تاریخچه شرکت فولکس واگن
نوع: صنعت خودروسازی
بنا نهاده: ۱۹۷۳
بنیانگذاران: فردیناند پورشه
دفتر مرکزی: آلمان وولفسبورگ، آلمان
محدودهٔ فعالیت: جهانی
مدیر عامل: مارتین وینترکورن
رئیس هیئت مدیره: فردیناند پیک
محصولات: خودرو، وسایل نقلیه تجاری، موتورهای درونسوز، موتورسیکلت
خدمات: بانکداری، بیمه اتومبیل، لیزینگ خودرو
درآمد: افزایش ۱۹۷ € میلیارد یورو (۲۰۱۳)
سود خالص: افزایش ۹٫۰۶ € میلیارد یورو (۲۰۱۳)
AUM: افزایش ۸۳٫۶۲ € میلیارد یورو (۲۰۱۳)
مجموع دارایی: افزایش ۳۲۳٫۴ € میلیارد یورو (۲۰۱۳)
مالک: پورشه اسای (۵۰٫۰۷٪)، ایالت نیدرزاکسن (۲۰٪)، سازمان سرمایهگذاری قطر (۱۷٪)، کپیتال گروپ (۴٫۹۷٪)
کارکنان: ۵۷۲٫۸۰۰ نفر (۲۰۱۳)
شرکتهای وابسته: آئودی، لامبورگینی، بنتلی، بوگاتی، پورشه، دوکاتی، مان، اسکانیا، سیات، اشکودا، فولکسواگن، ایتالدیزاین، شانگهای فولکسواگن، وسایل نقلیه تجاری فولکسواگن
گروه فولکسواگن، (به آلمانی: Volkswagen AG) (به معنی خودروی ملی) شرکت چندملیتی خودروسازی، به مرکزیت آلمان است، که دفتر مرکزی آن، در شهر وولفسبورگ، نیدرزاکسن قرار دارد.
این شرکت آلمانی، در زمینه طراحی، مهندسی، تولید و توزیع انواع اتومبیلها، وسایل نقلیه تجاری، موتورسیکلتها، موتورهای درونسوز و توربوجتها فعالیت مینماید. گروه فولکسواگن از سال ۲۰۱۱ بهعنوان بزرگترین شرکت خودروسازی اروپا و پس از جنرال موتورز، دومین خودروساز بزرگ جهان شناخته میشود.
گروه فولکسواگن مالک برندهای: فولکسواگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتالدیزاین و دوکاتی است. این شرکت همچنین، دارای ۹۴ کارخانه تولید خودرو، در ۲۴ کشور و ۳۴۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه فولکس واگن، میباشد.
تاریخچه
۱۹۳۷ تا ۱۹۷۰
در اوایل دهه ۱۹۳۰ بازار خودروی آلمان شامل اتومبیلهای متنوع گرانقیمت میشد، ولی توانایی خرید اکثر مردم این کشور، تنها در حد یک موتورسیکلت بود. پروژههای متعددی توسط کارخانههای مختلف مانند مرسدس، آدلر، استیر، هانوماگ و... آغاز شد، تا خودرویی ارزان و عمومی تولید شود. حتی در چکسلواکی نیز، خودروی تترا۷۷، بطور مداوم تغییراتی در جهت کوچک و ارزانتر شدن داشت، تا بتواند به بازار خودروی آلمان وارد شود.
آدولف هیتلر، رهبر نازیهای آلمان نیز، به فکر ساختن یک خودروی ارزان بود، که همگان بتوانند آن را خریداری کنند. اگر چه او هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید؛ ولی علاقه شدیدی به اتومبیل داشت!
فردیناند پورشه نیز یکی دیگر از علاقهمندان به این طرح بود، که با صرف انرژی بسیار و تجربیات گسترده خود، اولین اتومبیل کوچکش را در سال ۱۹۲۲ ساخت و برای تولید انبوه این خودرو در سطح وسیع، تلاش زیادی کرد. آرزوی او برای ساخت اتومبیل همگانی، سرانجام در سال ۱۹۳۰ با ایجاد کارخانهای برآورده شد؛ ولی او تصمیم داشت اتومبیلهایی بزرگتر با کارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید کند.
در سال بعد او فعالیتش را با کار بر روی پروژه جدیدی آغاز و یک موتور ۵ سیلندر طراحی کرد. با حمایتهای هیتلر، کمپانی پورشه توانست، این خودروها را در حدود نصف قیمت بقیه خودروهای موجود در آلمان، ارائه نماید. سه مدل اول این خودرو، در پارکینگ خانه فردیناند تولید شد، سپس طرحهای آن در اختیار شرکت خودروسازی اوپل قرار گرفت و اتومبیلهایی با قیمتهای ارزان تولید شد.
این مدل نواقصی داشت، که برای اصلاح آن، سرمایهگذاری بزرگی از سوی جبهه کارگری آلمانی انجام گرفت و از این سرمایه، سه ماه بعد، کمپانی فولکسواگن، به معنی: گروه تولیدکننده اتومبیلهای مردم آلمان تاسیس شد. در ابتدای کار، حدود ۳۰ مدل خودروی مختلف ساخته شد، که تمامی این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند.
پورشه نیز به منظور بالا بردن کیفیت این تولیدات، به مطالعه بر روی اتومبیلهای آمریکایی پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این شرکت تاسیس کرد و این قسمت جدید، به سرعت تولید اتومبیلهای ارزان قیمت را برای افرادی که قدرت خرید پایینتری داشتند، آغاز نمود. اولین مدل تولید شده قبل از جنگ این کمپانی، کیدیاف-واگن محصول سال ۱۹۳۹ بود، که همگان این خودرو را با نام «فولکسواگن بیتل» میشناختند.
در طول جنگ جهانی دوم، این شرکت بر اثر بمباران هوایی، بهشدت آسیب دید و با پایان گرفتن جنگ و خودکشی هیتلر در سال ۱۹۴۵ آلمان، به چند بخش تقسیم شد و کارخانه کیدیاف، در بخشی که تحت کنترل بریتانیا بود، قرار گرفت و در نهایت مجموعه کارخانجات فولکس واگن، بهعنوان غرامت جنگی، به ارتش بریتانیا واگذار گردید. پس از آن اتومبیلهای بیتل به کشورهای دیگر صادر شدند، اما فروش خوبی نداشتند.
این کمپانی در سال ۱۹۴۵ توانست ۱٫۷۸۵ دستگاه اتومبیل به بازار عرضه کند، که تمامی آنها به عنوان سرویس مورد استفاده قرار گرفتند. در سال بعد، این رقم به ۱۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
این شرکت در ابتدای سال ۱۹۴۸ به آلمان پس داده شد و «هاینریش نورداف» ریاست آن را برعهده گرفت. نورداف تصمیم گرفت، شرکت را توسعه دهد و در این راستا، دو کارخانه برای تولید نمونههایی با سقف متحرک (کروکی) فولکس قورباغهای در نظر گرفته شد. کارخانه کارمان برای ساخت نمونه چهار نفره و هبمولر برای نمونههای دو نفره انتخاب شدند.
هاینریش در گذشته برای کمپانیهای اپل و ب ام و، کار کرده بود و اطلاعات خوبی در زمینه اتومبیلهای آمریکایی و روش تولید انبوه آنها داشت. او با علم صادرات اتومبیل کاملا آشنا بود و در همان سال تعداد زیادی از تولیدات این شرکت را به خارج از آلمان صادر کرد. این خودروها عبارت بودند از : فولکسواگن تیپ ۲ تولید ۱۹۵۵، فولکسواگن تیپ ۳ در ۱۹۶۱، فولکسواگن تیپ ۴ در ۱۹۶۸ و فولکسواگن ۱۸۱ تولید سال ۱۹۶۹.
۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰
پورشه که تا آن زمان به عنوان مهندس مشاور شرکت فولکسواگن فعالیت داشت، در کارخانه بزرگ خود، اتومبیلهای اسپرت تولید میکرد. نورداف در آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی، در گذشت و با تغییر مدیریت، این کمپانی دچار مشکلات شدید شد، که به مرور زمان موفق به حل آنها شدند.
تا سال ۱۹۷۲ این شرکت توانسته بود، حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید کند، که موفقیت بزرگی محسوب میشد. البته در ماه مه سال ۱۹۸۱ تولید ۲۰ میلیون بیتل توسط فولکس واگن در کشور مکزیک جشن گرفته شد.
نسل بعدی اتومبیلهای فولکس واگن، اتومبیلهای دیفرانسیل جلوی پاسات بود، که از مدل آئودی ۸۰ الهام گرفته شده بود. در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد، که به سرعت جای خود را در بازارهای مختلف اتومبیل پیدا کرد.
در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ با تولید یک گلف، کمپانی ساخت ۳۵ میلیون اتومبیل خود را جشن گرفت. سپس گروه امتیاز ساخت مدلهای پاسات و پولو را به شرکت سیات اسپانیا واگذار نمود. همچنین در سال ۱۹۸۲ قراردادی با دولت چین امضا کرد، که مدلی از پاسات به نام سانتانا را، در کشور چین تولید نماید. اگرچه تولید اتومبیلهای اسپرت برای این کمپانی سوددهی نداشت، اما این شرکت برای رقابت با دیگر کارخانجات مجبور شد، به تولید این نوع خودروها نیز بپردازد.
در دهه ۱۹۸۰ گروه فولکس واگن، به تقویت بازار خود، در ایالات متحده آمریکا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را، به این کشور صادر نماید. این شرکت در سال ۱۹۸۲ تعداد ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید کرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل جیتیآی نیز مشاهده و همچنین در سال ۱۹۸۸ اتومبیلهای دو دیفرانسیل نیز تولید شد.
در سال ۱۹۹۸ بطور همزمان، سه شرکت مطرح خودروسازی لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی توسط فولکس واگن خریداری و به کلکسیون برندهای لوکس فولکسواگن، اضافه شدند.
۲۰۰۰ تا حالحاضر
از سال ۲۰۰۲ به بعد، با مدیریت جدید شرکت، نسل ششم فولکسواگن گلف و مدلهای مختلفی از فولکسواگن جتا و فولکسواگن پاسات تولید شد. در سال ۲۰۰۶ مدیریت شرکت به مارتین وینترکورن، مدیر سابق شرکت آئودی رسید، که سهم زیادی در پیشرفت این شرکت داشت. کمپانی فولکسواگن در حال حاضر از کارخانجات بزرگ اتومبیلسازی جهان بوده و بطور مداوم خودروهای جدیدی در کلاسهای مختلف، به بازار خودروسازی جهان، عرضه میکند.
محصولات تولیدی شرکت خودروسازی اشکودا در جمهوری چک که از زیرمجموعههای شرکت فولکس واگن آلمان است نیز، هر ساله به روز شده و روند صعودی خود را طی میکند. مجموعه شرکتهای تابعه و زیرمجموعه گروه فولکس واگن، با بیش از ۵۴۰ هزار کارمند در سراسر جهان، در سال ۲۰۱۲ میلادی درآمدی بالغ بر ۱۹۲ میلیارد یورو را از آن خود کرده است.
نامهای تجاری
گروه فولکسواگن، اتومبیلهای تولید شده خود را، تحت ۱۲ برند، در سرتاسر جهان، عرضه مینماید
فولکسواگن
آئودی
بنتلی
بوگاتی
لامبورگینی
پورشه
سیات
ام آ ان
سوزوکی
اسکانیا
اشکودا
دوکاتی
ایتالدیزاین
بورس اوراق بهادار
سهام مرتبط با بخش عمومی شرکت فولکسواگن آگ، در چندین بازار بورس معتبر جهان، دادوستد میشود. این شرکت در فهرست اولیه بازار بورس فرانکفورت قرار دارد. این شرکت در ماه آوریل سال ۱۹۶۱ برای نخستین بار در این فهرست جایگرفت.
گروه فولکسواگن در سال ۱۹۶۲ وارد بازار بورس آلمان؛ دویچه بورزه شد. این شرکت همچنین در سال ۱۹۶۷ در فهرست ثانویه بازارهای بورس باسل، بورس سیکس سوئیس، بورس ژنو، ذکر گردید. در ۱۹۷۹ وارد بازار بورس لوکزامبورگ و در ابتدای سال ۱۹۸۸ مبادله سهام آن در بازار بورس لندن آغاز گردید. در اواخر سال ۱۹۸۸ نیز به جمع شرکتهای فهرست شده در بازار بورس نیویورک پیوست.
شرکتهای تابعه
آئودی
آئودی، شرکت خودروسازی آلمانی و تولیدکنندهٔ خودروهای لوکس است، که مدلهایش را در ۹ کارخانه، که در ۸ کشور اروپایی مستقر میباشند، تولید مینماید.
شرکت آئودی در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۰۹ توسط آگوست هورش و در شهر تسویکاو، آلمان تاسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۶۴ یکی از زیرمجموعههای گروه فولکسواگن بهشمار میآید.
آئودی همراه با مرسدس بنز و ب ام و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند و بهعنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته میشوند. این شرکت هماکنون بزرگترین شرکت زیرمجموعه گروه فولکسواگن محسوب میشود.
فولکسواگن
فولکسواگن، شرکت خودروسازی آلمانی است، که مهمترین برند متعلق به گروه فولکسواگن میباشد. این کارخانه در سال ۱۹۳۰ به درخواست رهبر آلمان نازی، آدولف هیتلر بنا شدهاست. او از فردیناند پورشه تقاضا کرد، خودرویی بسازد که عموم مردم قدرت خرید آن را داشته باشند، لذا این شرکت فولکسواگن نامیده شد، که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم میباشد.
سه خودرو از ۱۰ خودروی پرفروش تمامی ادوار، به کمپانی فولکسواگن تعلق دارد، که عبارتند از: فولکسواگن پاسات، فولکسواگن گلف و فولکس قورباغهای. این شرکت همچنین در میان تمامی شرکتهای خودروسازی، بیشترین سرمایهگذاری را در بخش تحقیق و توسعه هزینه مینماید.
بنتلی
بنتلی، شرکت خودروسازی انگلیسی است که، تولیدکننده خودروهای لوکس گروه فولکسواگن میباشد.
شرکت بنتلی در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر اوون بنتلی تاسیس شد. در سال ۱۹۳۱ کمپانی رولز-رویس لیمیتد این شرکت را خریداری کرد، سپس اتومبیلهای تولید شده توسط این کمپانی، با نام تجاری رولزرویس-بنتلی به بازار عرضه گردید، تا اینکه در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکسواگن خریداری شد.
در حال حاضر کارخانه تولیدی اصلی شرکت بنتلی موتورز، در شهر کرو، انگلستان مستقر میباشد. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ بزرگترین بازار فروش خودروهای بنتلی در جمهوری خلق چین اعلام شدهاست.
لامبورگینی
لامبورگینی شرکت ایتالیایی سازنده خودروهای سوپر اسپورت میباشد. دفتر مرکزی و کارخانه اصلی تولیدی این شرکت در شهر کوچکی بنام سن آگاتا بولونیز، در نزدیکی بولونیا، ایتالیا قرار دارد.
صنعتگر ایتالیایی؛ فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ شرکت لامبورگینی را برای رقابت با شرکت خودروسازی فراری بنیان نهاد. نخستین نمونه خودروهای اسپورت آن، بنام لامبورگینی میورا را در سال ۱۹۶۶ روانه بازار کرد.
با آغاز بحران نفتی سال ۱۹۷۳ لامبورگینی نیز همچون سایر خودروسازان دچار بحران شد و در پی مواجه شدن با ورشکستگی، دست به دست شد...!
ابتدا در سال ۱۹۷۸ به کرایسلر فروخته شد. در ۱۹۸۷ شرکت مالزیایی مایکام ستکو لامبورگینی را خرید و در نهایت در سال ۱۹۹۸ این خودروساز ایتالیایی، توسط آئودی با مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار تصاحب گردید و بدلیل مالکیت گروه فولکس واگن، بر آئودی، امروزه لامبورگینی از شرکتهای تابعه گروه فولکس واگن، بهشمار میآید.
پورشه
پورشه، یکی از کمپانیهای بزرگ تولید اتومبیلهای اسپورت میباشد که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه و پسرش فری پورشه که طراحان حرفهای اتومبیل اهل اتریش بودند، در شهر اشتوتگارت، آلمان تاسیس شد. شرکت پورشه از همان ابتدا نیز به تولید خودروهای اسپورت مشغول بوده است.
بوگاتی
بوگاتی، شرکت خودروسازی فرانسوی با عملکرد بالا است، که در سال ۱۹۰۹ در شهر آلزاس، توسط یک طراح و صنعتگر ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس شد.
در دهه ۱۹۹۰ کارخانه بوگاتی با سرمایه یک کارآفرین ایتالیایی برای تولید محدود خودروهای اسپورت، بار دیگر راهاندازی شد. شرکت بوگاتی در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکسواگن خریداری شد و امروزه تحت مدیریت این کمپانی فعالیت مینماید.
سیات
سیات، شرکت خودروسازی اسپانیایی است، که در سال ۱۹۵۰ توسط انستیتوی ملی صنعت اسپانیا و با کمک آغازین شرکت فیات بنیان نهاده شد.
شرکت سیات در پی جدا شدن از فیات، عضو گروهی تحت عنوان آئودی گروپ گردید، که از شرکتهای آئودی، لامبورگینی و سیات تشکیل شده بود و پس از خریداری این گروه توسط گروه فولکسواگن، سپس منحل شدن آئودی گروپ، سیات، بهطور کامل تحت مالکیت گروه فولکسواگن قرار گرفت.
ام آ ان
ام آ ان یا مان، شرکت مهندسی و خودروسازی آلمانی است که کارخانه اصلی آن در شهر مونیخ قرار دارد. مان یکی از پیشتازان تولید خودروهای سنگین و مهندسی تجهیزات و خودروهای تجاری در جهان است. این شرکت در زمینه ساخت و تولید کامیون، اتوبوس، موتور دیزل، ماشین آلات توربینی و خدمات صنعتی فعالیت میکند. در سال ۲۰۰۸، دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس این شرکت جشن گرفته شد. شرکت مان هماکنون از زیرمجموعههای گروه فولکس واگن محسوب میشود.
اسکانیا
اسکانیا، شرکت سوئدی تولیدکننده کامیونهای سنگین، اتوبوس و موتورهای دیزلی است، که کارخانه مرکزی آن در شهر سودتلیا در حومه استکهلم قرار دارد.
این شرکت در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر مالمو سوئد تاسیس شد و در حال حاضر یک شرکت تابعه از گروه فولکسواگن، که بزرگترین سهامدار آن است، بهشمار میرود.
اشکودا
اشکودا، شرکت خودروسازی مستقر در جمهوری چک است، که در سال ۱۸۹۵ توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تاسیس شد. اشکودا از سال ۱۹۹۱ بعنوان یکی از زیرشاخههای اروپایی گروه فولکسواگن فعالیت میکند. در سال ۲۰۱۲ مجموع تولید و فروش بینالمللی شرکت اشکودا به ۹۳۹٫۲۰۰ دستگاه رسید.
دوکاتی
دوکاتی، شرکت موتورسیکلتسازی ایتالیایی است. موتورسیکلتهای این شرکت به داشتن طرح بدنه زیبا و نیز کیفیت فنی مناسب مشهورند. این شرکت را، برادران دوکاتی در سال ۱۹۲۶ پایهگذاشتند. مالکیت دوکاتی از آن زمان تاکنون چندین بار تغییر کرده است. هماکنون کارخانه تولیدی این شرکت در شهر بولونیا، ایتالیا قرار دارد.
موتورسیکلتهای این شرکت، در چند دسته اصلی تولید میشوند. دوکاتی در مسابقات قهرمانی موتوجیپی و سوپربایک، شرکت میکند و بارها برنده جایزه اول شدهاست. شرکت خودروسازی آئودی، از طریق زیرمجموعه خود؛ لامبورگینی مالک برند دوکاتی محسوب میشود و با توجه به اینکه آئودی خود یکی از شرکتهای تابعه گروه فولکسواگن میباشد، لذا دوکاتی نیز یکی از شرکتهای فرعی گروه فولکس واگن بهشمار میآید.
ایتالدیزاین
ایتالدیزاین، شرکت مهندسی و طراحی ایتالیایی است، که در سال ۱۹۶۸ توسط جورجتو جیوجیارو و آلدو مانتووانی تاسیس شد.
شرکت ایتالدیزاین بهدلیل طراحی خودروهایش در صنعت خودروسازی بسیار مشهور است، همچنین خدماتی چون مدیریت پروژ، طراحی صنعتی، بستهبندی، خدمات مهندسی، مدلسازی، کنترل کیفیت و تستینگ را به کارخانجات خودروسازی سراسر جهان، ارائه مینماید. در ۹ اوت ۲۰۱۰ شرکت خودروسازی لامبورگینی ۹۰٫۱٪ درصد از سهام ایتالدیزاین را خریداری نمود و هماکنون مالک اصلی آن محسوب میشود.
منبع: از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
Adolf Hitler فردی بود كه علاقه شدیدی به اتومبیل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید. او علاقه بسیاری به مسابقات اتومبیل رانی داشت و همچنین بسیار علاقه مند بود تا اتومبیلی در اختیار مردم باشد كه همگان بتوانند آن را خریداری كنند. شخص دیگر Porsche بود. او نیز همانند هیتلر آرزو داشت اتومبیلی بسازد تا همگان قدرت خرید آن را داشته باشند.تنها تفاوت او با هیتلر بی توجهی Porsche به سیاست بود. porsche در سال ۱۸۷۵ متولد شد و اولین اتومبیل كوچك خود را در سال ۱۹۲۲ ساخت.او آرزوی خود را برای ساخت اتومبیل همگانی در سال ۱۹۳۰ با ایجاد كارخانه ای برآورده كرد. او تصمیم داشت اتومبیل هایی بزرگتر با كارآیی بالاتر و قیمت پایینتر تولید كند.
او فعالیتش را در سال ۱۹۳۱ با كار روی Project ۱۲ آغاز كرد و برای این اتومبیل موتوری ۵ سیلندر طراحی كرد.وی با حمایت های هیتلر توانست این اتومبیل ها را نسبت به بقیه اتومبیل های موجود در آلمان بسیار ارزان تر و در حدود نصف قیمت ارایه كند. Porsche سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش تولید كرد.و سپس طرح هایش را در اختیار كمپانی Opel قرار داد و Opel نیز توانست اتومبیلهایی موفق با قیمت های ارزان تولید نمایدPorsche .در اكتبر سال ۱۹۳۶ اتومبیلی بهینه تولید كرد كه این مدل كولردار از موتوری ۹۸۵cc استفاده می كرد. این اتومبیل در تست هایی كه از آن به عمل آمد موفق نبود و در این آزمایشات عمر موتور آن بسیار كوتاه پیش بینی شد و سیستم ترمز آن نیز اطمینان لازم را نداشت. هیتلر برای اصلاح این مدل سرمایه گذاری كرد و در نتیجه این سرمایه گذاری سه ماه بعد كمپانی VolksWagen به معنی( گروه تولید كننده اتومبیلهای مردم آلمان) تاسیس شد.
در ابتدای كار حدود ۳۰ مدل مختلف اتومبیل ساخته شد كه همه این مدلها توسط ارتش آلمان تست شدند.Porsche نیز به مطالعه روی اتومبیل های آمریكایی به منظور بالا بردن كیفیت این تولیدات پرداخت. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این كمپانی تاسیس كرد و این قسمت جدید از ماه اكتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی كه قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز كرد. اولین اتومبیل های این كمپانی KdF-Wagen از محصولات قبل از جنگ می باشد و از دیگر تولیدات قبل از جنگ می توان به مدل ۲۱۰KdF-Wagen تاسیس كند. در دهه بعد این كمپانی به تقویت بازار های خود در آمریكا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را به كشور آمریكا صادر نماید.
این كمپانی در سال ۱۹۷۹ تعدادی معادل ۳۳۰ دستگاه اتومبیل تولید كرد. این كارخانه فروش خود در كشورهای خارجی را از دهه ۱۹۵۰ آغاز كرد كه از این كشورها می توان به استرالیا ،فرانسه و آمریكا اشاره نمود.در سال ۱۹۵۴ با تولید موتوری به حجم ۱۱۹۲cc اتومبیل Beetle را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مكانیكی بهبود بخشید. از مدل های دیگر می توان به مدل Karmann Ghina اشاره كرد كه اتومبیلی كوپه و اسپورت بود. در سال ۱۹۶۱ تعداد ۱۵۰۰ دستگاه از مدل Beetle با حجم موتور ۱۴۹۳cc تولید شد.در ماه دسامبر سال ۱۹۶۱ تولیدات این كمپانی به پنج میلیون رسید و پس از آن دیگر تولیدات این كمپانی به كمتر از یك میلیون دستگاه اتومبیل سقوط پیدا نكرد. در طی دهه ۱۹۶۰ مدل های دیگر مانند TI و نیز مدل سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند.از سال ۱۹۶۵ مدل هایی از تولیدات كمپانی Audi نیز ارایه می گردید.
Nordhoff در ماه آوریل سال ۱۹۶۹ پس از بازنشستگی در گذشت و با تغییر مدیریت این كمپانی دچار مشكلات شدید شد كه به مرور زمان موفق به حل آنها گردید. در سال ۱۹۷۱ مدل K۷۰ ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ این اتومبیل بهبود یافته و به مدل قویتر K۷۰ L تبدیل گشت.تا این زمان كمپانی توانسته بود حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید كند كه پیروزی بزرگی محسوب می شد.البته در ماه می سال ۱۹۸۱ تولید بیتل ۲۰ میلیونم در كشور مكزیك جشن گرفته شد. نسل بعدی اتومبیل های Volkswagen اتومبیل های دیفرانسیل جلوی Passat الهام گرفته از مدل Audi ۸۰ و محصول سال ۱۹۷۳ بودند. در سال ۱۹۷۴ نیز گلف به بازار عرضه شد.در مدل های اولیه این اتومبیل از موتور هایی به حجم ۱۰۹۳cc استفاده می شد و این مدل بسیار سریع به عنوان یكی از مدلهای هاچبك معروف جهان تولید گشت.
روی Golf های تولید شده در آمریكا نام Rabbit گذاشته شد. مدل هاچبك Polo با گیر باكسی ۳ دنده در سال ۱۹۷۵ تولید شد و مدل Getta نیز محصول سال ۱۹۷۹ بود. تولید Golf در آمریكا در شهر New Stanton دنبال می شد. Golf Gti در سال ۱۹۷۶ تولید گردید. همچنین این كمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های Golf و Passat توانست قدرت آنها را به ۱۱۰hp برساند. در ماه ژوئن سال ۱۹۷۹ یك اتومبیل Golf تولید شد كه با تولید آن كمپانی ساخت ۳۵ میلیونومین اتومبیل خود را جشن گرفت.سپس كمپانی امتیاز ساخت مدل های Passat و polo را به كمپانی SEAT در اسپانا واگذار نمود.همچنین در سال ۱۹۸۲ قرار دادی با دولت چین امضا كرد تا مدلی از Passat به نام Santana در چین تولید شود.مدل Santana توسط كمپانی Nissan نیز تولید شد. اگر چه تولید اتومبیلهای اسپورت برای این كمپانی سود دهی نداشت اما این كمپانی برای رقابت با دیگر كارخانجات مجبور به تولید آنها بود.از این مدل ها می توان به اتومبیل ۱۶ سوپاپ Scirocco با سرعت ۲۰۹ كیلومتر در ساعت اشاره كرد. از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده شد.همچنین مدل Golf Syncro محصول سال ۱۹۸۸ اتومبیلی دو دیفرانسیله بود.در سال ۱۹۸۹ VW مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپلپ به حجم ۱۸۰۰cc جایگزین Scirocco شد. این كمپانی در حال حاضر از كارخانجات بزرگ اتومبیل سازی جهان است و همه ساله اتومبیل های جدید آن مورد توجه همگان قرار می گیرد.
منبع: ابرار اقتصادی