تاریخچه شرکت سوزوکی


سوزوکی
کشور: ژاپن
شرکت مادر: گروه فولکس واگن (آلمان)
برند: سوزوکی
مکان: شعبه اصلی: تاکاتسوکا
مرکز توسعه و تحقیق: یوکوهاما
کارخانه ها در ژاپن: کسای، ایواتا
کارخانه های مهم در خارج از کشور:
هند (سرمایه گذاری مشترک با ماروتی، مجارستان (ماگیا)، چین ( سرمایه گذاری مشترک با چنگ ان)



شرکت سوزوکی به دلیل تولید موتورسیکلت و اتومبیل های کوچک، معروف می باشد. بخش اتومبیل این شرکت در طی چند دهه، بازار کی کار (Kei-car) ژاپن را در دست داشته، اکنون به سادگی بزرگترین تولیدکننده اتومبیل های کوچک در دنیا است و حتی برتر از شرکت فیات است.

 شرکت سوزوکی به این موضوع کاملاً آگاه بود که آنقدرها قدرتمند نیست که بتواند به طور مستقیم با شرکت های قدرتمند و مطرح داخلی همچون تویوتا، نیسان و هوندا مقابله کند، از این رو در جستجوی راهی برای بقای شرکت خود بود. از یک طرف بیشتر بر روی اتومبیل های کوچک که از رقابت در امان بودند متمرکز شد و از طرف دیگر سعی کرد در بخش های جدیدی که قبلاٌ کسی وارد نشده فعالیت کند. این امر باعث شد تا بنیان گذار اتومبیل های جیمی، ویتارا و اس ایکس فور شود.

شرکت سوزوکی به یک شراکت استراتژیک با جنرال موتور دست زد تا بدین وسیله بتواند اتومبیل های کوچک خود همچون شورلت را در آمریکا و اپل/ واکسهال را در اروپا توزیع کند. سرمایه گذاری شرکت در جنرال موتور دوو همچنین تضمین کرد تا اتومبیل های بزرگتر تحت عنوان سوزوکی به فروش روند.


در سال ۱۹۱۱ میچیو سوزوکی شرکت خود را به عنوان تولید کننده پارچه های پشمی تأسیس کرد. ۴۰ سال بعد، زمانی‌که بازار جهانی پنبه فرو پاشید، سوزوکی تصمیم گرفت که محصولات خود را تغییر دهد. او در ابتدا در تولید موتور سیکلت موفقیت چشمگیری کسب کرد. تا قبل از سال ۱۹۵۴ این شرکت ماهیانه ۶۰۰۰ موتور سیکلت تولید می کرد و به یکی از بزرگترین سازندگان موتور سیکلت در دنیا تبدیل شده بود.
سوزوکي کروو (۱۹۷۷)

یک سال بعد سوزوکی شاهد ساخت اولین اتومبیل شرکتش یعنی سوزولایت بود که یک اتومبیل کوچک بود که با چرخ های جلویی و با موتور دو ضربه ایی و ۳۶۰ سی سی خنک شونده با هوا به کار می افتاد و با گروه اتومبیل جدید کی کار که دولت ژاپن آن را ترویج می کرد، متناسب بود. سوزوکی با تبدیل آن به چند نمونه مانند سدان ( اتومبیل مسافرتی)، واگن، هاچ بک و پیکاپ بهترین استفاده را از آن برد.

شرکت سوزوکی سیری از اتومبیل های کی کار سوزوکی را آغاز کرد که شامل اتومبیل های زیر می شد: فرانته ( ۱۹۶۵، بک نام خنده دار برای
سوزوکي واگن آر (۱۹۹۳)

اتومبیلی با موتور عقبی)، کری (۱۹۶۸، یک مینی ون واقعی)، کروو (۱۹۷۷، کوپه)، آلتو (۱۹۷۹، پرفروش ترین پلاک تاکنون)، کاپوچینو (۱۹۹۱، اتومبیل کوچک و عجیب و غریب مخصوص جاده)، واگن آر (۱۹۹۳، که بر اتومبیل تویوتا کورولا که در مجموع پرفروش ترین اتومبیل در ژاپن بود، برتری یافت). این اتومبیل ها موقعیت شرکت را به عنوان برترین سازنده کی کار در ژاپن تثبیت کرد.

شرکت سوزوکی علاوه بر کی کار که قبلاٌ ذکر شد، مدل های سویفت ۱٫۰ تا ۱٫۳ لیتری در سال ۱۹۸۳ و ایسترن ۱٫۶ لیتری را در سال ۱۹۹۵ افزود. با این وجود هرچه اتومبیل ها بزرگتر می شدند، کمتر به فروش می رفتند.
سوزوکي کاپوچینو (۱۹۹۱)

شرکت سوزوکی همچنین ایده های غیرمعمولی را آزمود. به عنوان مثال، مدل جیمی ال جی در سال ۱۹۷۰ یک روند حرکتی در جهت مینی جیپ قرار داد. مدل ویتارا سال ۱۹۸۸ قبل از آر ای وی فور شرکت تویوتا و سی آر-وی شرکت هوندا، در طرح اس یو وی  به خوبی پیشتاز بود. مدل اس ایکس فور سال ۲۰۰۶ یک پل هوایی بین سوپرمینی و فور ایکس فور تلقی می شد.

شرکت سوزوکی به منظور حفظ اتومبیل های کوچکش که بصورت رقابتی قیمت گذاری می شد، به تولید در کشور های ارزان قیمت مانند هند، مجارستان و چین مبادرت کرد. با هم جهت بودن مهندسی ژاپنی و هزینه های تولید پایین، رقابت پذیری تولیدات آن در بازار جهانی قدرتمند تر از همیشه است.

در سال ۲۰۰۹ شرکت سوزوکی به یک شراکت استراتژیکی با گروه فولکس واگن اقدام کرد.

تهیه و تنظیم : سایت صنعت www.sanat.me

برگرفته از
سایت autozine.org
 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه