تاریخچه شرکت نیسان

 

کشور: ژاپن
شرکت مادر: رنو-۳/۴۴%( شرکت نیسان دارای ۱۵% از سهام بدون رأی گیری رنو می باشد)
نيسانبرند تجاری: نیسان، اینفینیتی، داتسون (استفاده نشده)
مکان: شعبه اصلی: یوکوهاما
مرکز تخصصی: کاناگاوا
محوطه تأیید صحت: هوکایدو
کارخانه ها در ژاپن: اوپاما، توچیگی، کیوشو، یوکوهاما، لواکی
امکانات در خارج از کشور:
مرکز تخصصی: فارمینگتون هیلز (آمریکا، میشیگان)، کرن فیلد(انگلستان)
محوطه تأیید صحت: آریزونا ( آمریکا)
کارخانه طراحی: سندیگو ( آمریکا)، لندن( انگلستان)
کارخانه های مهم در خارج از کشور:
سیرما (تانسی، آمریکا): آلتیما، ماکسیما، فرانتیر، اکس ترا، پتفیندر
کنتون (آمریکا): آلتیما، کوست، تایتان، کیو اکس فیفتی سیکس
ساندرلند (انگلستان): کاشکای، میکرا، نوت
گوانجو (چین، سرمایه گذاری مشترک با دنگفنگ): مارچ، تیدا، اسلیفی، کاشکای، اکس تریل، تینا
ووهان (چین، سرمایه گذاری مشترک با دنگفنگ): مارچ، تیدا، اسلیفی، کاشکای، اکس تریل، تینا
کانچیرپورام (هند): میکرا
بنگساتونگ (تایلند): مارش، تیدا، تینا، فرانتیر


شرکت نیسان سومین سازنده بزرگ اتومبیل در ژاپن و جزء ده سازنده برتر دنیا محسوب می شود. این شرکت در سال ۱۹۹۹ که در مشکلات مالی فرو رفته بود، توسط گروه رنو خریداری شد. شرکت نیسان با مدیریت کارلوس گاسن خیلی سریع به وضعیت عادی برگشت و اکنون قدرتمند تر از گذشته خود می باشد.


تاریخچه شرکت نیسان به شرکت کایشینشا بر می گردد. کایشینشا یک کارخانه اتومبیل است که در سال ۱۹۱۱ در توکیو توسط ماسوجیرو هاشیموتو راه اندازی شد. هاشیموتو در آغاز کار و در مدت اولین سال کوشش و مجاهدت خود را به کاربرد تا به عنوان یکی از پیشتازان صنعت موتور ژاپن تلقی شود. در سال ۱۹۱۴ یک اتومبیل کوچک سواری بر اساس طراحی خود هاشیموتو تکمیل شد و یک سال بعد این اتومبیل تحت عنوان اتوموبیل دات وارد بازار شد. این یک داستان مشهور است که نام دات مخفف  از حروف اول نام خانوادگی سه حامی مهم هاشیموتو است: کنجیرو دن، رکورو آیاما و میتارو تاکوچی.


نيسان فیرلدی (۱۹۶۹)
شرکت جیتسورو جیدوشا با مسئولیت محدود که یکی دیگر از حامیان شرکت نیسان است، در سال ۱۹۱۹ به منظور ساخت وسیله نقلیه با سه چرخ که توسط مهندس آمریکایی طراحی شده بود در اوساکا راه اندازی شد. این شرکت ابزارهای ماشینی، اجزا و مواد را از آمریکا وارد می کرد و از این رو یکی از مدرن ترین کارخانه های اتومبیل محسوب می شد. شرکت کایشینشا و جیتسورو جیدوشا هر دو در سال ۱۹۲۶ راه اندازی شدند و به این صورت شرکت دات جیدوشو سیزو را به راه انداختند که در سال ۱۹۳۱ به ریخته گری توباتا ملحق شد.


نيسان فیرلدی (۱۹۸۳)
جیدوشو سیزو کاباشیکی- کایشا (“شرکت سازنده اتومبیل با مسئولیت محدود در انگلستان”) در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد و همه عملکرد های شرکت داتسون را از بخش اتومبیل ریخته گری توباتا به عهده گرفت و نام آن را در سال ۱۹۳۴به شرکت موتور نیسان با مسئولیت محدود تغییر داد. این شرکت طرح های بزرگی داشت که سالانه شامل تولید انبوه ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ اتومبیل می شد. اولین اتومبیل سواری داتسون خط مونتاژ کارخانه یوکوهاما را در سال ۱۹۳۵ به گردش درآورد.


نيسان ب-وان (۱۹۸۷)
شرکت نیسان در طول جنگ برای هواپیماها و قایق ها بازوی دکل ناو و موتورهای جنگی می ساخت. اگرچه کارخانه یوکوهاما در حین حملات هوایی از آسیب در امان ماند اما بیش از نیمی از کارخانه ها توسط نیروهای اشغال کننده تا تقریباً ده سال پس از جنگ به مصادره گرفته شد. شرکت نیسان نیز در ابتدا پس از جنگ به دلیل این که بسیاری از فروشندگان پیشتاز اتومبیل که قبلاً به نیسان ملحق شده بودند اکنون به شرکت در حال رشد تویوتا گرویده بودند، افت کرد. شرکت نیسان به منظور پیشرفت در جهت بهبود خلأ تکنولوژی در سال های جنگ، تصمیم گرفت که با سازنده اتومبیل بریتانیایی آستین در سال ۱۹۵۲ پیوند شراکت ببندد و در نتیجه با امتیاز رسمی تولید کننده اتومبیل های آستین باشد.


نيسان اسکیلین (۱۹۸۹)
در همین زمان بخش توسعه و تحقیق و تولید خود را مجدداً از نو ساخت. مدل های بلوبرد و سدریک به ترتیب در سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ عرضه شدند. ادغام شدن با شرکت پرینس موتور در سال ۱۹۶۶ نام های اسکای لاین و گلوریا را به مجموعه مدل های شرکت نیسان افزود. در آن سال همچنین اتومبیل کوچک سانی بهترین فروش را به خود اختصاص داد. شرکت نیسان با بهره مندی از رشد اقتصادی خوب و صادرات، همچون دیگر سازندگان ژاپنی اتومبیل از دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰دهه تولید خود را به سرعت افزایش داد.


نيسان کیوب (۲۰۰۲)
در این زمان صادرات به کشور آمریکا در جهت رشد شرکت نیسان بسیار حیاتی قلمداد می شد. نیسان در ابتدا به دلیل اتومبیل کوپه ۲۴۰z در نظر آمریکایی ها مشهور شد. این اتومبیل دارای ظاهری شیک و برجسته، عملکرد خوب و قیمت قابل پرداخت بود. تعجبی ندارد که در آمریکا مورد توجه قرار گرفت و در نهایت یک مرتبه صنعت اتومبیل ورزشی بریتانیا را متوقف کرد. بحران انرژی در سال ۱۹۷۳ (همچون هوندا و تویوتا) بیشتر به نیسان کمک کرد تا سهم بازار دتروتس بیگ ثری را تمام کند. هنگامی که سیاست حمایت از صنایع داخلی مطرح شد، نیسان کارخانه هایی در آمریکا و بریتانیا تأسیس کرده بود و محصولات خود را محلی کرده بود.

شرکت نیسان در اواخر دهه ۱۹۸۰ وسیع ترین طیف اتومبیل در دنیا را عرضه می کرد. این طیف اتومبیل های لوکسری اینفینیتیو و بسیاری از مدل های نیچه همچون سری کلاسیک Be-1، پااو، فیگارو و اس کارگو و بعضی از کوپه های جالب توجه چون فیرلیدی ۳۰۰zx، سیلویا ۲۰۰/۲۴۰zx و اسکای لاین GT-R را در بر می گیرد. با این وجود بسیاری از آن اتومبیل ها سودمند نبودند. هنگامی که ژاپن در دهه ۱۹۹۰ وارد رکود شد، شرکت نیسان قربانی آشفتگی آن شد. ضرر ها آنقدر زیاد شد که شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفت. در سال ۱۹۹۹، مجبور شد سهام عمده خود را به شرکت رنو واگذار کند و در نتیجه استقلال خود را از دست داد.

شرکت نیسان تحت مدیریت کارلوس گاسن تحت اصلاحاتی قرار گرفت که ظرفیت تولید بیش از حد و مدل های بی فایده را کاهش داد، جایگاه ها را ترکیب کرد و درصد بخش های معمولی را افزایش داد. گاسن همچنین با اخراج کارمندان تنبل سنت دیرینه استخدام در ژاپن را شکست. در طول سه سال “لی کوست کیلر” (نام مستعار کارلوس گاسن)، با موفقیت شرکت را اداره کرد و تمام بدهی ها را در دو سال تصفیه کرد. گاسن و نیسان مثال معروفی است از شرکت های بزرگ ژاپنی که دچار مشکل شده اند.

در دهه اول سال ۲۰۰۰ نیسان و رنو خط مشی و پاورترین شرکت های خود را ادغام کردند تا در هزینه ها صرفه جویی کنند. توجیه عقلانی شرکت نیسان تا حدودی باعث منحصر به فرد شدن این شرکت شد. خوشبختانه گاسن اجازه کار توسعه سکوی اف ام (موتور در نمای جلو در وسط کشتی) را صادر کرد که به چند مدل جالب توجه اینفینیتیو،  ۳۵۰zو GT-R جدید منجر شد. این موضوع کمک کرد تا دوباره عنوان تجاری خود را از نو بسازد.

تهیه و تنظیم: سایت صنعت www.sanat.me

برگرفته از: autozine.org

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه