تاریخچه شرکت هوندا / فامیلی موتور


نوع شرکت سهامی عام
بنیانگذاری ۲۴سپتامبر ۱۹۴۸ توسط سوئی چیرو هوندا
موقعیت ژاپن - میناتو، توکیو
افراد مهم ساتوشی آوکی

 

محصولات
اتومبیل
موتور سیکلت
کامیون
اسکوتر
ژنراتور برق
پمپ‌های آب
تجهیزات باغ و چمن
تجهیزات کشتکار
قایق موتوری
رباتیک
جت
موتور جت
تجهیزات انرژی خورشیدی

درآمد ۷٫۹۴۸ - تریلیون ین -
۲۰۱۲

سود خالص ۲۱۱٫۴۸ - میلیارد ین - ۲۰۱۲  

شرکت‌های وابسته
اکیورا
لی نیان (اوروس)
هواپیمایی هوندا

 

صنایع موتور هوندا (به ژاپنی: 本田技研工業株式会社)‏ یک شرکت بزرگ ژاپنی است. این شرکت بخاطر تولید موتورسیکلت و خودرو در سطح جهان شناخته می‌شود. این شرکت همچنین در بسیاری از کشورها از ‌جمله ایالات متحده، کانادا، برزیل، تایلند و چین کارخانه‌هایی دارد. هوندا پنجمین تولید کننده خودرو در جهان و پس از تویوتا و بالا تر از شرکتهایی مانند نیسان و میتسوبیشی دومین تولید کننده خودرو در ژاپن می‌باشد. در واقع هوندا پیش از جنگ یک تعمیرکار ساده دوچرخه بود. پس از دوم جهانی ارتش ژاپن تعداد زیادی موتورهای کوچک بنزینی از کار افتاده که برای ایجاد روشنائی در سنگرها و دفاتر فرماندهان در پشت جبهه‌ها از آنها استفاده می‌شد داشت (۵۰۰٫۰۰۰ دستگاه) که آنها را برای فروش به مزایده گذاشت. هوندا در این مزایده شرکت کرد و برنده شد اما چون پول باندازه کافی نداشت موضوع را در خانواده مطرح کرد و با همکاری و شراکت بیست و پنج نفر پسر عموها و پسرخاله‌ها و دائی‌ها و بقیه آن ژنراتورها را خرید. حالا بر اساس ایده‌ای که داشت جایی را احتیاج داشت تا بتواند کار کند. یک سوله قدیمی و متروکه در خارج از توکیو به او و خانواده این امکان را داد. آنها ظرف مدت کوتاهی دوچرخه‌ها را متئر دار می‌کردند. از این طریق سرمایه‌ای دست و پا کرد قدم دوم این بود که یک دستگاه موتورسیکلت ASB انگلیسی خریداری کرد و به کارخانه و یا همان سوله آورد و تمام اجزا آنرا از هم جدا کرد و گفت حالا سعی کنیم عین این را و یا با آلیاژ بهتر بسازیم و با تغیرات بسیار آنرا ساختند حاصل آن موتور سیکلت بدون کلاچ سوپرکاپ ۷۰ بود.

honda
ساختمان کمپانی هوندا
عناوین تجاری: هوندا، آکورا
مکان: شعبه اصلی: توکیو
کارخانه تولید در ژاپن: سایتاما، سوزوکا
مرکز توسعه و تحقیق: توچیگی، واکو

شرکت هوندا دومین سازنده اتومبیل در ژاپن است. این شرکت به دلیل ایده های نو و خلاق و برتری از نظر مهندسی، دارای وجهه بسیار قدرتمندی در بین جریان اصلی سازندگان اتومبیل می باشد. این امر به شرکت اطمینان داده که در حالیکه رقبای آن شراکت اتخاذ می کنند، همواره می تواند مستقل عمل کند.


سویچیرو هوندا فردی برجسته در صنعت موتور در ژاپن بود. هوندای جوان درس و مدرسه را خیلی زود ترک کرد و در یک تعمیرگاه موتورسیکلت و اتومبیل مشغول به کار شد. او در آنجا چگونگی کار و مهارت ساخت موتور ها را آموخت. از آنجاییکه او سخت کار می کرد و خلاقیت از خود نشان می داد، خیلی زود استعداد خود در زمینه مکانیک را آشکار نمود. در ۳۰ سالگی او تقریباً صاحب یک کارگاه بود و تامین کننده رینگ های پیستونی شرکت تویوتا بود. با این وجود چشم انداز او در تولید وسیله نقلیه بود. این چشم انداز از وسیله های نقلیه با دو چرخ آغاز شد.

honda اس ۵۰۰ - ۱۹۶۳
پس از جنگ جهانی دوم ژاپن با اقتصاد ضعیف و کمبود منابع مواجه بود. شرکت هوندا با استفاده از بعضی از موتورهای زائد و اضافی زمان جنگ دوچرخه ها را به موتور سیکلت تبدیل می کرد. سپس او به راحتی موتورهایی با ابتکار خود و در نهایت اولین موتورسیکلت واقعی  را ساخت. در سال ۱۹۴۸ شرکت هوندا موتور، با پشتیبانی مالی سرمایه گذاران تاسیس شد.

دهه ۱۹۵۰ یک دهه موفقیت آمیز برای شرکت هوندا بود. این شرکت انواع جدید موتورسیکلت را ارائه کرد که در بازار مورد محبوبیت واقع شد. او نیروی کار و نیروی مهندسی را افزایش داد و درهای صادرات را گشود. تا پیش از سال ۱۹۵۹ شرکت هوندا به بزرگترین سازنده موتورسیکلت در دنیا تبدیل شده بود.

honda سیویک ۱۹۷۲
پس از آن شرکت مهیا بود تا به عنوان یک سازنده اتومبیل توسعه یابد. در سال ۱۹۶۳ شرکت اولین اتومبیل ۴ چرخ خود یعنی کامیون کوچک تی ثری هاندرد اند سیکستی و اتومبیل های ورزشی کوچک اس فایو هاندرد را عرضه کرد. اتومبیل بعدی به دلیل کار کردن با گردش موتور بالا و موتور ۵۰۰ سی سی و دارای دو بادامک، بسیار مورد توجه واقع شد و از طریق زنجیر ها، چرخ های واقعی را به پیش می برد، (واضح است که از تجربه ساخت موتور سیکلت تاثیر گرفته بود). این شرکت یک فروشنده بزرگ نبود اما روزنامه نگاران در زمینه اتومبیل را در غرب به شدت تحت تاثیر قرار داد و این امر باعث شهرت شرکت هوندا برای اولین بار در دنیا شد. اولین آغاز کار اس فایو هاندرد با اولین ورود شرکت هوندا به مسابقه فرمول یک همزمان شد. سویچیرو هوندا هرگز در تن دردادن به چالش های تکنیکی ترسی به خود راه نمی داد. او مایل بود تا از مسابقه فرمول یک در جهت پیشبرد موتورهای خود و پیشرفت تکنولوژی آن استفاده کند. پس از چند شکست پیاپی بالاخره اولین پیروزی در مسابقه چند منظوره در مکزیک در سال ۱۹۶۵ را رقم زد. اگرچه آن پیروزی تنها پیروزی شرکت هوندا بود، اما به عنوان یک سازنده جامع اتومبیل های فرمول یک موفق شد.

honda آکورد ۱۹۸۵
در بخش اتومبیل های مخصوص جاده، اتومبیل های ورزشی سری اس به اولین تولید انبوه ثری هاندرد اند سیکستی کارخانه در سال ۱۹۶۷ پیوست. این اتومبیل بر اساس گروه اتومبیل تازه عرضه شده ” کی کار” که بسیار کوچک و مجهز به موتور۳۶۰ سی سی بود، طراحی شد. با این وجود، گروه مهندسی می دانست چگونه باعث قدرت قابل توجه و عملکرد سریع اتومبیل شود. این اتومبیل به بهترین اتومبیل کی کار در سه سال بعد تبدیل شد.

honda ان اس ایکس ۱۹۹۰
اما این تنها شروع کار بود. در سال ۱۹۷۲ شرکت هوندا مهمترین اتومبیل خود یعنی سیویک را عرضه کرد. مشخصه های پیشرفته، طرح خیلی قوی، موتور با سیستم بادامکی و محور تعلیق کاملاً مستقل آن باعث پیشتاز بودن آن در مقابل اکثر رقیبان اروپایی خود از جمله  فولکس واگن، گلف و آلفاسود بود. موتور کوچک آن با وجود قدرتمند بودن مقرون به صرفه بود. بحران بنزین  و کنترل دود در دهه ۱۹۷۰به فروش آن کمک کرد تا به بازار آمریکا سرازیر شود. در نتیجه طراحی مخزن سوخت کنترل شده ترکیبی ثبت شده آن، سیویک اولین اتومبیلی بود که بدون متوسل شدن به تبدیل کننده کاتالیزی در تست توزیع فدرال آمریکا پذیرفته شد.

به دنبال موفقیت در سیویک، هوندا با اکورد (در سال ۱۹۷۶)، پریلود(۱۹۷۸)، سیتی/جاز(۱۹۸۱) و لجند( ۱۹۸۵ ) همچنان در همین طیف پیش رفت. سویچیرو هوندا مستلزم بود اتومبیل های ژاپنی اش با طراحی خلاق و تکنولوژی پیشرفته آسایش، کیفیت ساخت و اقتصاد را به ارمغان بیاورند. به عنوان مثال اکورد ۱۹۸۵ دارای مشخصه هایی چون موتور چند سوپاپی و سوخت رسانی الکتریکی و سیستم تعلیق دوگانه سرتاسری می باشد. شرکت هوندا همچنین در فرمان چهارچرخ در سال ۱۹۸۷ و تنظیم دریچه متغیر و بالابر در سال ۱۹۸۸ پیشتاز بود. در نتیجه در دهه ۱۹۸۰ رشد و ترقی بسیاری کرد. شرکت به بازاریابی آکورا به عنوان اولین عنوان تجاری فوق العاده در آمریکا مبادرت کرد و طبق تمایل مشتریان آمریکایی آن را محدود به منطقه آمریکا کرد. شرکت هوندا اولین سازنده اتومبیل های ژاپنی بود که تحت فشار نظام حمایتی، کارخانه هایی در آمریکا راه اندازی کرد. این اقدام کمک کرد تا آکورا اولین اتومبیل ژاپنی باشد که در جدول فروش اتومبیل در آمریکا اول باشد.

درآن زمان هر کاری شرکت هوندا انجام می داد حتی در مسابقات  اتومبیلرانی موفقیت آمیز بود. در مسابقه فرمول یک که به عنوان تامین کننده موتور مطرح بود، اتومبیل های تربو وی سیکس، وی تن و وی توولو آن که در مسابقه فرمول یک دنیا غالب بودند، شش سال پیاپی در سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ مقام اول را کسب کردند و در مقابل اتومبیل های مک لارن و ویلیامز که رقیبان آن محسوب می شدند، برتری یافتند. در همین زمان شرکت هوندا با توسعه موتور میانی ان اس ایکس که به دلیل پیشرفته تر بودن و کاربرپسندتر بودن، یک رقیب مستقیم برای سری ۳۲۸/۳۴۸ فراری محسوب می شد، دنیا را شگفت زده کرد. امروزه این شرکت همچنین به عنوان هوندای تعیین کننده مطرح است.

شرکت هوندا در آمریکا موفق بود، اما در اوپا خیلی مطرح نبود. برای ورود به بازار اروپا، در اواخر دهه ۱۹۸۰ در سازنده اتومبیل های راور پیشتاز بریتانیایی سرمایه گذاری کرد. این امر منجر به بکارگیری اجزا و موتورهای شرکت هوندا شد. با این وجود شرکت هوندا در نهایت سهام راور را به بی ام دبلیو فروخت و تصمیم گرفت کارخانه ایی متعلق به خود در بریتانیا بسازد.

همه عمر سویچیرو هوندا در هدایت کردن شرکتش سپری شد. او رانندگی با هر مدل جدید را تا ۶۵ سالگی را امتحان می کرد. به دنبال فوت او در ۶۵ سالگی در سال ۱۹۹۱ شرکت با برخورداری از نام او به مرحله جدیدی پا گذاشت. ژاپن به یک دهه رکود طولانی وارد شد که ناگزیر فروش داخلی شرکت هوندا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. مدیرعامل جدید نوبوهیکو کاواموتو تصمیم گرفت که بررسی فنی، که رویکرد موسس شرکت به منظور حرکت در جهت بازار بود را کنار بگذارد. در نتیجه اتومبیل های چند منظوره و مخصوص برای سرگرمی همچون ادیسه، سی آر-وی و استپ دبلیو جی ان را در اواخر دهه ۱۹۹۰ عرضه کرد تا مشتریان جدیدی را جذب کند. این موضوع کمک کرد تا شرکت بر رکود اقتصادی پیروز شود و از شرکت نیسان به عنوان دومین سازنده بزرگ اتومبیل در ژاپن پیش بیفتد. با این وجود پس از آن خیلی در زمینه خلاقیت در تکنولوژی ندرخشید. اگر سویچیرو هوندا هنوز زنده بود، شاید در رقابت تکنولوژی با تویوتا بازنده نمی شد.

شرکت موتوری هوندا یک شرکت تولیدی، فنی و مهندسی در زمینه طراحی پیشرانه و فناوری‌های مختلف موتوری است که تمرکز اصلی این کمپانی بر تولید اتومبیل و موتورسیکلت می‌باشد. هوندا با تولید بیش از۱۴ میلیون پیشرانه در سال، به عنوان بزرگترین تولید کننده پیشرانه در جهان به حساب می‌آید.

 

مدیران شرکت نام - سال

سوئی چیرو هوندا 1948–1973
کیوشی کاواشیما 1973–1983
تاداشی کومه 1983–1990
نوبوهیکو کاواموتو 1990–1998
هیرو یوکی یوشینو 1998–2004
تاکئو فوکویی 2004–2009
تاکانوبو ایتو 2009


 

هوندا شرکت خودرو سازی ژاپنی و چند ملیتی است که به لحاظ تولید موتور سیکلت و خودرو در جهان شناخته می شود. این شرکت در سال 1948 توسط سوئی شیرو هوندا تاسیس شد و از سال 1959 تا کنون بزرگترین توید کننده موتور سیکلت در جهان می باشد. هوندا با تولید 14 میلیون موتور اتومبیل در سال بزرگترین تولید کننده موتورهای درون سوز جهان شناخته شده است.

شرکت خودرو سازی هوندا اولین خودرو ساز ژاپنی بود که اقدام به تولید خودروهای لوکس تحت برند(Acura) نمود و شرکت های تویوتا و نیسان با الگو برداری از هوندا اقدام به راه اندازی برندهای(لکسوس و اینفینیتی) کردند.

هوندا در سال 1973 اولین موتور بدون بدون استفاده از کاتالیزور(CVCC) را روی خودرو سیویک (CIVIC)نصب کرد. و توانست در سال 1982 اولین ماشین آکورد (Accord) با تولید 100 هزار دستگاه در جایگاه اول خودروهای دیزلی آمریکا قرار گیرد و در سال 1999 آکورد بیشترین فروش را در آمریکا به دست آورد.

در سال 2001 مدل سیویک طراحی و تولید شده در آمریکا اولین خودرویی که توانست پنج ستاره ایمنی از اداره ایمنی و ترافیک بزرگراه های آمریکا دریافت کند. در همین سال کارخانه هوندا در آلاباما شروع به تولید مدلodyssey نمود که اولین اتومبیلی در جهان بود که وسایل و تجهیزات داخلی آن هیچ‌گونه ضایعاتی دربر نداشت و کاملاً توسط طبیعت بازیافت می شد.

هم اکنون هوندا 10 کارخانه مونتاژ خودرو در آمریکا دارد و هوندا در جایگاه 8 خودرو ساز بزرگ جهان قرار دارد.

 

 

شرکت فامیلی موتور

به زودی ...

 

مقایسه خودرو ها
آگهی های مورد مقایسه