تاریخچه شرکت مرسدس بنز / ستاره ایران

 

مرسدس نام يك دختر اسپانيايي است و اصولاً‌ يك اسم اسپانيايي است كه به معناي وقار و زيبايي است.
آن آرم جاودان در سال 1903 طراحي گرديد اما در سالهاي 1909 ( دو بار ) ،‌ 1916 و 1921 تكامل يافت تا اينكه در سال 1926 به يك ستاره طلايي با دايره اي كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گرديد و تا به امروز به همين شكل و شمايل ماند.

كارل بنز در بيست و پنج نوامبر سال 1844 در كاسروه ( يكي از شهرهاي آلمان ) پا به عرصه وجود گذاشت وقتي دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالي ‌، مادرش امكانات آموزشي را براي او فراهم نمود . كارل بنز دبيرستان را زير نظر (( فرديناند رتين بافر )) به پايان رساند و بعد از آن در دانشكده فني در شهر كاسروه ادامه تحصيل داد . همزمان با تحصيل يك دوره دو ساله را در يك كارخانه فني و مهندسي در كاسروه گذراند در مدتي كه آنجا بود ،‌ كارل تجربه هاي مقدماتي را در همه زمينه هاي فني كسب كرد . اولين تجربه كاري او ،‌ به عنوان يك طراح در ساخت يك كارخانه در شهر (( مانهايم )) بود . وي در سال 1868كارش را از دست داد و جذب شركتي به نام (( Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik )) شد اين شركت بيشتر كارهاي ساختماني و پلسازي انجام مي داد . سپس در كارخانه (( Ben ckiser )) در وين مشغول بكار شد .
در سال 1871 اولين شركت خود را در مانهايم به كمك يك مكانيك به نام آگوست ريتر تاسيس كرد و به زودي معلوم شد ريتر همكار مناسبي نيست در نهايت بنز تنها با كمك نامزدش ‌، برتا رينگر ،‌ موفق شد بر موانعي كه سد راه او شده بودند پيروز شود يكي از دلايل پيروزي او اين بود كه برتا جهيزيه اش را فروخت و بنز توانست سهام ريتر را خريداري نمايد .
در سال 1872 برتا و كارل ازدواج نمودند. كارل و برتا پنج فرزند به نامهاي ايگن ( 1873 ) ،‌ ريچارد (‌1874 ) ‌، كلارا ( 1877 ) ‌، تايلد ( 182 )‌ ‌، الن (‌1890 ) داشتند .
بنز ابتدا در تجارت موفقيتي بدست نياورد و خوش شانس نبود .براي مثال (( Iron foumdry and mechanical work shop )) كه از كارگاههاي او بود توسط ماموران سلطنتي مصادره شد در طول اين مدت كارل تمام توانايي اش را روي توسعه موتورهاي دو زمانه متمركز كرد .
بنز چند امتياز مهم براي توليد و تكميل كردن موتور دو زمانه اش دريافت كرد ‌، و تا وقتي كه به استانداردهاي مورد نظرش نرسيد ‌، دست از كار نكشيد به عنوان مثال يكي از اين امتيازهايي كه به بنز اعطا شد اين بود كه سيستم موتورهاي سرعتش را تنظيم كند وي با كمك مخترعان و همكاران جديدش ‌، عكاس معروف (( اميل بوهلر )) و برادرش،‌ يك بازرگان و با پشتيباني مالي يك بانك در مانهايم يك شركت سهامي در سال 1882 تاسيس كردند و آن را (( Gas motoren-fabrik Mannheim )) ناميدند. كارل بنز 50% از سهام شركت را در اختيار داشت او به عنوان يك عضو هيئت مديره و سهام دار از حق اظهار نظر كمتري نسبت به ديگران برخوردار بود همكارانش (( ديگر سهامداران )) سعي كردند كه نفوذشان را در شركت بيشتر كنند و بالاخره اين برخوردها باعث شد كه بنز شركت را در سال 1883 ترك كند .
در سال 1883 بنز يك پشتيبان مالي ديگر را در ماكس رز پيدا نمود او كسي نبود جز (( بردريك ويلهم ابلينگر )) . فردريك فروشگاه دوچرخه فروشي را اداره مي نمود و بنز علاقه وافري را به وسايل موتوري در او يافت . در اكتبر همان سال بنز و 2 نفر ديگر كه يكي از آنها فردريك بود شركت (( Benz & co )) را تاسيس نمودند نيروي كار اين شركت به 25 نفر مي رسيد . اين كمپاني تا جايي پيشرفت كرد كه قادر بود امتياز توليد موتورهاي بنزيني را واگذار كند
اكنون بنز مي توانست بيشتر وقتش را وقف توسعه موتورهاي اتومبيل كند. وي راه خويش را از دايلمر جدا كرد و موتور چهار زمانه بنزيني خودش را بر روي كالسكه اي نصب كرد. در سال 1886 بنز از اولين خودروي خود پرده برداري كرد و آنرا به نمايش عمومي گذاشت .
بين سالهاي 1885 تا 1887 ،‌ سه مدل از اين نوع خودروها را طراحي كرد. مدل اول كه بنز آنرا در سال 1906 به موزه آلمان اهداء كرد. مدل دوم كه چندين بار طراحي و بازسازي شد. مدل سوم كه از چرخهاي چوبي استفاده مي كرد و (( برتا )) براي اولين بار با اين خودرو به مسافرتي طولاني رفت .
در سال 1886 توليدات بنز جوابگوي تقاضاي مردم براي خودرو نبود و او(( Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik )) را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراين كارخانه تا سال 1908 خودرو توليد مي شد. در سال 1893 مرسدس بنز خودروهايي توليد مي كرد كه مجهز به محورهاي پيچشي بود .
بين سالهاي 1894 تا 1901 بنز خودرو مدل (( velo )) را در كارخانه ((Benz & co )) توليد مي كرد. اين خودرو از قيمت متعادلي برخوردار بود و از اين خودرو دو نفره جمعاً‌ 120 دستگاه توليد شد. بتدريج Benz & co به قدري پيشرفت كرد كه پيشتاز در امر خودرو سازي شد و در نهايت در سال 1899 به يك شركت سهامي تبديل شد
(( جوليوس گان )) عضو هيئت مديره و مسئول امور بازرگاني شركت شد كارگران قسمت توليدي از 50 نفر در سال 1890 به 340 نفر در سال 1899 رسيد. در همين سال بنز به تنهايي 572 دستگاه خودرو توليد كرد .
24 ژانويه 1903 ‌، روزي بود كه كارل بنز از كارهاي فني كناره گيري كرد‌، و به عنوان ناظر هيئت مديره به كار خودش ادامه داد. اين اقدام او نتيجه مشاجره اي بود كه با مدير عامل داشت زيرا مدير عامل تصميم داشت كه از طراحان فرانسوي در طرح مانهايم استفاده كند و هدفش مقابله و رقابت با (( مرسدس )) بود . همچنين دو پسر كارل ‌، ايگن و ريچارد ‌، همراه با اين اقدام او شركت را ترك كردند اگر چه ريچارد در سال 1904 به عنوان مدير توليد خودروهاي مسافرتي به شركت برگشت. در پايان همان سال كل فروش شركت 3480 دستگاه بود .
در سال 1906 كارل بنز شركتي بنام (( Carl Benz shone )) در ليدنبورگ تاسيس كرد .
سهامداران اين شركت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعيشان بر اين بود كه خودروهايي با موتور بخار توليد كنند با اين حال ‌، زمان به سرعت تغيير مي كرد و تقاضا براي اين موتورها به سرعت رو به كاهش بود . آنها مجبور شدند كه خط مش را تغيير دهند. در سال 1923 تعدادي از (( Benz 350 )) توليد شد. در اين زمان ،‌ خانواده بنز به شهر ليدنبورگ مهاجرت كردند. در سال 1912 وي شركت را به عنوان يك شريك ترك كرد و پسرانش ‌، ايگن و ريچارد را تنها گذاشت. شركت به سرعت پيشرفت كرد و شعبه هايي در بازارهاي مختلف ايجاد كرد. براي مثال در انگليس خودروهاي توليدي اين شركت ‌، بخاطر كيفيت بالايي كه داشتند به عنوان تاكسي بكار گرفته شدند و هر روز به محبوبيت آنها افزوده مي شد . در سال 1923 كارل آخرين خودروهاي توليدي خود را ساخت. اين خودرو يكي داراي 8 و ديگري 25 اسب بخار قدرت توليد مي كرد. هر دو اين خودروها را بنز براي استفاده شخصي خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت اين خودروها امروزه در موزه نگهداري مي شوند .
كارل بنز در چهارم آوريل 1929 در منزلش واقع در ليدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مركزي مرسدس بنز استفاده مي شود .

 
مي توان به جرات گفت که مرسدس بنز و پايه گذاري آن بيشترين نقش را در تسهيل سيستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشيني ايفا کرده اند. همراه با فراز و نشيب ها، دگرگوني هاي سياسي و اقتصادي جهان، تغييرات اساسي در مسير کار موسسان اين کمپاني دو سويه ايجاد گرديد تا بدين ترتيب نتيجه همه اين تغييرات به يک غول اتومبيل سازي و در واقع ماشين سازي امروز در عرصه هاي متعدد صنعتي و کاربردي مبدل شود.
کمپاني دايملر ـ بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس ـ بنز معروف است در ژوئن 1926 پايه گذاري شد. اساس تشکيل آن : تلفيق دو کمپاني هم وطن Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft ( DMG ) بود که هر دو از شرکت هاي مخترع اتومبيل محسوب مي شدند. Benz&Cie در سال 1871 توسط «کارل بنز» ساخته شد. « گاتليب دايملر» و دستيار و همکار وي «ويلهم ميباخ » نيز در سال 1890، DMG را بنا کردند. با ترکيب اين دو کمپاني که به تفصيل توضيح داده خواهيد شد ـ در حقيقت قديمي ترين خط توليدي اتومبيل سازي جهان بنا نهاده شد.
شايان ذکر است که پيش از آن هيچ يک از اين رو دو شرکت مستقل با وجود نزديکي محل کار خود بهم اطلاعي از کار يکديگر نداشتند.
کار بنز ( 1929 ـ 1844 ) در منهيم مغازه داشت. وي در اولين کوشش هاي خود در سال 1885 توانست اولين اتومبيل خود را با موتور درون سوز توليد کند. در 29 ژانويه 1886 آن را به يک اتومبيل سه چرخ بود با نام «موتور ـ واگن بنز » ثبت کرد. در سال 1879 اولين پيشرانه رسمي بنز که در واقع مکملي براي موتور ـ واگن پيش ساخته بود توليد شد. پيشرانه وي يک چهار ضرب تک سيلندر با سرعت بالا بود. بيشتر تمرکز کاري بنز روي پيشرانه ساکن بود. اما بعدها کارش را روي موتور واگن خود توسعه داد و اولين اتومبيلش را رد سال 1888 فروخت. بعدها در سال 1891 اولين مدل چهار چرخ را توليد کرد. نظر به اتفاقاتي که در سال 1900 رخ داد، کمپاني Benz&Cie به بزرگترين توليد کننده اتومبيل جهان تبديل شد.
بخش ديگري از آلمان غربي، درست در 60 مايلي منهيم، گاتليب دايملر ( 1900 ـ 1834 ) و ويلهم ميباخ ( 1929 ـ 1846 ) در مل کار خود در « کن استات » اشتوتگارت به فعاليت مشغول بودند. در 29 آگوست 1885 احتراع خود را که يک الگوي پيشرانه گازي مدرن بود به نام « پيشرانه ساعت پدر بزرگ » عرضه کردند. دايملر در هشتم مارس 1886 يک کالسکه خريد که « ويلهم ويمپف » آن را ساخته بود. ميباخ رماحل آماده سازي اين کالسکه را براي حمل پيشرانه جديد بر عهده داشت. البته طرح هاي مشابه يعني يک کالسکه حاصل پيشرانه بيش از آن نيز ارائه شده بود. اما اين مدل يک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پيشرانه درون سوز بود. نويسندگان تاريخ کمپاني مرسدس از آن با عنوان يک « کالسکه بي اسب » نام مي بردند.
در سال 1889 دايملر و ميباخ اولين اتومبيل چهار چرخ با پيشرانه چهار ضرب را توليد کردند. در سال 1890 اين دو همکار ديرينه، کمپاني DMG را پايه گذاري کردند و يک سال بعد يعني در سال 1891 اولين اتومبيل خود را به فروش رساندند. خط کاري DMG به گونه اي بود که دوام زماني مي توانست آن را به يک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازي بدل نمايد. يعني با توجه به سابقه کوتاهي که در تاريخچه اين شراکت دو نفره وجود ثبت گرديد پيشروي DMG درصورت ادامه فعاليت در شرايط مساعد مي توانست امروزه نام آن را به جاي هر نام ديگري بر سر زبان ها بياندازد. اما در کنار مسائل سياسي و تحولات اقتصادي وقت، مشکلات دروني پايه هاي اين کمپاني راست کرد. در سال 1900 دايملر در گذشت و ديري نپائيد که ميباخ نيز DMG را ترک کرد. مجموعه اين اتفاقات عرصه را براي پيشرفت هر چه بيشتر بنز و کمپاني اش هموار کرد. در سال 1924 پس از جنگ جهاني اول ، کشور آلمان با مشکلات اقتصادي فراواني روبرو شد. همين دليل يک « توافقنامه مشترک المنافع» ميان دو کمپاني خودرو سازي مذبور منعقد شد به موجب اين قرارداد که تا سال 2000 پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. 2 سال بعد در سال 1926 اين دو کمپاني رسما با هم ادغام شدند و با نام «دايملر بنزAG» اتومبيل ها و کاميون هاي خود را عرضه کردند. کمپاني جديد با يادگاري از دايملر يعني آرم طراحي شده توسط وي وارد عرصه شد. اين آرم ( يک ستاره سه سويه ) نشانگر توانايي هاي اين کمپاني براي استفاده ماشين هايش در هر سه زمينه کاربردي زمين، هوا و دريا ( چه نظامي و چه غير نظامي ) بود. اين ستاره اولين بار در مدل 1909 توليدي DMG استفاده شد. البته الگوي فعلي مرسدس ـ بنز يک دايره نيز در اطراف اين ستاره دارد که تا قبل از سال 1937 فاقد آن بود.
در هر حال حاصل ادغام اين دو کمپاني رقيب، امروز سيل عظيم محصولات متعدد و متنوعي است که تقريباً در تمامي زمينه ها، از دوچرخه سازي تا صنايع نظامي و حتي مسابقات جهاني به بازار عرضه مي شود. مرسدس ـ بنز در حال حاضر در بيش از 130 کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمي بوده را داير کرده است.
موارد فعاليت اين شرکت به شدت مثبت و تکاملي است. براي مثال در سال 2005 در ادامه سير تصاعدي فروش اين شرکت در سال هاي گذشته، در مرکز فروش ايالات متحده ( MBUSA ) 421/224 دستگاه از محصولات حمل و نقل اين شرکت بفروش رسيده است که يک آمار خيره کننده در تاريخ بنز محسوب مي شود.
اين نکته بسيار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و مدون به همراه تلاش مستمر در راه رسيدن به هدف در هر شرايطي ( حتي نابساماني هايي همچون جنگ جهاني ) مي تواند مثمر ثمر باشد. آنچه در بيان اين بخش از مجله حاضر مد نظر است همچون بسياري قسمت هاي ديگر منحصر به يک اطلاع رساني و نگرش سطحي به خط حوادث شرکت هاي صنعتي خارجي نيست. قطعا يک ديد عميق به خشت اول و سير تکاملي الگوي صنعتي موفق مي تواند در بهبود وضعيت خودرويي اگر نه موثر ولي راه گشا باشد.

 

منبع:  اکونیوز

 

 

شرکت ستاره ایران
سال 2003 – 1381 ورود برند مرسدس بنز به بخش اجرایی کشور

در سال 2003 اتومبیل های مرسدس بنز C 240 و E 240 به ناوگان موتوری نیروی انتظامی و راهور وارد شد. دفتر شرکت دایملر کرایسلر در آن زمان، پشتیبانی این اتومبیل ها را از طرف شرکت سازنده بر عهده داشت. شرکت ستاره ایران با مالکیت کامل شرکت دایملر کرایسلر (دایملر آ.گ کنونی ) آن زمان به عنوان شرکت پشتیبانی اتومبیل های پلیس تاسیس شد. بهمین منظور محلی در کیلومتر 11 جاده مخصوص تهران – کرج تاسیس شد. تیم متخصص و فنی مستقر در این محل، برنامه های متعدد آموزشی و پشنیبانی فنی اتومبیل های نیروی انتظامی را برعهده داشتند . همچنین ماموریت های برون شهری جهت تعمیر و سرویس اتومبیل های فوق نیز صورت می گرفت.

سال 2006 – 1384 آغاز فعالیت شرکت ستاره ایران بعنوان نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل های سواری مرسدس بنز در ایران

در این سال و با برگزاری نمایشگاه اختصاصی در هتل استقلال، اتومبیل های سواری مرسدس بنز آن سال به نمایش گذاشته شد. سپس محل نمایشگاه مرکزی واقع در ابتدا خیابان اسفندیار افتتاح گردید.

محل مرکز خدمات پس از فروش در کیلومتر 11 که برای اتومبیل های نیروی انتظامی تاسیس شده بود، با فعالیت شرکت در زمینه اتومبیل های سواری مرسدس بنز، سرویس دهی به اتومبیل های نیروی انتظامی به اتومبیل های سواری شخصی انتقال پیدا کرد.

سال 2008 –1386 آغاز مونتاژ کلاس ایی W 211 در ایران

در این سال، شرکت تاپ خودرو کلاس ایی با کد اتاق دبلیو 211 مرسدس بنز را مونتاژ کرد. شرکت ستاره ایران نیز فروش و خدمات پس از فروش این اتومبیل ها را بر عهده داشت.

سال 2009 – 1387 معرفی مدل E 200 NGT و برخی مدل های جدید و انتقال محل مرکز خدمات پس از فروش

در این سال و علاوه بر عرضه اتومبیل های سواری مرسدس بنز، برنامه ای مخصوص جهت معرفی مدل گازسوز E 200 NGT و چند مدل جدید، در محل هتل المپیک برگزار گردید.

با گسترش فعالیت و فروش اتومبیل، محل مرکز خدمات پس از فروش از کیلومتر 11 جاده مخصوص تهران – کرج به کیلومتر 8 جاده مخصوص تهران – کرج انتقال پیدا کرد. در محل جدید ، امکان عملیات صافکاری و نقاشی با توجه به تجهیز تکنولوژی فرآیند رنگ و بدنه فراهم گردید.

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه