتومبيل جهان شناخته شده است.

امروزه کمپاني رنو نه تنها به عنوان يک خودروساز بزرگ بلکه به عنوان يک قطب صنعتي بزرگ در دنيا به شمار مي آيد.

دفتر مركزي رنو در بيلانکورت واقع شده و بيش از 124 هزار نفر در 118 کشور دنيا براي رنو کار مي کنند.

اين شرکت در سال گذشته ميلادي درآمدي بالغ بر 33 ميليارد يورو کسب کرده است.

 


شرکت رنو پارس

اسناد تأسيس رنو پارس به تاريخ 16 مارس 2004 توسط رياست هيئت عامل و مديرعامل رنو، رياست هيئت عامل و مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو و مديرعامل گروه صنعتي سايپا به امضاء رسيدند. از اين تاريخ، فعاليت رنو پارس بعنوان يک شرکت جوينت ونچر که مسئوليت هماهنگي همکاري ميان رنو و صنعت خودروسازي ايران را به عهده دارد، آغاز گرديد.

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه