تاریخچه شرکت تویوتا / ایرتویا

 

ساکیچی و کیشیرو تویودا
این بخش به اختصار تاریخچه سیرتکنولوژی صنایع را از ماشین آلات نساجی تا اتومبیل و همچنین کسانی که در این نوآوری و صنعت سهیم بوده اند (مانند بنیان گذاران تویوتا، ساکیچی تویودا و پسرش کیشیرو تویودا)و دیگران را معرفی می کند.

توسعه ماشین آلات نساجی
این قسمت چگونگی توسعه ماشین آلات نساجی را معرفی می کند، و بیشتر بر تلاشهای ساکیچی تویودا در دوران حیاتش برای ابداع دستگاههای پیچیده بافندگی تاٴکید دارد. اختراعات او شامل دستگاههای بافندگی با دسته های چوبی ، دستگاههای حرکت بدون وقفه ماکو و اولین دستگاه برقی بافندگی در ژاپن می باشد.

پیشرفت صنعت اتومبیل
این قسمت با تاٴکید بر تلاشهای کیشیرو تویودا وبسیاری دیگر از مهندسان تویوتا ، سعی دارد به معرفی چگونگی پیشرفت اتومبیل ها وکامیون ها از آغاز، با اتومبیل سواری مدل AA و اولین کامیون مدل G1 تا مدل SA، RS Crown و دیگراتومبیل های سواری تویوتا بپردازد.

رویدادهای مهم دوران حیات ساکیچی تویودا
 1867 متولد شیزوکا (Yamaguchi-mura)
1890 بازدید از نمایشگاه ملی ژاپن
در توکیو ابداع دستگاه بافندگی با دسته های چوبی تویودا
1894ابداع نخ پیچ(yarn winder)
1896 ابداع دستگاه بافندگی برقی ساخته شده از چوب و فلز
1897 تأسیس Okkawa Menpu (Cotton Cloth) جاییکه دستگاه بافندگی برقی برای اولین باربه کارگرفته شد
1899 تأسیس Igeta Shokai 1902
تأسیس تویودا شوکا(Toyoda Shokai) 1904
ابداع دستگاه اتوماتیک بافندگی (Cop-Change loom)
1906 ابداع ماشین گرد باف
1910 مسافرت به آمریکا و اروپا
1911 تأسیس (Toyoda Jido Shokufu Kujo)
1912 دریافت مدال افتخار ملی از دولت ژاپن
1918 تأسیس تویودا بوشوکو (Toyoda Boshoku)
1921 تأسیس (Toyoda Boshoku Shou Works) در شانگهای
1924 دریافت مدال افتخار از دولت ژاپن تکمیل دستگاه بافندگی با حرکت بدون وقفه ماکو، نوع
G 1925 اهداء 000,000, 1 ین برای اختراع باطری انباره ای به مؤسسه اختراعات و نوآوری
1926 تأسیس (Today's Toyoda Automatic Loom Works, Ltd.) دریافت جایزه یادبود امپراطوری ( (Commemorative Imperial Award از مؤسسه اختراعات و نوآوری امپراطوری
1927 دریافت درجه افتخاری (Third Class Order of the Sacred Treasure) از دولت ژاپن ملاقات رسمی با امپراطور در کاخ امپراطوری در ناگویا
1929 دادن نمایندگی انحصاری دستگاههای بافندگی اتوماتیک بهLtd.) (Platt Brothers & Co., از انگلستان
1930 در اکتبر 1930 درگذشت، و مدال افتخاراز دولت ژاپن دریافت کرد.

رویدادهای مهم دوران حیات کیشیرو تویودا
1894متولد شیزوکا (Yamaguchi-mura)
1929 دادن امتیاز انحصاری دستگاههای بافندگی به Platt Brothers & Co., Ltd. از انگلستان
1931 تکمیل دستگاه نخ ریسی(High-Draft) نمونه اولیه موتورهای کوچک بنزینی (با خروجی 4PS) پیشرفته
1933 تصمیم برای ورود به بازار اتومبیل توسط جلسه کمسیون دپارتمان اتومبیل
1934 تکمیل کارگاه تولید نمونه های اولیه
آغاز نصب ماشین آلات و تجهیزات وارد شده از غرب
تکمیل کارخانه ذوب آهن ت
کمیل اولین موتور نوع A
1935 تکمیل نمونه اولیه خودرو سواری مدل A1،
تصمیم برای دو برابر کردن سرمایه در جلسه فوری سهام داران
افزایش سرمایه تا000٫000 3٫ ین
تکمیل نمونه اولیه کامیون مدل G1
1936 آغاز تولید انبوه خودروهای سواری مدلAA (مدل ارتقاء یافتهٴ A1)،
آغاز به کار کارخانه Kariya در Toyota Auto Body Co. ،
طراحی لوگو تویوتا و تغییر نام از تویودا به تویوتا
آغاز تولید کامیون مدل GA (مدل ارتقاء یافتهٴ G1)
1937 تأسیس کمپانی تویوتا Ltd.) ٫ (Toyota Motor Co.
1938 تکمیل ساختمان کارخانه Koromo
آغاز تولید بر اساس تکنیک Just-in-Timeدر کارخانه Koromo
تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی برای هواپیماها درکارخانه Koromo
1939 تآسیس کارخانه Shibaura ،
تأسیس آزمایشگاه تحقیقاتی باطری های انباره ای در کارخانه Shibaura
تکمیل نمونه اولیه خودرو مدل AE (Shin-Nihon)
1940 جدا شدن بخشی از کارخانه Tianjin جهت تأسیس Hokushi Jidosha Kogyo
تأسیس Toyoda Steel Works, Ltd.، Aichi Steel Works, Ltd.) سابق)
تأسیس مؤسسه تحقیقاتی شیمیایی و فیزیکی
1941 تأسیس Toyoda Machine Works, Ltd. ( صنایع ماشینهای تویودا)
1942 جدا شدن بخشی از Shanghai Plant جهت تأسیس Kachu Toyoda Jidosha Kogyo آغاز به کار دپارتمان هواپیمایی
1943 تأسیس Tokai Hikoki Co., Ltd. ، Aisin Seiki Co., Ltd.)سابق (
1945 کارخانه Kariya مستقل شد، و به Toyota Shatai Kogyo, Ltd. تغییر نام داد
1947 آغاز تولید خودرو سواری کوچک مدل SA (اولین خودرو سواری تویوتا)
1948 تأسیس Nisshin Tsusho Kaisya Ltd.، ( Toyoda Tsusho Corporation سابق)
1949 تأسیس کارخانه لاستیک سازی ناگویا، ( Toyoda Gosei Co.,Ltd سابق)
تأسیسNippondenso Co., Ltd
1950 تکمیل نمونه اولیه کامیون مدل BX و تحت آزمایش قرار گرفتن آن
تأسیس شرکت بازرکانی تویوتا موتور
تأسیس شرکت نخ ریسی Minsei، Toyoda Boshoku Corp.) سابق(
1951 تولید کامیون چهار تن مدل BX ( مدل ارتقاء یافته BM) و اتوبوس BY
1952 آغاز توسعه نسل اول خودروی Crown کیشیرو در سن 58 سالگی درگذشت و مدال افتخار از دولت ژاپن دریافت کرد

تولد کیشیرو
تولد کیشیرو در سال 1894 کیشیرو تویودا در این خانه سادهٴ حصیری در سال 1894 به دنیا آمد. وی در ناگویا بزرگ شد. پدر کیشیرو و عموهایش،هیکیچی و ساسوکه که زندگیشان را صرف حمایت از حرفه ساکیچی کردند نیز در این خانه به دنیا آمده بزرگ شدند. این خانه بر روی تپه ای مشرف به دریاچه هامانا واقع و در حال حاضر بازسازی شده است و به عنوان یادبودی از ساکیچی تویودا درمعرض نمایش عموم قرار گرفته است. ساکیچی درسال 1896 ماشین بافندگی برقی را که از آهن و چوب ساخته شده بود به اتمام رسانید. کیشیرو در سال 1917 از دبیرستانی در سندای Sendai فارغ التحصیل شد.

کیشیرو بهترین دوستان دوران زندگی خود را پیدا می کند
وی دوران دبیرستان خود را در ناگویا و سندای Sendai گذراند و از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. در این دوره بود که اوبا بهترین دوستان خود آشنا شد، که نقش مهمی درتصمیم او برای ورود به صنعت خودروسازی داشتند. کیشیرو در سال 1920 از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد، و به کارخانه نساجی پیوست.
 
کیشیرو به کارخانه نساجی (Toyoda Boshoku) پیوست
کیشیرو در حین تحقیقات و توسعه ماشینهای بافندگی متوجه اهمیت کیفیت بالای نخها در تولید پارچه شدو تصمیم گرفت که خود آن را تولید کند و در همین راستا از حمایت فوجینو مدیر Mitsui Bussan و کوداما مدیر کمپانی شعبه ناگویا برخوردار بود. وی در سال 1918 کارخانه نساجی Toyoda Spinning &weaving Co., Ltd. را تأسیس کرد. و در سال 1920 از دانشگاه سلطنتی توکیو فارغ التحصیل شد ودر کارخانه نساجی پدرش (تویودا) به عنوان مهندس مشغول به کار شد.

در سال 1929 سفر دوم کیشیرو به غرب و نتیجه ""Toyota-Platt Agreement
در سال 1929 موافقتنامه ای با شرکتPlatt Brothers &Co., Ltd. از انگلستان درماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید.بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاههای اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز(مثل چین وآمریکا) در قبال100000 پوند داده می شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با Platt Brothers &Co., مجذوب اتومبیلها در غرب شد. در این سفر او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

تأسیس دپارتمان اتومبیل در سال 1939
کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ريسابورو مشورت کرد، ریسابورو در ابتدا بسیار محتاط بود، و فریادهای اعتراض ازداخل و خارج کمپانی بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می کرد و عقیده داشت که این تجارت برای کمپانی سودمند خواهد بود و از همه مهمتر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع اتومبیل در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال 1933 تأسیس کرد. هدف او تولید اتومبیلهای مناسب با شرایط ژاپن بود در حالیکه نکات مثبت اتومبیلهای خارجی را نیز در نظر داشت.

سکونت کیشیرو در یاگوتو Yagoto
کیشیرو در سال 1933 اقامتگاه کوچکی توسط مهندس معروف، تیجی سوزوکی در ناگویا Nagoya ساخت، که در ابتدا به صورت کلبه کوچکی در Yagoto در حومه ناگویا بود. گرچه او بعدها به توکیو رفت اما اقامتگاهش بزرگتر شد و مورد استفاده پسرش شوئیچیرو قرارگرفت. اخیرا" این اقامتگاه در صحن یادبود Toyota Kuragaike به طور کامل دوباره ساخته شد.

تلاش برای ساخت قالب سیلندر 
ساخت قالب سیلندر در تولید موتورها کار بسیار مشکلی بود. تویودا در تکنولوژی ریخته گری سرآمد بود اما در قالب سازی های ظریف و اَشکال پیچیده مشکل داشت. موتورها کانالهای پیچیده ای برای گردش مایع سردکننده دارند و داشتن سیستم مرکزی(هسته) با کیفیت بالا برای این کانالها بسیار ضروری است. تویودا سعی داشت هسته های روغنی را که در حال حاضر در آمریکا نیز کاربرد دارند، به کار برد. اما در تعدیل مواد اولیه با شکستهای متعددی روبرو شد که سرانجام بعد از مدت طولانی در آگوست 1934ساخت اولین قالب سیلندر به اتمام رسید.

تکمیل موتور نوع A در سال 1935
اگرچه ساخت قالب سیلندر کامل شد اما نمونه اولیه موتور تویودا جهت تولید توان خروجی کافی به مشکل برخورد. این مشکل با تغییر شکل سرسیلندر حل شد وتولید موتور نوع A در مارس 1935 به اتمام رسید.

تکمیل نمونه اولیه، مدل A1 و AA
در سال 1935 نمونه اولیه اتومبیل سواری مدل A1 با موتور نوع A تولید شد. موفقیتهای بعدی با تستهای جاده ای (Test-run) که یکی از آنها در توکیو انجام شد، حاصل گردید. گرچه به علت شرایط حاکم بر ژاپن کیشیرو مجبور به تولید کامیون شد اما نهایتا" مدل AA در آوریل سال 1936 تولید شد. حتی امروز نیز اعتماد به نفس واشتیاق کیشیرو را در طراحی زیبا و سادهٔ مدل AA میتوان حس کرد.

حرکت رو به جلو با تولید کامیون
با تأسیس کارخانه خودروسازی، کیشیرو تصمیم گرفت با سرعت به سمت تولید کامیون برود و در این راه از نقاط قوت کامیونهای Ford استفاده لازم را برد. کامیون مدل G1 با موتور نوع A در آگوست سال 1935 کامل شد. این پروژه با کیفیت بالا و در حداقل زمان به بهره برداری رسید. با تلاشها و پیگیریهای شبانه روزی کیشیرو این نوع کامیون تولید شد و با سرعت هر چه تمامتر تا پایان سال به فروش رسید.

جستجو برای لوگوی جدید
با توجه به فروش بسیاربالای اتومبیلها، تویودا جویای نظرات عموم برای طراحی لوگوی جدید شد و هدف از این کارتبلیغات وبالا بردن فروش بود. لوگوی جدید تویودا ازمیان27000 نظر دریافت شده انتخاب شد و مارک جدید به عنوان علامت تجاری خودروهای تویوتا ثبت گردید.

کارخانهKoromo ، از برنامه ریزی تا ساختار
تمام برنامه های اجرایی (action plan)در کارخانه Koromo با این یادداشت شروع می شدند: " کارخانه ای بسازید که500 دستگاه خودرو سواری و 1500 دستگاه کامیون، در هر ماه تولید کند." ساختن کارخانه در سپتامبر 1937 بعد از یک سال و هفت ماه خاک برداری آغاز شد. تمامی آموخته های به دست آمده درکارخانه Kariya Assembly، عملا" به کار گرفته شد. طبق آنچه طرح کلی کارخانه بود مواد خام از جانب غرب از طریق راه آهن وارد کارخانه می شد و خودرو های تکمیل شده از جانب شرق از طریق جاده اختصاصی خارج می شدند به این ترتیب ایده تولید به روش Just-in-Time پایه ریزی شد. در همین زمان برنامه هایی که با روشها و شرایط ژاپنی مطابقت داشتند، مانند: برنامه هایی جهت تولید ماشینها و ابزار آلات قابل تنظیم جهت راه اندازی پروسه مونتاژ کاری به کار گرفته شدند.

کاربرد وسیع تست جاده
(Test-runs بلافاصله بعد از تکمیل کامیون مدل G1و مدل A1 در سپتامبر 1935 تست جاده (test-run)هر دو مدل اجرا شد. تست جاده(test-run) در تمام جوانب برای کامیونها با طی مسافت 1260 کیلومتر در 6 روز و خودروهای سواری با طی مسافت 1433 کیلومتر در 5 روز انجام گردید. در مدت (Test-run) تمامی اطلاعات به منظور بهبود کار ذخیره می شدند. در طول تست مشکلات یکی پس از دیگری به وجود می آمدند اما در هر حال هر دو در زمان برنامه ریزی شده تست شدند و در طول مسیر تعمیرمی شدند. اما کامیون مدل G1 بعداز ورود به بازار نیز دائما" خراب می شد و بیشتر از 800 طرح برای رفع اشکالات توسط نمایندگیها ارائه شد.

تکمیل کارخانه Kromo
کارخانه Koromo در سپتامبر سال 1938 تکمیل شد. این کارخانه اولین کارخانه پیشرفته تولید انبوه اتومبیل در ژاپن بود که دارای ریخته گری، ذوب فلز، تراشکاری، تولید و ساخت قطعات خودرو و رنگ و بخش مونتاژ بود. ایجی تویودا برنامه تغییرمکان ماشین آلات و تجهیزات از کارخانه Koromo را اجرا کرد. تغییر جا مدت یک ماه طول کشید و کارخانه Koromo به سرعت به کار افتاد. علاوه بر این، تجهیزات تولید، امکانات تحقیقی ،آزمایشگاهها، پیست تست اتومبیل و بسیاری امکانات مشابه دیگر در آنجا استقرار یافت. همچنین امکانات رفاهی چون خانه های سازمانی، خوابگاهها و...در کنار کارخانه ایجاد گردید. کارخانه Kariya در پی آن به عنوان تولیدکننده قطعات یدکی در نظر گرفته شد.درسوم نوامبرسال 1938 کارخانه Koromo طی مراسمی افتتاح شد و از آن پس هر ساله در روز سوم نوامبر سالروز تأسیس Toyota Motor Co. را جشن می گیرند.

انتخاب مارک تویوتا
لوگوی جدید بوسیله یک هیئت 10 نفره دردر توکیو در سال 1936 انتخاب شد. Takashimaya Department Store در Nihonbasi . بعد از بررسی های بسیار، لوگوی انتخاب شده توسط یک طراح هنری طراحی شد و 100 ین به عنوان جایزه دریافت کرد، که این لوگو در سال 1937 از تویودا به تویوتا تغییر نام یافت.

 

 

شرکت ایرتویا

شرکت ايرتويا در سال 1352 توسط شادروان اصغر حدادزاده با تفکر ورود فناوري و تکنولوژي روز دنيا به ايران،با اخذ نمايندگي مجاز وانحصاري تويوتا در ايران،در خيابان عباس آباد تهران تاسيس گرديد.پس از ورود 4 دستگاه خودروي تويوتا سيليکا در سال 1353 به عنوان نمونه،عملاً واردات خودروي تويوتا به ايران آغاز گرديد و سپس در سال 1356 انبار مرکزي شرکت به منظور استقرار خودروهاي وارداتي تويوتا در جاده دماوند شروع به کار کرد.با توسعه فعاليت هاي بازرگاني ليفتراک و مونتاژ کاميون هاي تويوتا و نيز اقدامات اوليه در رابطه با فروش خودرو ،قطعات يدکي و خدمات پس از فروش ،اهداف اوليه شرکت محقق گرديد.همزمان با اين اقدامات ،شرکت در ايجاد نمايندگي هاي مجاز در سطح کشور اهتمام به عمل آورده و تلاش براي مطابقت وضعيت نمايندگي ها با استانداردها ي کمپاني تويوتا نيز صورت گرفت.در خلال سالهاي 1355تا 1358سالانه حدود 40000دستگاه خودروي تويوتا به کشور وارد شد که بخش قابل توجهي از نيازمنديهاي عمومي جامعه را تامين کرد.عليرغم محدوديت واردات خودرو به کشور در طي سالهاي 1359 تا 1369،شرکت ايرتويا در امر واردات خودرو جهت تامين  قطعات يدکي خودروهاي موجود در کشور فعاليت نمود و همزمان با آموزش پرسنل ،شبکه خدمات بعد از فروش گسترش يافت.طي سالهاي 1370تا 1374با آزاد شدن واردات خودرو به کشور و اقدامات شرکت در جهت انجام اين مهم ،دگر بار رونقي مضاعف در امر واردات خودرو در کشور پديدار شد.

 

به لحاظ منوط شدن واردات خودرو و به ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان ورود خودرو به کشور در سال 1374،مجدداً فعاليت ايرتويا به تامين درخواست هاي مناطق آزاد و سفارتخانه هاي خارجي در ايران و همچنين تامين نياز هاي عمومي و موسسات در بخش تجهيزات صنعتي(شامل ليفتراک،ريچتراک و يدک کش)و نيز قطعات يدکي(اصلي)محدود شد.با صدور مجوز صنفي براي امکان واردات مجدد خودرو در سال 1383،بار ديگر شرايط براي واردات صنعتي خودروي تويوتا توسط شرکت اير تويا به کشور فراهم گرديد که با استقبال وافر مصرف کنندگان و مشتريان وفادار و هميشگي تويوتا همراه شد که همچنان نيز ادامه دارد.

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه